Kaasujalka

Autojen kylmä sota

Julkaissut:

|

25.10.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Autojen kylmä sota

Ei sitä pikkupoikana olisi uskonut, että Kiinasta joskus voisi tulla autovalmistuksen mahtimaa. Siltä se nyt näyttää.

Lapsuudessani 1960-luvulla oikeita autoja olivat vain jenkkiraudat, ruotsalaiset Volvot ja saksalaiset Mersut. Meillä oli perheessä kuplavolkkari ja sitä seurasivat Ford Cortina ja sen jälkeen Peugeot 404. Kovia rautoja olivat kuitenkin vain Dodget, Mersut ja Volvot.

Sosialistisen itäblokin autot, Ladat, Skodat ja Wartburgit, eivät kilpailleet halpojenkaan länsiautojen kanssa laadulla, vaan ainoastaan hinnalla.  Neuvostoliittolaisen autoteollisuuden ylpeys oli iso ruplahymy Volga. Ei siitäkään ollut kuitenkaan kilpailemaan edes selvästi pienemmän kokoluokan Fordien eikä edes silloisten aasialaisten kanssa.

Tämän päivän autojen ”kylmässä sodassa” vastakkain ei ole laatu, vaikka jatkuvalla syötöllä maailmalle tuotetut kiinalaiset sähköautot ovat eurooppalaisia kilpailijoitaan edullisempia. Kiinalaiset sähköautot ovat yksiselitteisesti erinomaisia. Eivätkä ne ole pöhkön näköisiäkään.

Sivumennen sanoen olen aina ihmetellytkin, ettei Venäjälle ole edes Neuvostoliiton loppumisen jälkeen onnistuttu tekemään kelvollista autoa, kun siihen on pystynyt Venäjän tavoin yhä autoritäärisemmäksi käyvä Kiinakin. Pitkään ajattelin, että se on nimenomaan tuon autoritäärisyyden eli epädemokraattisuuden ja johtajavaltaisuuden takia. Yleinen käsityshän on, että insinöörienkään luovuus ei pääse kukkimaan, jos iso veli valvoo joka seinän takana.

Kiinan rynniminen autovalmistuksen mahtimaaksi sotii aika lailla tätä käsitystä vastaan. Saksalaisen Allianz-vakuutusyhtiön laatiman raportin otsake kertoi kuitenkin toukokuussa, että nyt on tosi kyseessä: ”Kiinan aiheuttamat haasteet Euroopan autoteollisuudelle”.

Raportti nostaa huokeat kiinalaiset täyssähköautot eurooppalaisten autonvalmistajien suurimmaksi uhaksi, Automotive News Europe kertoi.

Raportti muistutti, että Eurooppa on kuitenkin edelleen alan ylivoimainen vientimahti maailmassa.

Itsekin olen koeajojen jälkeen hurmaantunut kiinalaisiin sähköautoihin. Sellainen on ihminen luonnostaan. Päättäjille tarjoillaan tukku toimenpiteitä, joilla Euroopan maanosan autoteollisuuden tulevaisuutta voidaan turvata. Niihin kuuluvat muun muassa kiinalaisille autoille asetettavat tuontitullit sekä entistä voimakkaammat panostukset sähköautojen akkuteknologiaan ja -materiaaleihin.

Itse uskon tuontitulleja enemmän eurooppalaisten autovalmistajien voimakkaampaan panostukseen akkuteknologiaan- ja materiaaleihin. Ja tietysti siihen, että löydettäisiin keinoja valmistaa ja samalla myös myydä kilpailukykyiseen hintaan eurooppalaisia sähköautoja.

Nyt Kiinasta tulee sähköautoja Eurooppaankin jatkuvalla syötöllä. Oltiinpa itse Kiinasta mitä mieltä tahansa, niin sähköautoja ne osaavat tehdä.

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuva Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *