Kaasujalka

Koeajo Kia Niro EV – Kelpaa jo sijoituskonsultillekin

Julkaissut:

|

4.3.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Niro EV – Kelpaa jo sijoituskonsultillekin

Syksyllä Kialta tuli markkinoille jo toisen polven sähko-Niro, mallinimeltään Niro EV. Jos oli ensimmäisen polven e-Niro enemmän heikkovirtainsinöörin järkiauto, kelpaa uusi EV jo trenditietoiselle sijoituskonsultillekin.

Uudistunut Kia Niro EV on etevä peli, mutta ahdas on sen markkinarakokin. Kilpailun Niro EV käy mm. saman hintaluokan Volkswagen ID3:n ja Renault Megane E-Techin kanssa. Niro EV on molempia suurempi, mutta uskon, että juuri sama hintaluokka ratkaisee sähköautomarkkinassa enemmän kuin se, onko kyseessä crossover vai hatchback.

Hyvännäköinen

Kia Niro EV:n edeltäjä, e-Niro, oli ”tavallisten ihmisten” täyssähköautojen pioneeri. Menevän näköiseksi sitä ei kuitenkaan voinut kehua.  Pulska e-Niro näytti ylirationaalisen heikkovirtainsinöörin autolta.  Uutta Kia Niro EV:tä ei enää edes oikein edeltäjänsä seuraajaksi edes tunnista, sen muotokieli puhuttelee ehkä trendikästä sijoitusneuvojaakin. Muodoissa on enemmän särmää kuin edeltäneessä Kia e-Nirossa.

Niro-malliston hinnat alkavat 31 000 eurosta, sillä saa perushybridin. Pistokehybridien hinnat alkavat 38 277 eurosta.

Sain koeajoon Kia Niro EV Business Premium 64,8 kWh:n. Sen hinta kaikilla ””mausteilla” nousee varustelupaketin myötä 52 133 euroon. EV-sähkömallien hinnat alkavat 45 473 eurosta.

Sisätilojen hillitty muotoilu miellyttää tällaista perinnemiestä. En halua ajaa taulutietokonetta vaan autoa, jossa kuljettajan eteen avautuu pyöreiden mittarien hallitsema näkymä. On myös mukavaa, että kosketusnäytön lisäksi hallintalaitteissa riittää perinteisiä nappuloita.

LUE TÄSTÄ KIA NIRO HYBRDIN KOEAJO

Fiilis ei kuitenkaan ole antiikkinen. Kojelauta ja keskikonsoli ovat peräisin Kian sähköisestä lippulaivasta EV6:sta, joten perinteiset ratkaisut lyövät kättä modernin designin kanssa.

Kuskin penkissä jäi kaipaamaan hiukan enemmän sivuttaistukea. Leveyttä on kuitenkin riittävästi. Taaksekin jää hyvin jalkatilaa, vaikka penkkiä säätäisi taimmaiseenkin asentoon.

Tavaratila yllätti, se on peräti 495 litraa. Tämän mahdollistaa akun sijoittaminen matkustamon alle.

Mukavuuspainotteinen

Mukavuuspainotteisena sähköautona Niro EV sopii minun kaltaiselleni, niin ikään mukavuuspainotteiselle ja kohta kuusikymppiselle ukolle. Alusta nielaisee pienet röykyt pehmeästi ja tuntuu moottoritieajossa vakaalta.

Kaupunkipyörittely on vaivatonta ja kevyttä. Kun alla on kitkat, meno maantielläkin on mukavan äänetöntä.

Mikään raketti sähkö-Niro ei ole, mutta 7 .8 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataseen riittää itselleni.

Nyt koeajetun täyssähköisen version akkukoko on lähes 64,8 kilowattituntia ja sen mukainen yhdistetyn ajon WLTP-mittauksessa saavutettu toimintamatka on 460 kilometriä.

Talvella tuo ei tietysti toteudu, Kelit ja ajotapa vaikuttavat kulutukseen niin paljon, että oikeastaan isoakkuisellekaan sähköautolle on vähän hoopoa arvioida ehdottomana totuutena minkäänlaisia rangeja. Arvioisin kuitenkin, että talvikeleilläkin Niro EV:n range akku täyteen ladattuna ja maltillisesti ajaen riittää 350 kilometrille.

Matalampia nopeuksia tasaisesti ajaessa pääsin 15 kWh/100 km lukemiin, ja se tarkoittaisi 430 kilometrin toimintamatkaa. Tasaisessakin matka-ajossa talven nollakelissä kulutus nousi yli 20 kilowattituntiin 100 kilometrillä.

Kia Niro EV on mukiinmenevä paketti: mukava ja riittävän tilava. Toimintamatkaakin on riittävästi, jos ei tarvitse ajaa usein pitkiä matkoja tiukkaa aikataulua noudattaen.

 

Plussat
Mukava melutaso
Tyylikkäästi persoonallisen näköinen.
Riittävä toimintamatka

Miinukset

JÄLKIMAKU

Monen automallin sähköinen versio on monin verroin polttomoottorista versiota mukavampi.  Varsinkin, jos moottorina pärisee 1-litrainen ja 3-sylinterinen pikkuturbo. Niro HEV -perushybridissä on 1.6-litrainen ja nelipyttyinen polttomoottori, joka jo ihan ominaisuuksiensa takia pistää yli 14 000 euroa kalliimmalle sähkösisarelle vahvan haasteen.  Tasapainoinen maku kuitenkin jäi uudistuneesta sähkö-Nirosta.

Kia Niro EV Business Premium
Moottori: sähkömoottori, akku 64,8 kWh
Tehot: 204hv
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100km/h: 7,8 s
Huippunopeus 167 km/h
Vääntö: 255 Nm
Vetotapa: etuveto
WLTP-toimintamatka: max. 460 km (ilmoitettu)
Sähkönkulutus: 15,9 kWh /100 km (ilmoitettu)
Mitat: pituus 4420 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2720 mm
Tavaratila 475–1392 l
Koeajoauton hinta varusteineen: 52 133 €, EV-mallien hinnat alkaen: 45 473 €, Niro-malliston hinnat alk. 31 921 € (Hybrid HEV)

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *