Kaasujalka

Ei tule automiesten hallitusta

Julkaissut:

|

3.5.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Ei tule automiesten hallitusta

Hallitusneuvottelujen yhdeksi kuumaksi keskustelunaiheeksi nousee mahdollisesti polttoaineen hintaa rutkasti nostava jakeluvelvoite.

Lukaisinpa tuossa ihan huvikseni tulevan pääministerin Petteri Orpon blogikirjoituksen ennen vuoden 2019 eduskuntavaaleja. Kokoomus kampanjoi silloin teemalla ”Autot kuuluvat teille”.

Hallitusneuvottelujen yhdeksi kuumaksi keskustelunaiheeksi nousee mahdollisesti polttoaineen hintaa rutkasti nostava jakeluvelvoite. Edellinen punavihreä hallitus päätti, että polttoaineen biokomponenttien jakeluvelvoite pomppaa jo ensi vuonna 28 prosenttiin: se nostaa dieselin jo ennestäänkin kallista pumppuhintaa jo reilun vuoden päästä jopa 23 senttiä litralta. Ja tavoitteena on nostaa jakeluvelvoitetta asteittain jopa 34 vuonna 2030.

Halleluja! Siitä vasta riemu syntyy sekä kunnon hautajaiset. Noin niin kuin Juice Leskisen biisiä siteeraten.

Hallitusneuvottelujen toinen pääpuolue persut siirtäisi hiilineutraaliustavoitteen vuoteen 2050, Kokoomus puolestaan on ilmoittanut, ettei vuoden 2035 tavoitetta peruuteta. Kokoomus ei ole julkaissut myöskään virallista kantaansa siitä, onko se valmis laskemaan jakeluvelvoitetta.

Toisin kuin vielä vuonna 2019, en ole nähnyt tulevan pääministerin Petteri Orpon enää puolustavan kovin voimallisesti ”pienen ihmisen” oikeutta autoon tänä päivänä. Eikä taida Orpo enää fanittaa biokaasuakaan. En ole sellaista ainakaan nähnyt tai kuullut.

Kokoomuksen uusi kansanedustaja Tere Sammallahti on kyllä kommentoinut, että biopolttoaineelle löytyy kysyntää ilman jakeluvelvoitemekanismiakin.

Näin kirjoitti Orpo 2019

Tässäpä otteita Orpon mietteistä vuonna 2019.

”Isossa osassa Suomea auto on välttämätön osa sujuvaa arkea. Jokaisen suomalaisen on voitava käydä töissä, opiskella, yrittää, harrastaa tai tavata ihmisiä oman elämäntilanteensa mukaan… Sähköä tai biokaasua käyttävän ajoneuvon tulisi olla fossiilista polttoainetta käyttävää autoa kilpailukykyisempi vaihtoehto viimeistään 2030-luvulla. Edistäisin tätä tavoitetta poistamalla käyttövoimaveron kaasu- ja sähköautoilta… Biokaasu on erinomainen polttoainevaihtoehto, kun se tuotetaan maatalouden ylijäämälannasta. Se on kotimainen valinta ja järkevää kiertotaloutta. Ilmastohyötyjen lisäksi paikalliset biojalostamot tuovat työtä ja toimeentuloa niitä ympäröiville seuduille.”

Ilta-Sanomissa Orpo tyrmäsi tammikuussa 2019 polttomoottoriautojen kieltämisen.

”Sähköautoja ei käytännössä ole keskituloisen ihmisen hintaluokassa tai niiden teknologia ei ole niin kehittynyt, että ne pystyisivät palvelemaan pitkien etäisyyksien Suomessa tai tällaisilla pakkasilla. Polttomoottoriautojen kieltäminen ei ole mahdollista”, Orpo sanoi Ilta-Sanomissa.

Toki maailma muuttuu…

Toki maailma muuttuu vauhdilla. Mutta ei se niin paljon ole muuttunut, että sähköauto edelleenkään pystyisi palvelemaan pitkien etäisyyksillä Suomessa. Eikä keskituloisen ihmisen hintaluokassa ole edelleenkään tarjolla ainakaan tilavia sähköautoja, edes käytettynä vielä pitkään aikaan.

Liikunnallisen ja aktiivisesti harrastavan lapsiperheen auto haja-asutusalueiden Suomessa on edelleen rapiat 30 000 euroa maksava polttomoottorinen Skoda Octavia -farmari, jonka pituus on 4,6 metriä ja tavaratila takapenkkien asennosta riippuen 640–1700 litraa.

Aika kehnoa se on tällaisen lapsiperheen tunkea urheilukasseineen samanhintaiseen halvemman pään Nissan Leaf-sähköautoon, jonka tavaratila on takapenkkien asennosta riippuen 420–1161 litraa. Voi siinä tulla suru puseroon myös silloin, kun talvikeleillä juniorien turnausreissulla sähkö tuppaa loppumaan 300 kilometrin ajon jälkeen ja lähistön ABC:llä kaikki suurteholaturit ovat varattuja.

Pettyvätkö ”autopersut”?

Persujen kynnyskysymys hallitusneuvotteluissa on ollut maahanmuuton rajoittaminen. Ilmastokysymyksissä ei sittenkään taida olla niin tarkkaa, vaikka puolue ennen vaaleja vastustikin polttoaineen hintoja nostavan biokomponenttien jakeluvelvoitteen kiristämistä. Ei sitä Kokoomuskaan taida kovin ponnekkaasti vastustaa, sillä jo ennen vaaleja puolueen todellinen kanta jäi ”hähmäiseksi”.

Perussuomalaiset sai eduskuntaan seitsemän paikkaa lisää. Ydinkannattajille epäilemättä maahanmuuton vastustaminen on ykkösjuttu. Tiedän kuitenkin jo omasta lähipiiristäni aika monta ihmistä, jotka äänestivät persuja ihan muista syistä. Heistä jotkut ovat ennen äänestäneet Kokoomusta.  Aika moni heistä oli ylipäätään kyllästynyt ”viherhumppaan” ja haluaisi halvempaa polttoainetta.  Rahat kun eivät riitä edes riittävän toimintavarmaan käytettyyn sähköautoon.

”En mäkään nyt tänne niin innolla halua lisää tulonsiirroilla elävää väkeä, mutta eihän ne mun elämään vaikuta. Mä vaan haluun ylipäätään muutosta ja äänestän Purraa”, sanoi eräs kaverini.

Ilta-Sanomien haastattelussa persujen entinen nokkamies Soini pohti, miten persujen takapenkkiläiset ottavat sen, kun tyytymättömät SAK:n ay-jyrät ajavat soppatykkinsä Purran ikkunan alle ja alkavat huudon työttömyysturvan leikkauksista.

Jos tuleva hallitus ei tingi jakeluvelvoitteesta, sinne Purran ikkunan alle tulla soppatykkeineen myös autoilun kustannusten nousua vastustavaa porukkaa.

 

Teksti Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

(3) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *