Kaasujalka

Miljonäärin ylinopeussakot

Julkaissut:

|

20.9.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Miljonäärin ylinopeussakot

”Ahvenanmaan kuninkaaksi” tituleerattu Anders Wiklöf nappasi  ylinopeudesta 121 000 sakot ja muutama lukija on pyytänyt minua sitä kommentoimaan. No, kommentoidaan nyt sitten.

Koska tätä kommentointia pyytäneet ovat kovia automiehiä, he arvatenkin toivovat, että tuomitsen Wiklöfin jättisakot. En minä kuitenkaan itse sakkoja tuomitse. Kaahasihan miljonääri 82 kilometrin tuntivauhtia alueella, jolla oli 50 kilometrin nopeusrajoitus.

Nya Ålandin mukaan poliisilla oli nopeusratsia lähellä Maarianhaminaa paikassa, jossa 70:n nopeusrajoitus putoaa 50:een. Wiklöfin kerrotaan ajaneen viidenkympin alueella 82 kilometriä tunnissa.

Tällaisiin tilanteisiin olen joutunut itsekin, ja ilman tahallisuutta. Tunnustan, että joskus myöhäisillan tunteina hiljaisissa kylätaajamissa olen itsekin saattanut sortua ajamaan 70 kilometrin tuntivauhtia alueella, jonka nopeusrajoitus onkin yhtäkkiä pudonnut 70 km/h:sta 50 km/h:n rajoitukseksi.  Aina kysymys on ollut vahingosta ja huomaamattomuudesta.

Tolppakamera vie huomion

Minusta olisikin mukava tietää, mihin vuorokauden aikaan ja minkälaisella tieosuudella Wiklöf on ylinopeutta kaahannut. Jos hän on kaahannut työssäkäyntiaikaan alueella, jossa kyltein varoitetaan vaikkapa koululaisista, niin siitä vaan vaikka miljoonan euron sakot.

Mutta jos hän on ajanut 80 km/h vauhtia pienellä pätkällä viidenkympin rajoitusta vähäliikenteisellä tiellä, niin eiköhän 50 000 euroakin olisi voinut riittää. Kyllä tuollainenkin ylimääräinen menoerä hillitsee miljonäärinkin kaasujalkaa, vaikka menetys kokonaisuudessa olisikin mitätön.

Vanhalla Hämeentiellä matkalla Hyrylästä Hämeentielle olen itse huomannut, että nopeusrajoitukset vaihtelevat 80:n ja 60 km/h:n välillä sellaisella tiheydellä, että muun liikenteen seuraaminen väkisinkin herpaantuu. Monessa paikassa 60 km/h nopeusrajoitusalueella syrjäisellä korpitiellä ei liikennettä ole sen enempää kuin 80 kilometrin tuntivauhtia päästellessäkään.

Ja aina nuo alemmat nopeusrajoituskyltit ovat melkein heti sen jälkeen, kun nopeusrajoitus on pudotettu alemmas.

Tolppakameroita voi olla syrjäiselläkin tieosuudella niin tiheään, että aina ei tiedä, pitäisikö seurata nopeusmittaria vai muuta liikennettä. Senkin olen kokenut, että aina nykyauton kojetaulun infonäyttökään ei kerro ihan ajantasaista tietoa alueella vallitsevasta nopeusrajoituksesta. Sitä infonäyttöä seuraan ainakin itse, koska tienvarsikylttien kyttääminen vie huomiota eteenpäin katsomisesta.

Hyvään tarkoitukseen

Wiklöfin ansioksi on luettava se, että hän pahoitteli tapahtunutta ja toivoi, että rahat käytetään ainakin valtion kautta hyödyllisiin tarkoituksiin. Joskus takavuosina kovista ylinopeussakoista tuohtuneet iskelmälaulajat enemmänkin haukkuivat poliisia heitä tieten tahtoen tienposkissa kyttääviksi kiusantekijöiksi.

Pari vuotta sitten lahtelainen rakennusalan yrittäjä sai 23 285 euron kuukausiansioilla 34 200 euron sakot rapparin pahoinpitelystä. Yrittäjältä paloi pinna ja Ilta-Sanomien uutisen mukaan hän mukiloi rapparia nyrkillä kasvoihin ja ylävarataloon. Kun rappari rojahti maahan, yrittäjä jatkoi pahoinpitelyä potkimalla. Rappari uhri sai tälleistä vertavuotavan nenän ja turvonneet poskipäät. Ruhjeita tuli polveen ja kyynärpäähän.

Toki Wiklöf tienasi vuonna 2021 kaikkiaan 5 811 427 euroa. En minä ”Vapauttakaa Wiklöf sakoista” -kansanliikettä ole perustamassa. Itseänikin ärsyttää, kun ajan mutkatiellä 10-20 kilometriä tunnissa ylinopeutta ja silti jonkun kaaharin pitää kytätä persiissä ohituspaikkaa.

Varmasti miljonääri selviää vaivatta noista 121 000 euron ennätyssakoistakin. Mutta vähän tulee sellainen maku, että nopeusvalvonta on monin paikoin enemmän rahan keräämistä valtion kassaan kuin huolta liikenneturvallisuudesta.

 

Teksti Urmas Hurmalainen

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Mersu paskaksi routakuopassa – vakuutus ei korvaa
Ääripäät korostuvat autoilusta väitellessä
Miksi ette sitten osta dieseleitä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *