Kaasujalka

Koeajo Dacia Jogger TCE 110 Extreme 7p – Ison perheen bussi

Julkaissut:

|

2.7.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Dacia Jogger TCE 110 Extreme 7p – Ison perheen bussi

Enkä nyt tarkoita pirttiviljelmällä kotona kasvatettua kannabista, vaan isoa lapsilukua. Uusi Dacia Jogger on moderni tilaihme tavallisen mittapuun mukaiselle suurperheelle.

 

Seitsemän henkilön perheauto Dacia Jogger yllättää positiivisesti. Se on paitsi tilava, myös ihan kelvollinen ajettava. Tavallisen mittapuun mukaan 5-lapsista perhettä voidaan jo pitää suurperheenä. Sellaiselle kolmen penkkirivin Dacia Jogger tarjoaa kelvolliset tilat.

Jogger on mielenkiintoinen kokonaisuus, ehkä vähän ristiriitaisiakin tunteita herättävä. Nelikymppinen pariskunta tuli kyytiin ja vähän naureskelikin Joggerille. Minä en naureskelisi.

Vaikka kojetaulun keskellä olevan näytön design muiden Dacioiden tavoin tuo mieleen lasten taulutietokoneen, niin Joggerissa on oikeasti paljon modernia tekniikkaa. Eritoten sen tilankäyttö on suunniteltu järkevästi.

Ehkä tyylikkäin Dacia

Uusi Dacia Jogger korvaa Dacian mallistossa sekä farmarityyppisen MCV:n että seitsemän hengen tila-auton Lodgyn. Ratkaisu on onnistunut. Joggeria voisi ehkä kehua jopa tyylikkäimmäksi Dacia-malliksi tähän mennessä. Keula tuo mieleen Dacia Sanderon, mutta peräpäässä valojen muotoilu tuo mieleen myös esimerkiksi edellisen sukupolven Volvo XC60:n.

Takaovi etuovea korkeampi ja myös leveämpi. Ja tämä tuo ilmettä myös Joggerin katon linjoihin. Jogger on moderni tämän päivän tila-auto: tyylikkäämpi kuin takavuosien pienet tila-autot Peugeot Partner, Citroen Berlingo ja Toyota Yaris Verso. Ehkä eniten Jogger muistuttaa takavuosien Skoda Roomsteria.

Ohjaamo on auton pituuteen nähden kapeahko, mutta takana istutaan varsin väljästi.  4,55 metriä pitkän auton tilavuuden tuntua ja 7-paikkaisuutta selittää peräti 2,9 metrin akseliväli.

Takana päätilaa ja jalkatilaa riittää reilusti myös aikuiselle. Lisäpenkit saa kaikkiin varusteversioihin 1000 euron lisähintaan. Tavaratilaa kolmannen penkkirivin taakse jää kuitenkin todella niukasti. Seitsemän hengen version tavaratila jää 565 litraa lisäpenkit alas taitettuinakin, mutta toisaalta penkit voi myös irrottaa.

Sen sijaan Joggerin viiden hengen versio tarjoaa tavaratilaa huikeat 708 litraa.

Myös kelpo ajettava

Pitkä akseliväli tekee myös ajamisesta vakaata.

Jogger on varsin kevyt, vain 1200 kiloa painava auto. Keveyden ansiosta kuitenkin vain 1-litrainen, 110-hevosvoimainen ja 3-sylinterinen TCe-turbomoottori riittää kiidättämään autoa riittävästi moottoritielläkin, kun koeajoviikolla taitoimme matkaa rouvan kanssa kaksin.

Reippaampi meno vaatii kuitenkin riittävästi kierroksia moottoriin ja manuaalivaihteiston tiuhaa kepittåmistä. Alavääntöä ei juuri ole ja tehoja alkaa löytyä vasta 2000 kierroksen tietämillä. Mutta kun Joggerin saa sinne 2000 kierrokseen polkaistua, alkaa reippaampi meno.

Automaattilaatikko on Joggeriin luvassa vasta ensi vuonna, kun mallisto täydentyy täyshybridiversiolla.

20 sentin maavaran ansiosta Jogger ei kaihda röykkyisiäkään teitä. Hintaluokkaan suhteutettuna Jogger on ihan kelpo ajettava, ohjaus on kohdallaan. Toki karkea asfaltti tuo ohjaamoon enemmän melua ja moottoritienopeuksissa sivupeileistäkin tulee suhinaa. Sileillä teillä ja 80-100 kilometrin tuntinopeuksissa Jogger on varsin hiljainen.

Koeajoviikkoon sisältyi moottoritieajoa nelisensataa kilometriä. En päässyt lähellekään valmistajan ilmoittamaa 5.6–5.7 litran keskikulutusta satasella, oma kulutus oli noin 6.5 litraa satasella. Se varmaan johtuu kuitenkin paitsi moottoritieajosta myös siitä, että arkiajoni on jatkuvaa pätkäajoa kaupungissa.

Perusmallin lähtöhinta on vain 18 000 euroa. Koeajoauto maksoi lisävarusteineen 24 664 euroa. Lisävarustelista sisälsi Media Nav-multimediajärjestelmän, metallivärin, pysäköintitutkan edessä, sähköisen käsijarrun, säilytystilalla varustetun keskikyynärnojan edessä, katvealueiden valvontajärjestelmän ja varapyörän.

Ei voi muuta kuin todeta, että Joggerissa saa paljon autoa edullisella hinnalla. Se tarkoittaa 7-paikkaisen koeajoauton tilojen lisäksi myös ajettavuutta. Jogger on ihan yhtä hyvä ajettava ja jopa hiljaisempi kuin moni samanhintainen, mutta ehkä arvostetumpi 3-sylinterisellä ja 1-litraisella bensaturbolla varustettu pikkuauto.

Dacia Jogger TCE 110 Extreme 7p
Moottori: R3, 999 cm3, turbo
Polttoaine: bensa
Teho: 110 hv
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Istuimet: 7-paikkainen
Yhdistetty kulutus 5,7 l/100 km (ilmoitettu)
Koeajokulutus: 6.5 l/100 km
Vääntö: 200 Nm
Co2-päästöt: 129-130 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h 11,2 sekuntia
Huippunopeus: 183 km/h.
Mitat: pituus 4547 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1632 mm, akseliväli 2897 mm
Tavaratila 160 – 1819 l
Koeajoauton hinta: 24 664 € (lisävarusteineen), malliston hinnat alk 18 999 €

 

Plussat 
Monipuoliset tilaratkaisut
Sileillä teillä hiljainen
Suhteellisen vakaa ajettava

Miinukset
Karkeilla teillä meluisa
Olematon alavääntö

JÄLKIMAKU

Hintaansa nähden järkevämpää perheautoa saa hakea. Ehkä Renault tekee Dacian kanssa lopulta saman minkä Volkswagen-konserni teki Skodan kanssa Tšekissä.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *