Kaasujalka

Koeajo käytetty Toyota Prius+ – Villien taksien suosikki

Julkaissut:

|

5.6.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Toyota Prius+ – Villien taksien suosikki

Villien taksien yksi suosikeista ainakin silmämääräisesti arvioituna on iäkäs Toyota Prius+ hybridi. Sellaisen Kaasujalkakin päätti koeajaa.

 

Sarjatuotantohybridien pioneeri Toyota Prius on tänä päivänä sitä vauhdikkaampaa myytävää, mitä iäkkäämpi se on. Uudemmat Priukset eivät enää pärjää kilpailussa Toyotan muille hybrideille, Aurikselle ja Corollalle.

Ainakaan Toyotan sivustojen mukaan juuri tällä hetkellä edes perus-Prius -hybridi ei kuulu valikoimaan, tiettävästi siitä on tulossa markkinoille kesällä plug-in -versio.

Farmarimallista ja tilavaa, 7 hengelle rekisteröityä Prius+ -mallia ei ole tuotu Suomeen enää vuoden 2020 jälkeen. Ainakin viimeiset Nettiauto.comista löytyvät Prius+ -mallit ovat vuosimallia 2020.

Kun aika tuntuu muutenkin ajaneen farmariautojen ohi ja suosikkeja ovat nyt crossovet-katumaasturit, niin vielä vanhahtavammalta vaikuttavat vieläkin karkeammin muotoillut Prius -hybridifarmarit.

Muistan kun aikoinaan espoolainen taksikuski otti ensimmäisenä ammattilaisena käyttöönsä Toyota Priuksen ihan perushybridinä. Se oli 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä yhtä suuri ihme kuin vielä muutama vuosi sitten täyssähköinen Tesla-taksi.

2 km pelkällä sähköllä

Suomenkin markkinoille kesällä 2012 tulleesta Prius+ -farmarihybridistä veikattiinkin supersuosittua taksiautoa. Olihan se iso 7-paikkainen hybridifarmari ja varsinkin kaupunkiliikenteessä taloudellinen ja hiljainenkin auto: ilmanvastuskerroin on kokoluokassaan alhainen 0,29. Ihmeeltä tuntui sekin, että Prius+:lla saattoi ajaa 2 kilometriä pelkällä sähköllä.

En tiedä, minkälainen taksisuosikki Prius+ -farmarista tuli uutena, ei tietääkseni mikään pirssihitti. Sen sijaan tänä päivänä vanhempaa Prius+-mallia näkee paljon taksikäytössä, uskoakseni Bernerin taksiuudistuksen jälkeen alalle tulleiden uusien taksiyrittäjien autoina.

LUE MYÖS: KOEAJO TOYOTA PRIUS – ENTISTÄ USKOTTAVAMPI

Eikä tämä tietysti ihme ole. Toyotan hybriditekniikka on koeteltua ja Prius+ on todella tilava auto: penkkejä saa kolmeen riviin. Toyota Prius+ on 3 cm leveämpi, 8,5 cm korkeampi ja 13,5 cm pidempi kuin tavallinen samanikäinen Prius. Lisäksi akseliväli on kasvanut 8 cm. Myös auton sisusta ja kojelauta ovat hieman erilaiset.

232 litran konttiin mahtuu vain kaksi lentolaukkua, jos auto pakataan täyteen ihmisiä. Tavaratilan lattian alla on 60 litran lisätila.

HYBRIDIN voimanlähteinä ovat 1,8-litrainen bensiinimoottori ja 60 kilowatin sähkömoottori. Niiden yhteistehoksi kerrotaan 136 hevosvoimaa (100 kW).

Sitten ajoon. Portaaton CWT-vaihteisto toimii oikein sulavasti ja kojelautaan istutettuun lyhyeen vaihdevipuun tottuu helposti. ECO-asetuksella Prius+ lähtee liikkeelle laiskasti, kiihdytyksissä kannattaakin pistää silmään power-kytkin.

Liian erikoinen?

Ajotuntumassa ei ole valittamista, vaikka Petikon Vaihtoautomaasta koeajoon saadun Prius+:n mittarilukema oli jo 212 000 km. Ohjaus on yhä riittävän tunnokas ja keskittää kiukuttelematta. Jyrkemmissä käännöksissä painava farmari kuitenkin tuppaa vähän heilahtelemaan.

Eihän Prius+ intohimoja herätä, mutta uskoisin sen olevan yli 200 000 kilometriä ajettunakin yksi luotettavimmista autoista. Priuksen ongelma taitaa kuitenkin olla se, että hybridien pioneerina se sai vähän liiankin erikoisen maineen kannettavakseen. Auriksia ei enää mielletty niin ”hybrideiksi” kuin Priusta

PRIUS+ tarjoaa hybridiautoa haluavalle tarvittaessa seitsemän paikkaa, ja kaikki tämä vielä kohtuullisella bensiininkulutuksella. Taloudellisuutensa puolesta auto kilpailee samanikäisen dieselin kanssa varsinkin nyt, kun diesellitra maksaa bensalitraa enemmän. Niin kantavuus kuin alustan toiminta riittävät ajoon, vaikka kyydissä olisi koko ”pirttiviljelmä”, siis isot aikuiset ja viisi muksua.

Vanha käy kaupaksi

Taksiuudistuksen jälkeen tolpilla autojen kirjo on monipuolistunut, Hienojen Mersujen ja Volvojen rinnalle on ilmestynyt myös Toyota Prius+ -farmarin tyyppistä vanhempaa kalustoa.

LUE MYÖS: KOEAJO KÄYTETTY TOYOTA PRIUS – VARMA PELI 8-VUOTIAANAKIN

–Prius+ on iso perheauto ja menee kaupaksi, vaikka mittarissa olisi kilometrejäkin paljon. Prius+ farmaria kysytään perus-Priusta enemmän, mutta niitä on toisaalta saatavillakin vähemmän. Yleensä niitä on erittäin vähän tarjolla, sanoo J. Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.

Prius yleensäkin menee kuitenkin paremmin kaupaksi, kun vuosimalli on iäkkäämpi.
– Uudemmat Priukset tekevät kauppansa huonommin, kun tarjolla on samanikäisiä Auris Hybridejäkin, Hiltunen sanoo.

Toyota Prius+ Linea Sol 7p, vm. 2012
Mittarilukema: 222 500 km
Moottori: R4, 1798 cm2 –bensamoottori + sähkömoottori: 60 kW, vääntö 207 Nm, itselataava hybridi
Tehot: 99 hv
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: automaatti
Keskikulutus: 4.1 l/100 km
Kaupunkikulutus: 3.8 l/100 km
Maantiekulutus: 4.2 l/ 100 km
Co2-päästöt: 96 g/km
Mitat: pituus 4620 mm, leveys 1780, korkeus 1600, akseliväli 2780 mm
Tavaratila 232 – 1750 l
Suorituskyky: huippunopeus 165 km/h
Edellinen katsastus: 21.9.2022
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 15 390 €

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Toyota CH-R – Nuorekkaampi vaihtoehto Corollalle
Koeajo käytetty Volvo S80 – Vanhakaan diesel-Volvo ei apuvirtaa kaipaa
Koeajo käytetty Mercedes-Benz C300 de – Pistokediesel pitkämatkalaiselle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *