Kaasujalka

Koeajo Toyota Aygo X – Uudet muodot ja X perässä

Julkaissut:

|

5.12.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota Aygo X – Uudet muodot ja X perässä

Vaikka Toyota Aygon korvannut Toyota Aygo X onkin vain hitusen halvempi kuin isompi Toyota Yaris, niin uskon sen rohkean muotokielen nuoria ja trenditietoisia kaupunkilaisia.

Mikään automaailman suuri ihme ei uusi Toyota Aygo X ole. Vaikka se on edelleen äänekäs 3-sylinterinen ja 1-litrainen pikkupäristin, sen rohkea muotokieli kääntää päitä. Sen osoitti jo käynti ylöjärveläisessä kauppakeskuksessa.

–Onpas tuo hauskan näköinen. Onko se jokin Toyotan ihan uutuusmalli? kyseli iäkkäämpi herrasmies pysäköintialueella. B-Mersulla ajellut mies kierteli Aygon X:n ympärillä vähän pidempäänkin ja kyseli autosta kaikenlaista.

Samanlaista vipinää tuskin olisi saanut aikaiseksi aiempi Aygo ilman X-kirjainta perälaudassa. Eikä kukaan ole tarkemmin tullut kyselemään silloinkaan, kun olen ollut koeajamassa Yarista.

Jos näyttää Yaris tylsältä töppöperältä, niin Aygo X ei muotokielen puolesta jätä kylmäksi.

Aygossa X:ssä istutaan korkella, mutta kyllä siitä saa maksaakin. Halvinkin Aygo X on vain alle 2000 euroa halvempi kuin selvästi monikäyttöisempi ja isompi Toyota Yaris.   Koeajetun Aygo X 1.0 VVT-i Style Multidrive S -automaatin hinta lisävarusteineen on 20 092 €. Isomman 1,5-litraisen Toyota Yaris 1,5 VVT-iW Active Multidrive S -automaatin lähtöhinta on 21 618 €.

Mukavin perusajossa

En kuitenkaan epäile, etteikö varsinkin kaupunkien trenditietoisissa nuorukaisissa Aygo X herätä enemmän vastakaikua. Aygo X:n tärkein valtti on sen selkeästi muista erottuva muotoilu, joka saa sen näyttämään ulospäin jopa ihan oikealta pieneltä katumaasturilta.

Ajossa Aygo X:n jousitus on pintakova. Moottori on vähän puhditon 1-litrainen ja 3-sylinterinen bensaturbo ilman hybriditekniikkaa. Tämän takia yksi Aygo X:n vahvimmista puolista tulikin vähän yllätyksenä. Vaikka pieni auto moottorilla lähes aina yleensäkin menee lähestulkoon pelkällä hajulla, niin Aygo X:n keskikulutuksen asettuminen 5 litran tuntumaan oikeasti, eikä vain tehtaan lupauksissa, tuntui todella pieneltä. Laiskaa moottoria kun saa kaupunkiajossa käskeä aika raskaalla kaasujalalla.

Aygo X:n maavara on reilu sentti enemmän kuin edeltäneessä Aygossa. Enemmän korotus tuntuu kuljettajan penkillä: kuski istuu 55 milliä korkeammalla kuin perus-Aygossa. Kuljettajalla on ihan hyvä näkyvyys eteen, mutta peruuttaessa kannattaa luottaa enemmän kamerakuvaan kuin niskaa taaksepäin kurottamalla.

Tällaiselle 177-senttimetriselle ajoasento löytyy oikein helposti, pidempi mies jää kaipaamaan ratin syvyyssäätöä. Keskimittainen mahtuu nelipaikkaisen Aygo X:n takapenkillekin ihan kohtuullisesti, kiitos etuistuinten selkänojien syvennysten. Pääntilaa takana on kuitenkin niukasti. Aygo X sopii neljän aikuisen kuljettamiseen korkeintaan Vantaalta Espooseen, mutta jo 100 kilometrin matkalla Hämeenlinnaan takapenkkiläisiä alkaa ahdistaa.

Tietoviihdejärjestelmää on helppo käyttää ja se näyttää myös silmään hyvältä.

Aygo X selvittää lyhyestä akselivälistä huolimatta montut ja töyssyt mukavasti. Perusajossakin se on myös yllättävänkin vakaa ajettava.

Itse asiassa Aygo X on kaikkein mukavimmillaan 80–100 km/h tuntivauhtia hyviä maanteitä huristellessa, kun ei ole tuulinen sää. Sen sijaan kaupungissa kiihdyttäessä ja moottoritiellä 120 km/h vauhtiin kiihdyttäessä tulee esiin sen heikkous, joka vääjäämättä on kaikkien 1-litraisten ja 3-sylinteristen pikkuturbojen ikävä puoli. Aygo X ei ole hiljainen auto. Paitsi moottorin pörinät, kantautuvat ohjaamoon varsinkin pikkuteillä irtosoran äänet.

Kaupunkiajossa litran bensamyllyn tehot riittävät, mutta reippaissa kiihdytyksissä portaaton automaattivaihteisto joutuu nostamaan kierrosluvun korkealle. Multidrive -.automaatti toimii muuten pehmeästi ja vähän kuin kuminauhaa venyttäen.

Turvallisuusvarusteita Aygo X:ssä on kiitettävästi edullisimmasta, vajaat 17 000 euroa maksavasta Play-varustelusta alkaen. Vakiovarusteisiin kuuluvat mm. kaistavahti, mukautuva vakionopeudensäädin, jalankulkijan, väistöavustin ja kaukovaloautomatiikka.

Tekniset tiedot

Toyota Aygo X 1.0 VVT-i Style Multidrive S
Moottori: R3, 998 cm3
Polttoaine: bensa
Vetotapa: etuvetoinen
Vaihteisto: portaaton automaatti
Tehot: 72 hv
Vääntö: 93 Nm
Keskikulutus: 5 l/100 km
Co2-päästöt: 113 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 14.8 s
Huippunopeus 151 km/h
Mitat pituus: 3700 mm, leveys: 1740 mm, korkeus: 1525 mm, akseliväli: 2430 mm
Tavaratila: 231 l
Koeajoauton hinta: alk. 20 700 € (Aygo X-malliston hinnat alk.  17 309 €).

Plussat
Persoonallinen ja piristävä muotoilu
Taloudellinen
Maantieajossa ja tuulettomalla säällä kohtuullisen vakaa ajettava

Miinukset
Laiska
Meluisa kiihdytyksissä ja kovissa nopeuksissa

JÄLKIMAKU

Kuuttakymppiä lähentelevä Vantaan ukko ottaisi mieluummin vain hitusen kalliimman ja isomman 1.5-litraisen Toyota Yariksen. En kuitenkaan epäile, etteikö dynaamisesti muotoiltu pikkuauto löytäisi kaupunkien nuoremmasta väestä ostajakuntansa.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Nissan Qashqai – Bensaa polttava sähköauto
Koeajo Mercedes-Benz GLC 220d – Nyt aina sähköistettynä
Koeajo Toyota Hilux – Kyllä tuli miehekäs olo

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *