Kaasujalka

Koeajo Nissan Ariya – Näyttää ja tuntuu hyvältä

Julkaissut:

|

8.3.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Nissan Ariya – Näyttää ja tuntuu hyvältä

Nissan Ariya näyttää ja tuntuu hyvältä, sillä sähköautohan ei miltään kuulosta. Takavuosina joku Idols-tuomari muistaakseni kehui jotakin kilpailijaa sanoin ”sä näytät ja kuulostat hyvältä”.

 

Nissan Ariya on tervetullut lisä sähköautojen markkinoille. Pitkään se kestikin, että Nissan toi mallin kalliimpien ja isompien crossover-sähköautojen luokkaan. Onhan Nissan kuitenkin massatuotantosähköautojen pioneeri: Leaf tuli markkinoille jo vuonna 2010.

Ensimmäisen sukupolven Leaf tuli markkinoille 24 kWh:n akustolla, joka antoi sille 80 kW:n moottoritehon ja n. 175 km:n toimintasäteen. Mallivuodelle 2013 tehtyjen uudistusten myötä toimintasäde kasvoi liki 200 km:iin.

Ariya kilpailee Volkswagen ID4:n kaltaisten isompien crossover-sähköautojen kanssa. Vastassa ovat lähinnä Škoda Enyaq, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 ja Tesla Model 3.

Aria on erittäin tyylikäs ja puhdaslinjaisesti muotoiltu auto. Se on todellisuudessa mielikuvaa lyhyempi: pituutta on 4,6 metriä.

Kaksi akkuvaihtoehtoa

Akkuvaihtoehtoja Ariyaan on kaksi: 63- ja 87-kilowattituntiset. Viikon mittaiseen koeajoon sain 87-kilowattituntisen version. Sen toimintamatkaksi ilmoitetaan jopa 533 kilometriä. &3-kilowattituntisen toimintamatkaksi luvataan 403 kilometriä.

Eli 87-kilowattituntisella pitäisi hurauttaa Vantaalta Tampereelle ja takaisin. Kun koeajoon tulee täyssähköauto, pyrin aina sille viikolle sovittamaan jonkin työmatkan Vantaalta Tampereelle.

Tämä reitti siksi, että melkein koko matka on moottoritietä, jolloin punnitaan sähköauton kelvollisuus myös pitkän matkan ajossa. Pääkaupunkiseudun taajamissa ajaessa sähköauton akkua on aina mahdollista ladata ruokakauppakäynnin yhteydessä jossain kauppakeskuksessa.

Sen sijaan pidempi matka isoakkuisellakin sähköautolla vaatii jo suunnittelua. Team Ahman tiepalvelupartio Alpo Kurkinen ja Jarno Ahma eivät riennä apuun, jos sähkö loppuu kesken matkan.

Ariyan saa kaksi- tai nelivetoisena. Itse sain koeajoon 2WD:n eli kaksivetoisen version. Kun ajaa vain hyvällä asfaltilla joko taajama-ajoa tai pitkää matkaa moottoritietä, vanhalla takavetoisella Mersulla ajamaan tottuneelle etuvetoisuuskin on juhlaa. Saman sarjan kilpailijat kun ovat pääasiassa taka- tai nelivetoisia.

Laatu vakuuttaa

Ariyan laatu vakuuttaa. Pitkällä ajomatkalla sen matkustamossa on rauhallinen fiilis. Rengasääniä ja tuulensuhinoita ei sisälle kantaudu ja moottorin ääniähän sähköautossa ei ole sen enempää sisällä kuin ulkonakaan kuulostellessa.

Tällaista ”vanhan liiton” miestä kuitenkin vähän ärsyttää, kun hallintalaitteissa ei juuri ole fyysisiä nappuloita. Perinteiset nappulat on korvattu paneelista hiplailtavilla kosketusnäppäimillä. Tämä tuottaa kaltaiselleni ”rähmäkäpälälle” pieniä haasteita jo ihan lämpötilan säädöissä.

Perusasiat ovat kohdallaan: mukava penkki on helposti säädettävissä ja pääntilakin riittää hyvin tällaiselle 177-senttiselle ”pätkälle”. Näkyvyyskin kuskin penkiltä on riittävä. Pitkällä miehellä sen sijaan pääntila uhkaa loppua kesken.

Pikkuisen samaa ongelmaa tulee takapenkilläkin. Kun lattia on korkealla, täysikasvuisella hujopilla on niukat jalkatilat. Sen sijaan keskimittaisilla aikuisilla ja mukuloilla tilaa on takana riittävän mukavasti.

Tavaratila on jaettavissa välipohjan levyllä. Kun lastauskynnystäkään ei pahemmin ole, on tavaratilan lastaaminen helppoa.

Ei jää tukkeeksi

Koska koeajoviikolla asuin vielä väliaikaisessa majoituksessa kerrostalossa ja autopaikka oli lämpimässä hallissa, en käyttänyt manuaalisesti kytkettävää akun esilämmitystä.

Keskikulutus marraskuun lopulla moottoritieajossa Tampereelle satasta huristellessa 25 kWh:n tuntumaan 100 kilometrillä. Aikaisempi kokemus on osoittanut, että ”rangea” saa kummasti pidennettyä, kun laskee nopeutta alemmas. Jonkun toisen lehden toimittaja pääsi syksyn lämpimämmillä keleillä kuulemma 20 kWh:n kulutuksella moottoritieajossa.

Ajettavuus sinänsä on aikalailla hyvää ”peruskauraa”, vaikka alusta tuntuukin hieman pintakovalta: terävät töyssyt kyllä tunsi ahterissa, vaikkakaan eivät mitenkään erityisen häiritsevinä.,

Ohjaustuntuma tuntui omassa ajossani vakaalta, vaikka sitä on arvosteltu joissakin kohdin myös hieman tunnottomaksi ja epätarkaksi. Suorituskyky sen sijaan riittää ohittaessakin: 7,5 sekunnissa sataseen kiihtyvällä crossoverilla ei taatusti jää muun liikenteen tukkeeksi.

 

Plussat
Erittäin tyylikäs ulkonäkö
Mukava ja hiljainen
Pitkä toimintamatka

Miinukset
Hieman pintakova alusta
Hallinnointi pelkällä kosketusnäytöllä

JÄLKIMAKU

Nissa Ariyaa voi hyvällä omalla tunnolla kehua onnistuneeksi uutuudeksi. Siinä on keskimittaisille aikuisille hyvin tilaa ja riittävän pitkä toimintamatka. Erityinen valtti on kyydin hiljaisuus vähän karkeammallakin asfaltilla.

 

Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20″ Alloys 22KW Charger Kadg
Moottori: single sähkömoottori
Vetotapa: etuvetoinen
Vaihteisto: automaatti
Mitat: pituus 4 595 mm, leveys 1 850 mm (ilman peilejä), korkeus 1 660 mm, akseliväli 2 775 mm
Tvaratila 468 l
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.6 s
Huippunopeus 160 km/h
Teho: 238 hv
Vääntö: 300 Nm
Akku: pikalatauskapasiteetti max 130 kW, kiinteä laturi 22 kW, latauskaapelit Mode-3 32 A Type2 latausjohto
Toimintamatka akku täynnä: 525 km (ilmoitettu)
Sähkön keskimääräinen kulutus: 18.4 kWh/100 km (ilmoitettu)
Hinta lisävarusteineen 68 600€ (alk. 64 500 €, lisävarusteena metalliväri 700 €, 20″ kevytmetallivanteet 1000 €), Ariya -malliston hinnat alk. 51 400 €

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BMW 550e xDrive – Ajamisen iloa
Koeajo Peugeot e-208 GT – Lisää toimintamatkaa
Koeajo Mercedes-Benz E 300 de – Voiko tästä enää parantaa?

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *