Kauhukahva takaisin auton varusteisiin
Autot digitalisoituvat ja pienemmän ilmanvastustuksen saavuttamiseksi niistä poistetaan monia tarpeellisiakin varusteita. Onneksi 14 vuotta vanhassa Mersussani vielä on 93-vuotiaalle anopille kauhukahva.
Anoppi pärjää vielä yksin omassa asunnossaan palvelutalossa ja köpöttelee rollaattorilla kauppareissutkin. Köpöttely töppöaskelin siis vielä onnistuu anopilta, mutta kunnolla se jalka ei enää nouse. Kun haemme anoppia meille kylään, meillä on täysi työ saada anoppi autettua Mersun apukuskin paikalle.
”Aijajaijai!!”, anoppi huutaa kivusta, kun jalkaa pitää nostaa auton kynnyksen yli.
Apua tähän tilanteeseen tuo kuitenkin katon rajassa oleva kauhukahva. Siihen tarttumalla anoppi saa hilattua takapuolensa parempaan asentoon penkillä, jolloin myös huonosti nouse jalka saadaan autettua kynnyksen yli.
Jos ei olisi ”kauhukahvaa”, voisi anopin kyytiin saaminen käydä vieläkin hankalammaksi. Tämän olemme huomanneet silloin, kun saan koeajoon uusia autoja, joissa kauhukahvoja ei enää ole. Kahvalle ei enää ole paikkaa sivuovien yläpuolella, kun nykyautojen ilmanvastus pyritään minimoimaan.
Iäkkään anopin kyläilyt pyritäänkin ajoittamaan sellaisiin viikonloppuihin, jolloin käytössä on oma vanha Mersu. Ja vaikka niiden uusien crossovereiden vahvuutena pidetäänkin sisään menemistä ja ulos tulemista helpottavaa korkeampaa maavaraa, niin anopin jalka ei korkean maavaran katumaasturin kynnyksen yli nouse. Tai voi se nousta, mutta silloin jonkun muun on se anopin jalka pakko hänen puolestaan väkisin nostaa
Olemme tätä kahvaongelmaa anopin tyttären, siis vaimoni, kanssa usein pähkäilleetkin. Kuin tilauksesta satuin osumaan Keskisuomalainen-lehden liikennesivuille, joilla toimittaja Timo Nieminen oli tämän saman puutteen noteerannut.
Nieminen kirjoitti huhtikuun loppupuolella:
”Suuresti kunnioittamani Savon Sanomien entinen autotoimittaja Teppo Komulainen muisti uutuusmallien koeajoissa aina tutkia, onko autossa etuoven yläpuolella kahva. Ja jos on, kuinka hyvin se on sijoitettu. Sittemmin Komulainen jätti autot ja siirtyi muunlaisiin toimittajan töihin. Nyt häntä olisi tarvittu kahvanpuolustajien etumiehenä”.
Kahvaa sivuikkunan yläpuolella moni etupenkkiläinen kaipaa. Se on Keskisuomalaisen lukijapalautteen perusteella iso puute, sillä kahva helpottaa auton penkille istahtamista ja sieltä ylös punnertamista.
”Jos kahvaa on tottunut käyttämään, sen puuttuminen uudesta autosta on katastrofi, totesi eräs Keskisuomalaisen lukija taannoin sähköpostissaan”, Nieminen kirjoitti.
Kahvaa kaivataan takaisin mitä erilaisimmista syistä. Siihen on helppo tarrautua hurjapäisen kuskin kyydissä ja siinä on helppo lepuuttaa lihaksia pitkän ajomatkan aikana.
Top Gear -lehden Hollannissa ilmestyvä painos kysyi syytä kahvojen poistoon Mercedes-Benziltä.
Suurin syy on, että autoista pyritään tekemään jatkuvasti matalampia ilmanvastuksen pienentämiseksi. Siksi sivuikkunan ja katon väliin ei mahdu kahvaa. Kahva on siis saanut tehdä tilaa aerodynamiikalle.
Pitäisiköhän perustaa ”Kauhukahvat takaisin” kansanliike?
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa