Kaasujalka

Kestotesti-Saabin Vanteet entisöitiin ja alle Pirellin kitkat

Julkaissut:

|

13.1.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kestotesti-Saabin Vanteet entisöitiin ja alle Pirellin kitkat

Saabin vanteet entisöitiin Vannevelhossa ja samalla vaihtui väri tumman harmaaksi. Vanteille pyöräytettiin uudet Pirellin kitkarenkaat. Nyt maistuu talvikruisailu.

Talvi Suomessa jo päällä ja autoilijat joutuivat laittamaan talvirenkaat alle. Se on monelle autoilijalle ostotapahtumana varsin epämieluisa, toisin kuin keväällä kesärenkaiden vaihtaminen. Kesärenkaat ovat poikkeuksetta aina isommilla näyttävillä vanteilla ja talvikummit sitten pienemmillä. Lisäksi tuo ajankohta on keväällä paljon positiivisempi, mutta korjatuilla ja maalatuilla vanteilla ainakin meidän mieli parani kummasti.

Vannevelho korjasi vanteet

Saabimme kiinalaisvalmisteiset surkeat talvirenkaat lensivät roskikseen viime keväänä ja vanteidenkin kunto oli todella kehno. Ulkokehällä ei jälkiä tai iskemiä ollut, mutta sisäpuolelta pahasti hapettuneet. Kesän aikana yritimme etsiä Saabin alkuperäisiä vanteita käytettynä, mutta 17-tuumaisia ei löytynyt, joten päätimme sitten korjauttaa ne. Näin ollen ympäristö kiittää, kun kierrätämme ja ylläpidämme vanhaa eikä aina vain osteta uutta. Tämä sopii muutenkin hyvin tähän vanhan auton ylläpitoteemaan, koska osia olemme useasti hankkineet mm. autopurkaamoista.

Vanteiden korjaus on yleistynyt yhä enemmän ja se on erittäin hyvä asia. Saabin vanteet vietiin Vannevelhoon korjattavaksi ja heillä onkin tästä hommasta pitkä ja vankka kokemus.

Saabin vanteet olivat päässeet pahasti hapettumaan, joka johtuu pitkälti siitä, että vanteita ei pestä säännöllisesti. Se onkin auton ylläpidon yksi tärkeimmistä asioista etenkin näin talvella, kun teitä suolataan ahkerasti.

-Saabin vanteiden korjaus oli meille ehkä se tyypillisin työ eli ne olivat päässeet pahasti hapettumaan. Monet niistä eivät enää pidä kunnolla ilmaa tai ovat ruman näköiset, Henri Koljonen kertoo.

-Maalaamisen jälkeen niihin tulee paksumpi ja kestävämpi maalikerros kuin alkuperäisenä oli näin ollen ne kestävät Suomen olosuhteita paremmin. Ehkä myös iskujakin vähän paremmin. Hintaa tällä vannesarjan korjauksella on 300-500 euroa. Hintahaitari riippuu vanteiden koosta ja lähtökunnosta, Koljonen jatkaa.Monien autoilijoiden vanteissa on hyvin usein jälkiä, jotka johtuvat mm. osumista kanttikivetyksiin. Mikäli vastaavia vaurioita olisi ollut näissä vanteissa, niin ne olisi samalla korjattu.

Saabin vanteiden maalauksen yhteydessä vaihtui myös väri, koska täysin vastaavaa sävyä ei ollut, joten päädyimme sitten tähän tumman harmaaseen. Nyt ne näyttävät jälleen hyvältä.

Lisätietoja www.vannevelho.fi

Pirellin kitkarenkaat

Rengaskoko on sama sekä kesällä että talvella ja on onneksi hinnaltaankin suhteellisen maltillinen “vain” 17 tuumaa. Talvirenkaiksi valikoitui Pirellin kitkarenkaat ja kuinka osuvasti sattuikin satamaan lunta juuri ennen lehden painoon menoa. Nyt uusilla kitkoilla on etelä-Suomen orastavassa talvessa tullut ajeltua parisen sataa kilometriä, eikä tätä rengasvalintaa ole tarvinnut katua. Ero viime talvisiin kiinalaisiin nastarenkaisiin on huikea. Kesärenkailla arkiajossa ero rengasmerkkien välillä on suppeampi, mutta etenkin näin talvella renkaissa säästäminen on täysin väärä paikka pihistää ja lisäksi erittäin vaarallista.

Saab ei tunnetusti ole kaikkein äänettömin auto, mutta melutaso putosi jopa moottoritienopeukissa hyvin miellyttävälle tasolle. Myöhemmissä jutuissa lisää tekstiä kokemuksista Pirellin kitkoista, kun talvi etenee, mutta ensivaikutelma on erittäin positiivinen. Hyvin tunnokas ja miellyttävä rengas ajaa.

LUE JUTTU: PIRELLIN VARASTOISSA RIITTÄÄ RENKAITA

9000 kilometriä takana

Saabilla on nyt taitettu matkaa 9000 kilometriä ja talviset olosuhteet toivat taas auton parhaat puolet esiin. Pohjoisen olosuhteisiin suunniteltu auto on parhaimmillaan, kun keli heikkenee. Auton ohjaamo lämpenee ja meno on vakaata. Edellisen jutussa Saabin tehot olivat kateissa, mutta ahtopaineen säätimen vaihtamalla voima palautui moottoriin. Kävimme mittauttamassa tehot dynossa ja nyt ollaan lähes alkuperäisissä lukemissa (200hv/285Nm) ja se on varsin kunnioitettavaa 18 vuotta vanhalle autolle.

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Sähköauton huoltovapaus ei ulotu koriin asti
Toyotan merkkihuollolle yhä paremmat perusteet
Kehäkessa on myös moottoriharrastajien tukikohta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *