Kuka maksaa, kun reikä tiessä rikkoo renkaat?
Iltalehdessä oli mielenkiintoinen juttu peräti 20 autoilijan renkaat puhkoneesta suuresta reiästä Kehä I -tiellä Helsingissä. Yksi rengasrikon uhreista haki korvausta ELY-keskukselta, mutta sai tylyn vastauksen: ei korvata, oma vika!
Noin 20 autoa kärsi rengasvaurion Kehä Ⅰ:n ja Lahdenväylän rampissa. Lahdenväylän pohjoiseen menevässä liittymässä oli suurikokoinen reikä, josta aiheutui parille kymmenelle autolle rengasvaurioita.
Yksi rengasrikon uhreista haki korvausta, mutta vaatimus hylättiin Lapin Ely-keskuksen toimesta. Ely-keskuksen päätöksen mukaan ainakin kyseinen kuljettaja on rikkonut tieliikennelain kolmatta pykälää: ”Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.”
Toisin sanoen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen päätöksen mukaan korvauksen hakija ei olisi noudattanut olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta.
Tiessä kuitenkin kiistatta oli suuri reikä, jota oli jo kertaalleen käyty paikkaamassa, mutta lämpötilanvaihteluiden takia paikkaus ei pysynyt.
Ely-keskus on kuitenkin itse vastuussa teiden kunnosta, siitä on maininta sen verkkosivuillakin. Korvausta on Ely-keskuksen mukaan mahdollista saada vain silloin, kun tien kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti tai jotain tavanomaiseen tien kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on kokonaan tai osittain jätetty tekemättä.
”Ely-keskuksen tulkinnan mukaan rampin kuoppaan aiemmin samana päivänä tehty paikkaus ei siis täytä virheellisen tai huolimattaman työn määritelmää, vaikka se ei kestänyt ja kertaalleen paikattu kuoppa rikkoi renkaita vielä saman vuorokauden aikana”, kommentoi Iltalehden toimittaja Henri Posa 17. maaliskuuta 2023.
Koska reiät tiessä tai routa eivät ole koskaan rikkoneet oman autoni renkaita, en ole edes tullut miettineeksi koskaan, että niin tapahtuessa voisin hakea Ely-keskuksesta korvausta. Ja rehellisesti sanottuna, en ihmettelisi Ely-keskuksen päätöstä, jos kyseessä olisi yksittäistapaus. Aina riittää koheltajia, jotka ovat valmiita omalta osaltaan taivuttamaan totuutta.
Kun samassa rampissa kuitenkin 20 autoa rikkoo renkaansa, niin ei puhuta enää yksittäistapauksesta.
Tuntuu ihmeelliseltä, että Ely-keskus voi näin selvässä tapauksessa vierittää vastuun rengasrikosta autoilijalle itselleen. Onhan kyseessä valtionhallinnon alueellisia toimeenpano- ja kehittämistehtäviä Suomessa hoitava instanssi.
Onhan omakotitaloasukaskin vastuussa ja korvausvelvollinen, jos satunnainen tai kutsumatonkin vieras liukastuu ja loukkaantuu hänen hiekoittamatta jääneellä pihallaan. Vastuun siirtäminen kulkijalle edes varoituskyltin avulla ei välttämättä ole lain silmissä tehokas.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa