Kaasujalka

Koeajo Nissan X-trail e-Power – Sähköisesti ilman piuhaa

Julkaissut:

|

22.5.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Nissan X-trail e-Power – Sähköisesti ilman piuhaa

Nissan on tuonut e-Power-teknologian myös uuteen X-Trail-maasturiinsa. Sähkömaasturi Ariyan polttomoottoriveljenä pidetty X-Trailkin kulkee nyt myös sähköllä, mutta ilman latauspiuhaa.

 

Nissan X-Traililla on jo pitkät perinteet. Ensimmäinen Euroopassa myytävä X-Trail esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä jo vuonna 2000.

Kolmannen sukupolven X-trail esiteltiin vuoden 2013 Frankfurtin autonäyttelyssä ja siinä oli selvää sukunäköä pykälää pienemmän ja niinikään juuri uudistuneen Nissan Qashqain kanssa. Ulkonäkö muuttui uuden sukupolven myötä muuttunut kulmikkaasta ja “maasturimaisesta” designista, sporttisen SUV:n suuntaan.

LUE NISSAN ARIYAN KOEAJO

Maailmanlaajuisesti X-Trail on ollut yksi valmistajansa parhaiten myyneistä malleista. Suomessa Nissanin superhitti on kuitenkin ollut Qashqai. Toisen sukupolven Qashqaita ensirekisteröitiin sen ensimmäisen vuoden myyntiaikana, vuonna 2014, jälleen 4067 kappaletta ja se oli Suomen kolmanneksi suosituin automalli. Sen sijaan X-Trail jäi ensirekisteröintitilastossa sijaluvulle 105.

Vuonna 2015 Qashqai jatkoi voittokulkua ja nousi jo ensirekisteröintitilaston hopeasijalle. Toki X-Trailkin petrasi ja nousi sijaluvulle 62.

X-Trailin suosio Suomessa kuitenkin jäi edelleen selvästi jälkeen sen ehkä tärkeimmästä kilpailijasta, Toyota RAV4:stä.

Sekoittuu yhä Qashqaihin

X-Trailin neljäs sukupolvi on edeltäjäänsä pehmeämmin muotoiltu. Siinä on edelleen yhdennäköisyyttä pienemmän Nissan Qashqain kanssa ja ne on kauppakeskuksen parkkialueella helppo sekoittaa toisiinsa.

Nyt X-trail yrittää siis e-Powerilla pitää asemansa maasturikilvassa. e-Power -teknologia on on yhdistelmä polttomoottorista, joka lataa akkua ja sähkömoottorista, joka pyörittää pyöriä.

TÄSSÄ UUDEN NISSAN QASHQAIN KOEAJO

X-Trail e-Power e- 4ORCEssa polttomoottori ja yksi sähkömoottori liikuttavat etupyöriä, yksi sähkömoottori liikuttaa takapyöriä. Tämän myötä X-Traililla on mahdollista täysin sähköinen tai sekatoiminnollinen liikkuminen.

Vaikka media hehkuttaa sähköautojen ja vielä jonkin verran myös pistokehybridien voittokulkua, niin e-Powerin kaltaisilla ajon aikana eri tavoin itsekseen ja ilman piuhoja latautuvilla ratkaisuilla on edelleen paikkansa. Kaikilla ei edelleenkään ole aikaa odotella reissun päällä huoltoasemakahvioissa auton latautumista puolta tuntia kerrallaan, varsinkin kun pidemmällä reissulla sen joutuu tekemään useampaan kertaan.

Pistokehybridinkin hyöty jää pieneksi, kun vaikkapa paljon maantiesuoria ajavalta myyntiedustalta sähköinen ajo vaihtuu polttomoottoriajoksi 30–50 kilometrin jälkeen.

Perusperheen tilava auto

Uudistunut Nissan X-Trail on taas pykälää houkuttelevamman näköinen kuin edeltäjänsä. Se on kuitenkin positiivissa mielessä perusperheen tilava auto. Eteläkorealaisen kilpailijansa Kia Sorento-maasturin tavoin sekin on saatavilla myös seitsenpaikkaisena- Uutta on myös se, että enää X-trailia ei saa dieselinä.

Kun pykälää pienempi hittimalli Qashqai voidaan tavallaan lukea vielä farmariksi, X-trail on aavistuksen maasturimaisempi. Vaikka maavara on 200 milliä, auton kynnys ei kuitenkaan ole haitallisen korkealla. Takapenkkiläisille on hyvin tilaa ja kassejakin mahtuu kiitettävästi tavaratilaan.

KOEAJOSSA NISSAN X-TRAIL VM.2020

Vaikka uusi nelivetoinen e-Power X-Trail -sarjahybridikin kulkee aina bensiinillä, se saa tavallista kevythybridiä enemmän apua sähköstä. E-Power-sarjahybridin kolmesylinterinen ja 1,5-litrainen turboahdettu bensamoottori tuottaa sähköä joko ajoakulle tai suoraan sähkömoottorille. Tästä huolimatta e-Power etenee kuitenkin aina bensamoottorilla.

e-Power -sarjahybridiä on tarjolla sekä 204-hevosoimaisena ja etuvetoisena että nelivetoisena.  Perinteisen etuvetoisen kevythybridin konehuoneessa pärisee 1,5-litrainen, kolmesylinterinen bensiiniturbomoottori (163 hv, 300 Nm).

Epäreilu autovero

Nissanin erikoinen, jo Qashqaista tuttu erikoinen voimalinja tekee nelivetoisesta e-Power X-Trail e- 4ORCEsta mukavan pehmeän ajettavan. En itse asiassa edes ymmärtänyt alkuun, että konepellin alla käyvä moottori on aiemmin äänekkääksi moittimani kolmesylinterinen ”päristin”. X-Trailissa se ei pärise, vaan käy mukavan hiljaisesti.

Ohjaus on tarkka ja sen vaste miellyttävä. Nissanin yhden polkimen ajon mahdollistaa ePedal-toiminta, mutta ei ihan täysin. Järjestelmä nimittäin lopettaa moottorijarrutuksen 10 km/h nopeudessa ja silloin tuntuu kuin auto taas rykäisisi oikein vauhdilla eteenpäin. Tämä vaati toteuttelua ja olikin melkeinpä ainoa maallikon X-Trailista löytämä sanomisen aihe.

Bensankulutuksen kanssa hyödyt ovat niin ja näin. Pääsin kyllä koeajoviikolla talvella 7 litran keskikulutukseen satasella, joka on mielestäni isolle ja huippumukavalle maasturille vähintään kohtuullinen lukema.

Koska mikään pistokehybridi ei käytännössä kulje ilmoitetuilla naurettavan pienillä kulutuslukemilla, niin polttoainekustannuksissa tuskin voittaisin pistokehybridillä yhtään mitään: sähköinen ajo kun tämänkin kokoisella pistokehybridillä loppuu 30-40 kilometrin jälkeen ja sen jälkeen huristellaan polttomoottorilla.

Vika onkin Suomen naurettavassa pistokehybridejä suosivassa autoverotuksessa, jollaisesta sarjahybridikään ei hyödy. Koeajetun X-Trailin 59 900 euron kokonaishinnasta autoveroa on 8867 €. Jos tämä X-Trail olisi pistokehybridi ja maksaisi samat vajaat 60 000 euroa, autoveroa olisi vain reilut 1700 €.

Ainakin TOYOTA RAV4 PLUG-IN Hybrid 2,5 AWD-i Active Plus Editionin 59 519 euron kokonaishinnasta autoveroa on vain 1739 €.

Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE Tekna
Bensamoottori: R3, 1 497 cm³, 158 hv, turbo, vääntö 250 Nm
Sähkömoottori edessä: 204 hv & 330 Nm.
Sähkömoottori takana: 136 hv & 195 Nm
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: automaatti
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7 s
Huippunopeus 180 km/h
Yhdistetty kulutus: 6.4 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 146 g/km
Mitat: pituus: 4680 mm, leveys: 1840 mm, korkeus: 1725 mm, akseliväli: 2705 mm
Tavaratila: 575 – 1396 l
Hinta: alk. 59 900 € (lisävarusteena 2-värinen metalliväri 1562€), X-Trail -malliston hinnat alk. 41 800 €.

 

Plussat
Hiljainen ja mukava ajettava
Vakuuttava ulkonäkö
Isoksi autoksi kohtuullinen kulutus

Miinukset
Yhden polkimen ajon mahdollistava ePedal-toiminta lopettaa moottorijarrutuksen alle 10 km/h nopeudessa ja siihen on vaikea tottua.

JÄLKIMAKU

Huippumukava iso sarjahybridimaasturi, jonka autoverokohtelu on vääryys. Vaikka käytännössä ajaminen varsinkin pitkässä maantieajossa on yhtä taloudellista ja vähäpäästöistä kuin pistokehybridillä, autoverotus nostaa hinnan korkealle:59 900 euron kokonaishinnasta lähes 9000 euroa on autoveroa ja se on liikaa.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *