Kaasujalka

Mazda 6 Sport Wagon 2.5 20th Anniversary – Lajinsa viimeinen?

Julkaissut:

|

12.6.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mazda 6 Sport Wagon 2.5 20th Anniversary – Lajinsa viimeinen?

Kun mies lähestyy kuuttakymmentä, hän väkisinkin herkistyy, kun aika ajaa jonkin omaan autoiluhistoriaan liittyvän autotyypin ohi. Uskoakseni kohta on ison Mazda 6-farmarinkin aika tehdä tilaa muodikkaille crossovereille, vaikka autossa itsessään ei ole vikaa.

 

Koeajossa Mazda 6. Oma Mazda -historiani juontaa tavallaan aikaan ennen kuutos-Mazdaakin, Mazda 626:een. Lukiossa luokkatoverini perheeseen oli keväällä 1982 ostettu uusi ja hieno Mazda 626 sedan. Sillä ajoimme maalta poikaporukalla Dire Straits -bändin konserttiin Helsinkiin keväällä 1982.

Itsekin ostin hieman käytetyn Mazda 626:n joskus 1980-1990 -lukujen taitteessa. Sitä ennen minulla oli ollut Mazda 323. Kun ensimmäisen sukupolven Mazda 6 tuli markkinoille, se oli ulkonäöltään ihan muuta kuin edeltäjänsä, viimeinen Mazda 626-malli.

Nyt sitten on vettä virrannut Vantaanjoessakin niin paljon, että myös Mazda 6 -farmari on melkeinpä lajinsa viimeinen edustaja, kun muut merkit ovat vaihtaneet sedaninsa ja farmarinsa crossovereihin.

LUE MYÖS: KOEAJO KÄYTETTY MAZDA 6 – MIKÄ ON, KUN KAUPPA EI KÄY?

Mazdan 20-vuotissynttäreiden kunniaksi nimetty Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary on linjakas farmari. Se on monella tapaa muutenkin lajinsa viimeisiä, ellei peräti viimeinen: nelisylinterin bensamoottori on 2.5-litrainen ja ahtamaton: siis vapaasti hengittävä ja turboton. Turbottomuudessa Mazda kulkee sitkeästi omia latujaan.

Moottoritiellä kulutus nousee

Polttoaineen kulutus pysyy kuitenkin kurissa tehokkaalla jarrutusenergian talteen otolla ja osakuormalla neljästä sylinteristä kaksi on huilivuorossa. Päästäänhän sitä lähelle kilpailijoiden tasoa tälläkin tavalla. Rullaamalla ajaen pääkaupunkiseudun kehäteillä kulutus jää kuuden litran tuntumaan.

Sen sijaan moottoritieajossa kulutus nouseekin jo kahdeksan litran tuntumaan.

Ehkä Mazda 6 ei enää saa aikaiseksi varsinaisesti ”kicksejä”, mutta kyllä se edelleen pärjää mukavuudessa ja ajettavuudessa monelle katumaasturille. Varustetaso on jo vakiona kattava, enkä jäänyt kaipaamaan juuti mitään olennaista. Ruskea nahkasisustus ulottuu istuimista ja ovista kojelautaan saakka ja se tuo matkustamoon ylellisyyden tuntua.

Hieman yllätti, että keskinäyttö toimii kosketuksella vain auton ollessa pysähdyksissä. Ehkä tässä on ajateltu turvallisuutta. Itsellänikin on liikaa taipumusta hipialilla näyttöjä kesken ajamisen.

Toki ajan kiihtyvä poljento näkyy kuutos-Mazdassakin sähköisten avustimien lisääntymisenä. Tosin keskinäyttö on poikkeuksellisen pieni ja se tekee vaikutelmasta vähän vanhahtavan.

Vaihteistokin on perinteinen kuusilovinen, eikä kaksoiskytkinvaihteisto.

 

Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary
Moottori: R4, 2488 cm3, ahtamaton
Polttoaine: bensa
Vetotapa: etuveto
Tehot: 194 hv
Vääntö: 258 Nm
Keskikulutus: 7.6 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 172 g/km
Mitat: pituus 4805 mm, leveys: 1840 mm, korkeus: 1480 mm, akseliväli: 2750 mm
Tavaratila: 522 – 1664 l
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.1 s
Huippunopeus: 223 km/h
Hinnat: koeajoauto varusteineen 51 160 €, malliston hinnat: alk. 36 041 €

Plussat
Näyttävä ulkonäkö
Hintaluokassaankin kohtuullisen mukava ajettava

Miinukset
Maantieajossa iso kulutus

JÄLKIMAKU
Hieno ja mukava kompromissi mukavuutta ja ajettavuutta, mutta ei nyt varsinaisesti ”räjäytä pankkia”. Lähinnä fiilis oli, että miksikäs ei tämä iso Mazda siinä missä joku muukin saman hintaluokan eurooppalainen.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *