Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz GLC 220d – Nyt aina sähköistettynä

Julkaissut:

|

23.1.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz GLC 220d – Nyt aina sähköistettynä

Mercedes-Benz GLC uudistui täysin ja nyt koko mallisto on 100-prosenttisesti sähköistetty. Onneksi mallistosta löytyy kuitenkin vielä perinteisiä dieseleitä sekä markkinoiden ainoana autonvalmistajana myös dieselhybridi.

Uusi Mercedes-Benz GLC on saatavana seitsemänä eri voimalinjaversiona, josta neljä kevythybridi- ja kolme plug-in-lataushybridimallia. Ensimmäisenä Suomeen ennätti dieselmoottorinen GLC 220d 4MATIC, joka meillä on nyt koeajossa. Ensimmäiset lataushybridit saapuivat Suomeen loppuvuodesta.

Mukana aina sähkömoottori

GLC-malliston nelisylinteristen bensiini- ja dieselmoottoreiden yhteydessä toimii aina sähkömoottori. Neljä moottoriyhdistelmistä on kevythybridejä, joissa hyödynnetään toisen sukupolven integroitua ISG-starttigeneraattoria ja 48 voltin sähköjärjestelmää. Kolme muuta moottorivaihtoehtoa ovat neljännen sukupolven plug-in-lataushybridejä, joissa yhteisteho on jopa 245 kW (333 hv) ja suurin yhteisvääntömomentti 750 Nm. Lataushybridiä hankkiva asiakas voi valita joko bensiini- tai dieselmoottorisen vaihtoehdon. Mercedes-Benz on ainoa automerkki, joka tämän mahdollisuuden tarjoaa.

Dieselin leppouden ylivoimaa

Koeajettu GLC 220d on mainio osoitus siitä, että miten huoleton nykyaikainen diesel on arjessa ajaa. Yhdellä tankkauksella ajaa ajotavasta tai ulkoilman lämpötilasta riippumatta aina yli 1000 kilometriä. Koeajon keskikulutus jäi raskaasta kaasujalasta huolimatta 5.8 litran paikkeille ja se on todella alhainen lukema. Kyseessä ei todellakaan ole mikään ympäristörikollinen, vaikka nykyaikana polttomoottoriautot sellaisiksi yleisesti täysin tietämättä leimataankin. Mikäli vähänkään enemmän ajaa (niin kuin minä) ei tulisi mieleenkään jatkuvasti roikkua sähköjohdon varassa tai tuskastella toimintasäteen tippuessa kovaa vauhtia moottoritieajossa tai talvisäässä.

Vakiovarusteisessa GLC:ssä etuakselilla uusittu nelitukivartinen etuakseli sekä monitukivartinen taka-akseli, joka on kiinnitetty apurunkoon. Lisävarusteena saatavana on Airmatic-ilmajousitus. Toinen lisävaruste on taka-akselin ohjaus eli kääntyvät takapyörät 4,5 asteen kääntökulmalla. Ratkaisu pienentää auton kääntöympyrää 90 sentillä 10.9 metriin.

Hiljaista kuin pumpulitehtaalla

GLC:n pienin ilmanvastuskertoimen Cd-arvo on vain 0.29 eli kaksi kymmenystä edeltävän sukupolven autoja (0.31) pienempi. Ilmanvastuksen ja tuuliäänien pienentämiseksi on käytetty CGD (Computational Fluid Dynamics) -tuulisimulaatioita sekä tuulitunnelitestejä. Niiden ja parantuneen äänieristyksen ansiosta myös auton matkustamo on erittäin hiljainen ja äänetön myös Suomen karkeilla teillä. Akustinen, tuuliääniä vaimentava tuulilasi on vakiovaruste. Koeajon aikana ajoimme hyvin erilaisilla tienpinnoilla ja meno oli kyllä vakuuttavaa. Uusi Mercedes-Benz GLC on kyllä ehdottomasti luokkansa äänettömin ja miellyttävin auto.

Pidentynyt kori on luonut mahdollisuudet tavaratilan kasvamiselle. Peruskoko on nyt 600 litraa eli peräti 50 litraa enemmän kuin ennen. Tilaa riittää muutenkin auton ohjaamossa viidelle ihmiselle vallan mainiosti ja kuljettajan paikka on kuin siitä kuin siitä kultaisen ajoasennon oppikirjasta.

GLC:n LED High Performance- ajovalot on muotoiltu uudelleen niin, että ne liittyvät suoraan etusäleikköön ja korostavat auton leveyttä. Digital Light -valoratkaisu on saatavana lisävarusteena. Auton vakiovarustetaso on Avantgarde, jossa etusäleikköä on korostettu kromireunuksella. Matkustamossa kojelauta on jaettu horisontaalisesti kahteen osaan. Kuljettajan edessä on 12,3-tuumainen (31,2 cm) tarkka LCD-mittaristonäyttö ja keskikonsolissa 11,9-tuumainen (30,2 cm) keskinäyttö, jota on hieman käännetty kuljettajan suuntaan.

Kokonaisuutena ihastuttava katumaasturi, jossa on kaikki mitä tämmöiseltä autolta voi toivoa. Ehkä vähän enemmänkin.

Mercedes-Benz GLC 220d A
Hinta alk: 67 391,48€
Koeajoauton hinta varusteineen: 74110,43€
Iskutilavuus: 1993cm3
Teho: 197hv + 23hv sähkömoottori
Vääntö: 440Nm
Paino: 2000kg
Tavaratila: 600l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4716, 1890, 1640, 2888
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8s
Huippunopeus: 219km/h
Vetokyky max: 2500kg
Kulutus (valm.ilm): 5.2l/100km
Päästöt: 138g/km
Koeajon kulutus: 5.8l/100km

Plussat
Alhainen kulutus
Ylellisyys
Alhainen melutaso

Miinukset

Jälkimaku:

Uusi Mercedes-Benz GLC 220d on huippumukava matkakumppani, jota parempaa on vaikea löytää. Jos vähänkään ajaa enemmän, ei kannata edes harkita sähköautoa. Toimintasäde ajotavasta ja ulkoilman lämpötilasta riippumatta aina yli 1000 kilometriä. Kyllä nykydiesel on huolettomuudessaan täysin ylivertainen ja nykytekniikalla varustettuna todella ympäristöystävällinenkin.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Nissan Qashqai – Bensaa polttava sähköauto
Koeajo käytetty Mercedes-Benz S400 Hybrid – Ei mikään kevyt hybridi
Koeajo Toyota Hilux – Kyllä tuli miehekäs olo

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *