Autokannan keski-ikä vanhenee – Riemu ja kunnon hautajaiset
”Siitä vasta riemu alkoi sekä kunnon hautajaiset”, lauloi M.A. Numminen aikanaan. Viherväki juhlii, kun uusien polttomoottoriautojen valmistus loppuu vuonna 2035. Saattaa kuitenkin käydä niin, että sen jälkeen kärsii niin tavallinen suomalainen kuin ympäristökin.
Autokannan keski-ikä vanhenee. ”Suomessa on koko ajan vähemmän uusia autoja. Ensi vuosikymmenen vaihteessa voimme olla pulassa”, analysoi Helsingin Sanomien toimittaja 24. helmikuuta 2023.
Toimittaja listasi syitä miksi autokannan keski-ikä vanhenee. Korkojen nousu, inflaatio ja energiakulut haukkaavat kotitalouksien kassasta sellaisen siivun, että unelma uudesta autosta on yksi eteenpäin siirrettäviä haaveita.
LUE MYÖS: SUOMESSA MAAILMAN 8.KALLEINTA BENSAA
Suomen autokannan keski-ikä venyi jo viime vuonna lähes 13 vuoteen. Kainuussa ajetaan keskimäärin 15 vuotta vanhoilla koslilla.
Nekin, joilla on varaa uusiin autoihin, joutuvat komponenttipulan takia odottamaan autojaan pitkään.
Uusien polttomoottoriautojen valmistaminen loppuu vuonna 2035, se kielletään ihan lain voimalla.
Tällä hetkellä halvin uusi polttomoottoriauto maksaa noin 15 000 euroa. Voin pistää pääni pantiksi, että tämän päivän rahanarvoon suhteutettuna vuonna 2035 ei edelleenkään myydä juuri mitään uutta sähköautoa yhtä halvalla.
Tämä ei tietysti kaupunkikeskuksissa asuvia urbaaneja ekoihmisiä huolestuta. Ei myöskään niitä haja-asutusseuduilla eläviä ituhippejä, joilla on ollut mahdollisuus valita elämäntapansa niin, että arki ei ole omasta autosta riippuvainen.
Kaivostoiminta lisää jännitteitä
Minä en möykkää somessa, enkä lähde autollani tukkimaan liikennettä Mannerheimintielle eduskuntatalon edessä. En myöskään niele noin vain kaikkea polttomoottoriautojen autuutta ja sähköautojen ympäristöturmiollisuutta hehkuttavaa kritiikkiä: en silloinkaan, kun se pohjautuu tutkimuksiin.
Sitä vain ihmettelen, että ihan vakavasti otettavien yliopistojenkin tutkimustulokset sivuutetaan ilman edes keskustelua niistä. USA:ssa Kalifornian osavaltio on jo vuosia tukenut autokannan sähköistämistä sitä mitenkään kyseenalaistamatta. Kuitenkin juuri Kalifornian yliopisto on juuri julkaissut tutkimuksen, jonka mukaan autokannan sähköistäminen aiheuttaa suuria ja peruuttamattomia tuhoja ympäristölle.
Ensimmäisenä tämän tutkimuksen esitteli brittiläinen sanomalehti The Guardian. Kyseessä on vieläpä poliittiselta kannaltaan keskustavasemmistolainen lehti.
Kalifornian yliopiston tutkijoiden raportissa todetaan muun muassa, että sähköautojen ajoakustoissa käytettävän litiumin kasvava tarve voi aiheuttaa kansainvälisiä konflikteja ja epäjärjestystä.
”Laajamittainen kaivostoiminta tuo mukanaan sosiaalisia ja ympäristöön liittyviä ongelmia. Ne voivat olla peruuttamattomia”, todetaan tutkimusraportissa.
Tutkimuksessa muistutetaan, että litiumin tarve lisääntyy vuoteen 2040 mennessä noin 40 prosenttia, jos sähköautokantaa kasvatetaan globaalisti suunnitelmien mukaan ja nykyisen kaltaista akkuteknologiaa käyttäen.
”Pelkkä Yhdysvaltain tavoite autoilun sähköistämisessä vaatisi kolme kertaa suurempaa määrää litiumia kuin sitä tällä hetkellä tuotetaan koko maailmassa”, raportissa kerrotaan.
Litiumin kaivostoimintaa vastustavat oikeuskäsittelyt ja kansalaisten mielenilmaukset ovat viime aikoina olleet kasvussa.
”Kaivostoiminnan vaikutukset ihmisten sosiaaliseen ympäristöön aiheuttavat jatkuvasti enemmän huolestumista ja jännitteitä”, tutkijat muistuttavat.
Autojen ikä venyy
Niitä jännitteitähän tässä nyt kovasti lisää kaivataankin. Eikö niitä tule riittävästi jo arvaamattoman ja raakalaismaisen Putinin ja Venäjän taholta?
En väitä, että tuokaan tutkimus pitäisi niellä ihan sellaisenaan. En ole tiedemies ja tutkija. Mutta luotan sen verran noihin tutkimustuloksiin, että ottaisin sen huomiot ainakin poliittiseen keskusteluun. En väitä, etteikö autokannan sähköistyminen voisi lopulta olla ihan kannatettavaakin. Nyt tuntuu vain siltä, että sitä tehdään liian hätäisesti ja sokeasti.
Tyhminä on sivuuttaa se tosiasia, että siirtymää voisi loiventaa tukemalla uusiutuvia polttoaineita sekä erilaisia biokaasu- ja bioetanolimuunnoksia. Uskon myös polttomoottoriautoilijoiden karsivan yhä enemmän turhia ajoja eli liikennemäärätkin ehkä laskevat.
Veikkaanpa, että jo muutaman vuoden sisällä autokannan keski-ikä Suomessa venyy jo 15 vuoteen. Kuten Hesari kirjoittaa: lähitulevaisuudessa voi kytkeä autopommi, kun sopivan hintaista autokantaa ei ole tarpeeksi käytettynä 2030-luvulle tultaessa. Vaikka olisi painetta vaihtaa viimeistään silloin polttomoottorista sähköauton, sopivia ja muutaman vuoden ikäisiä sähköautoja ei ole markkinoilla.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa