Kaasujalka

Koeajo Toyota bZ4X – Rangen lyhyys suuri murhe

Julkaissut:

|

6.6.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota bZ4X – Rangen lyhyys suuri murhe

Toivottavasti Toyota saa päivitettyä -täyssähköautonsa latausominaisuudet kuntoon ja toimintamatkan luvatulle tasolle, sillä itse autona se muuten on oikein laadukas.

Lähtiessäni maahantuojan pihasta Vantaan Korpivaarantiellä luulin, että edellinen koeajaja tai maahantuojan lehdistöväki oli unohtanut pistää auton lataukseen: mittari kun näytti jäljellä olevan vain 240 kilometriä toimintamatkaa.

Rupesin etsimään mittaria, joka olisi kertonut varaustilan prosentteina. Sellaista ei ollut. Sitten soitin maahantuojan lehdistöpäällikölle ja kuulin, että akku oli ladattu täyteen ja toimintamatkaa todellakin olisi se mittarin ilmoittama 240 kilometriä. Olin lukenut muista medioista jo aiemmin, että toimintamatkaa etuvetoiselle bZ4X:lle luvattiin 450 kilometriä ja nelivetoiselle 410 km.

Koska koeajoviikko osui maaliskuulle 2023, Toyotalla jo tiedettiin bZ4X:n ongelmat ja päivityksiä oli jo tekeillä. En tiedä, missä vaiheessa ne nyt toukokuussa ovat. Toyota oli jo helmikuussa vetänyt lyhyellä varoitusajalla bZ4X:n nelivetoiset versiot pois suuresta toimintamatkatestistä Norjassa.  Etuvetoversiot sen sijaan osallistuivat suureen toimintamatkatestiin.

Päivityksiä tulossa

Koska bZ4X:n lyhyeksi jääneeseen toimintamatkaan, suureen sähkönkulutukseen ja latausominaisuuksiin liittyvistä ongelmista kirjoitettiin jo talvella metri-, ellei peräti kilometrikaupalla, ei olisi reilua kerrata niitä enää toukokuussa.

Kuten muissakin Pohjoismaissa, myös Suomessa bZ4X:n tilauksia peruttiin poikkeuksellisen paljon.

Toyota on sarjatuotantohybridien pioneeri ja uskon, että sähköisten ominaisuuksien päivityksiä on jo tehty tai ainakin ne ovat tulollaan.

Yleensäkin nykyään alkaa jopa vähän tympiä, kun autojen koeajojutut keskittyvät 70-prosenttisesti ladattavuuteen, sähkönkulutukseen ja toimintamatkaan.

Sen verran on kuitenkin pakko sanoa noista bZ4X:n sähköisistä ominaisuuksista, että reissu Vantaalta Nokialle rouva kyydissä repi parisuhdetta. Matkan aikana tuli varmuuden vuoksi istuttua menomatkalla latautumista odotellessa 30–40 minuuttia Hämeenlinnan Tiiriön ABC:lla. Paluumatkalla sama sessio suoritettiin Pirkkalan ABC:llä.

–Tää on sitten viimeinen kerta, kun tulen näin pitkälle matkalle sähköauton kyytiin! rouva tuhahti.

Kohtuullinen kulutus

Vaan onhan myös sähköauto muutakin kuin toimintamatkaa ja lataamista. Onneksi olimme muuttaneet vastavalmistuneeseen omakotitaloon ja Nokialta palatessa sain ladata bZ4X:ää omasta seinäpistokkeesta.

Koeajoviikolla keskikulutus oli mittarin mukaan noin 25 kilowattituntia 100 kilometrillä. Pidän lukemaa isolle autolle ihan kelpolukuna pikkupakkasilla talven taittuessa vasta kevääksi. Esimerkiksi Iltalehden koeajossa kulutus nousi moottoritieajossa lähes 30 kilowattituntiin 100 kilometrillä, kun sää oli kaikin tavoin epäsuotuisa.
Omalla koeajoviikollani sää oli pikkupakkasta lukuun ottamatta suotuisa. Jo aika monta sähköautoa aiemmin koeajaneeni tiesin myös ajonopeuden vaikutukset kulutukseen. Niinpä100 km/h -rajoituksillakin ajoin 90 km/h.

Kylmäkäynnistyksiä koeajoviikon aikana tuli vain muutamia ja lämmityksen pidin ajon aikana 18 asteessa.

Mittaristo muovisen kojelaudan perällä ei varsinaisesti ole elegantti, mutta kun vain vähän aiemmin tottui jo Peugeotilla katsomaan mittaristoa ratin yli, oli ratkaisuun helppo tottua bZ4X:ssäkin.

bZ4X näyttää takaapäin katsottuna paremmalta kuin edestäpäin katsottuna: keulamaski tuo mieleen etäisesti Kia e-Soulin, jossa niin ikään on hämmästyttävän matalat led-valot.

Erinomainen ajaa

Ajettavuudeltaan Toyota bz4x-sähköauto on hyvä auto. Nelivetoisen bZ4X:n jo-ominaisuudet ovat erinomaiset ja ratin takana kuskin on helppo viihtyä. Ajotuntuma on nykyisille Toyotoille tuttuun tapaan miellyttävän kevyt ja vaivaton, pysyen kuitenkin koko ajan riittävän vakaana. bZ4X on myös iso ja tilava auto.  Se onkin omimmillaan matka-ajossa.

Tosin pysäyttäminen pelkkä kaasupedaalia nostamalla ei vielä riitä: tarvitaan myös perinteistä jarrupoljinta.

Erilaiset kuljettajan liikkeitä tarkkailevat anturit toimivat jopa hermostuttavan herkästi. Paljon ei tarvinnut ajolinjalta poiketa, kun jo auto muistutti palaamaan kaistalle.

Toyota bZ4X:ää pidetään Toyota RAV4-polttomoottorimaasturin sähköisenä veljenä, mutta bZ4X:n akseliväli on 160 millimetriä pidempi. Viisi aikuista matkustaa sähkö-Toyotalla mukavasti ja takapenkkiläisten jalkatilojen puolesta bZ4X sopii vaikka taksikäyttöön.

 

Plussat
Kevyt, mutta silti tunnokas ohjaus
Vakaa ja hiljainen ajettava
Isoksi maasturiksi kohtuullinen sähkönkulutus

Miinukset
Lyhyt toimintamatka, mutta tähän on tulossa päivitys

JÄLKIMAKU

Nelivetoisen bZ4X Premiumin hinta kohoaa jo 64 660 euroon ja siinä hintaluokassa sähkömaastureiden kilpailu voi käydä Toyotalle jo liian kovaksi. Mutta halvimman etuvetoisen bZ4X Activen lähtöhinta on 50 550 ja sillä hinnalla Toyotan ison ja tilavan sähkömaasturin luulisi jo käyvän liukkaasti kaupaksi. Sähköiset ominaisuudet on sitä ennen kuitenkin hiottava huippuunsa. Muuten pidemmän korren vetää bZ4X:n polttomoottoriverrokkina pidetty Toyota RAV4 -maasturi.

Tekniset tiedot

Toyota bZ4X Premium EV 160kW AWD
2 sähkömoottoria, etuakseli 80 kW (109 hv), taka-akseli 80 kW (109 hv)
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: automaatti
Yhdistetty kulutus:160–179 Wh/km (ilmoitettu)
Sähköajokantama: 416–466 km (ilmoitettu)
Max. Latausteho AC (kW) (vaiheet): 11-3 v (vaiheet)
Max latausteho DC (kW): 150
Kokonaisteho (hv DIN) 217 hv
Vääntö: 337 Nm
Akun kapasiteetti (kWh): 71,4
Mitat: pituus 4690 mm, korkeus 1650 mm, leveys 1860 mm, maavara 177 mm, akseliväli 2850
Tavaratila 441–452 l
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.9 s
Huippunopeus 160 km/h
Hinta: 64 660 € lisävarusteineen, malliston hinnat alk. 50 550 €

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Toyota CH-R – Nuorekkaampi vaihtoehto Corollalle
Koeajo Kia Sportage 1,6 T-GDI Plug-in – Entistä enemmän vastinetta rahalle
Koeajovideolla uusi upea Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI

Tietoa julkaisijasta

Mika

(3) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *