Kaasujalka

Koeajo Dacia Jogger Hybrid – Halpa tilaihme täyshybridinä

Julkaissut:

|

27.10.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Dacia Jogger Hybrid – Halpa tilaihme täyshybridinä

Dacia ei tee mitään hötkyilemällä, vaan seuraa vierestä ja antaa muiden tehdä ensin. Lopulta se tekee kuitenkin kaiken tarpeellisen. Nyt saa tilaihme Dacia Joggeriakin hybridinä ja kokemus oli kerrassaan mainio.

Koeajo Dacia Jogger Hybrid. Rehellisesti sanottuna koeajoviikko Dacia Joggerilla 1-litraisella ja kolmipyttyisellä turbomoottorilla keväällä raastoi ajoittain korvia.  Mutta kun samaan autoon isketään 4-sylinterinen ja 1.6-litrainen vapaasti hengittävä bensamoottori hybriditekniikalla, auton luonne muuttuu ihan toiseksi.

Karkealla asfaltillakin hybridi-Jogger tuntui miellyttävän hiljaiselta, mikä ainakin itselleni oli ehkä suurin yllätys. Myöskään nitinöitä ja natinoita ei kuulunut, vaikka sisustuksessa on käytetty paljon kovaa muovia.

”Eihän tämä jukoliste ole mitä tahansa perusautoa kummallisempi”, ihastelin kyydissä olleelle tuttavalleni.

Toki lähes 30 000 euroa autosta ei ole vähän, mutta 7-paikkaisesta tila-autosta se on melkein pilkkahinta.

Vain 5.1 l /100 km

Joggerin 140-hevosvoimaista moottoria on käytetty aiemmin Renaultin pienempien mallien voimanlähteenä. Sitä on istutettu mm. Capturin, Clion ja Arkanan konepeltien alle.

Vääntöä polttomoottorissa riittää 144 Newtonia ja siihen päälle tulee vielä kahden sähkömoottorin 205 Newtonia lisää. Sähkömoottoreista pienempi toimii starttimoottorina.

Kyseessä on vielä itseään ajon aikana lataava täyshybridi. Sähköistä matkaa taitetaan vain satunnaisesti, sillä ajoakun kapasiteetti on vain 1,2 kWh. Vähänkin voimakkaampi kaasunpainallus höräyttää käyntiin bensamoottorin, mutta tämä tapahtuu yllättävänkin nätisti, lähes huomaamatta.

Uskomatonta kyllä, mutta koeajoviikolla keskikulutukseni oli 5.1 l/ 100 km. Se onnistui ilman erityisiä tiristelyjä, vaikka Joggerilla käytiin koeajoviikolla moottoritietä pitkin Lempäälässäkin.

Vaatii kepittämistä

Monitilavaihteistossa erilaisia vaihdeyhdistelmiä on peräti 15 ja peruuttaminen tapahtuu sähköllä. Hybridi-Joggerin miinuksia pitää oikein tiheällä kammalla etsiä, kun ottaa huomioon auton hinta-laatusuhteen.

Tietenkään Dacian tekniikka ei ole ihan yhtä hienostunutta kuin Renaultissa, mutta se on hinnan huomioiden vähintään ymmärrettävää. Pieni miinus tulee vaihteiston pienestä temppuilusta. Pitkään ylämäkeen tasakaasulla tullessa jopa vähän säikähdin, kun kierrokset yhtäkkiä nousivat korkealle, kun laatikko tuntui heittävän ikään kuin pienemmän pykälän silmään.

Ajettavuus on kuitenkin kaikin puolin kunnossa, alustakin on tukeva.

Ulkonäkönsä puolesta Joggerin erottaa kiilusilmäisistä ja virtaviivaisista saman hintaluokan crossovereista. Kaunis auto Jogger ei epäilemättä ole, eivätkä ”trendisetterit” sitä osta mainiona hybridinäkään. Sähköistys tuli kuitenkin tarpeeseen ja paljon tilaa tarvitsevalle 7-paikkainen ja muunneltava Dacia Jogger Hybrid on hintaansa nähden kiistaton järkivalinta.

Tekniset tiedot

Dacia Jogger Hybrid 140 Extreme 7p
Moottori: R4, 1598 cm3, vapaasti hengittävä
Polttoaine: bensa + täyshybridi (lataa sähköä ajon aikana)
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Tehot: 143 hv
Vääntö: 148 + 205 Nm
Yhdistetty kulutus: 4.9 l/100 km (ilmoitettu)
Päästöt: 110 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10 s
Huippunopeus 167 km/h
Mitat: pituus 4547 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1691 mm, akseliväli 2897 mm
Tavaratila: 708–1819 l
Hinta: lisävarusteineen 34 437 € (vakiovarustein 29 399 €), malliston hinnat alk. 20 399 €

Plussat
Hintaluokkansa tilaihme
Taloudellinen
Yllättävän hiljainen

Miinukset
Karu ulkonäkö
Ajoittain temppuileva automaattivaihteisto

JÄLKIMAKU

Jogger-täysshybridi tarjoaa hintaansa nähden todella paljon, mutta karu ulkonäkö on kuin vartiointiliikkeen tai armeijan ajokalustosta. Tämä lienee ihan tietoinen valinta yhteistyökumppani Renaultin brändin suojelemiseksi.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volkswagen Touareg – Ylellinen vetojuhta
Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla

Tietoa julkaisijasta

Mika

(3) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *