Kaasujalka

Koeajo Honda HR-V – Kaikki on uutta

Julkaissut:

|

29.6.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Honda HR-V – Kaikki on uutta

Uusi Honda HR-V -crossover on kokonaan eri auto kuin edeltäjänsä. Se on niin hieno auto, että luulisi sen potkivan nilkkaan jo isompaa Honda CR-V -maasturia.

Uuden sukupolven Honda HR-V :n ainoa voimalinja on hybridi.  Hondan kotisivujen mukaan itselatautuva hybridi tarjoaa virkistävän ajokokemuksen ainutlaatuisen ja älykkään e:HEV-voimansiirron avulla.

Ennen sisään astumista katse kiinnittyy keulan edeltäjää massiivisempaan ilmeeseen. Jyhkeä ”grilli” tuo mieleen Hyundai Tucsonin edellisen mallin, joka muistaakseni tuli markkinoille joskus vuonna 2018.

Honda HR-V on joka tapauksessa hyvännäköinen crossover. Sivuprofiilissa on loivasti perää kohti laskeutuvan katon myötä tyylikästä coupémaisuutta. Keulan maski on korin värinen ja sulautuu melkein huomaamatta osaksi muuta autoa.

Jos HR-V:n keula tuokin mieleen edellisen sukupolven Hyundai Tucsonin, voi sivuprofiilissa ja peräpäässä nähdä ripauksen Porsche Cayennea.

Takaovien kahvat on entiseen tapaan sijoitettu piiloon takapilareihin ja takaluukun kahva on integroitu onnistuneesti auton muotoihin.

Taloudellinen

Polttomoottori on 1,5-litrainen DOHC i-VTEC -bensiinimoottori ja sähkömoottoreita on kaksi. e:HEV-järjestelmän suurin teho on 131 hevosvoimaa ja maksimi vääntömomentti on 253 Nm.

Moottorissa on kolme ajotilaa eli sähköajoa (Electric Drive), hybridiajoa (Hybrid Drive) ja polttomoottoriajoa (Engine Drive). Tavoitteena on aina mahdollisimman hyvä taloudellisuus.

Moottorijarrutusta voi itse säätää vaihteenvalitsimesta ja se mahdollistaa voimakkaimmillaan jopa pelkällä kaasupolkimella ajamisen. Vaihteisto toimii huomaamattomasti, kun vaihtuvia pykäliäkään ei ole: vaihteistossa on vain yksi kiinteä välityssuhde.

Hondan e:HEV-järjestelmässä yhdistyvät pieni kulutus, alhaiset päästöt ja dynaaminen suorituskyky. Honda HR-V latautuu itsenäisesti tuottamalla sähköä ajon aikana, joten reissun päällä ei tuhraannut aikaa latausasemaa etsiessä.

Valmistajan mukaan HR-V:n e:HEV-voimansiirron avulla pääsee tankillisella paljon pidemmälle, 740 kilometriä yhdellä tankillisella.

Itselleni koeajoviikon aikana kertyi ajoa noin 650 kilometriä ja mittarin mukaan bensaa oli auton luovutuspäivänä tasan 100 kilometrin matkalle.

En nyt ihan tarkkaan katsonut viikon aikana ajamieni kilometrien määrää, mutta auton tietokone näytti viikon keskikulutukseksi 5,8 litraa 100 kilometrillä.

Koeajoviikon ajot koostuivat kaupunkiajosta ja käynnistä Tampereella. Nopeusrajoitus Helsinki-Tampere –moottoritiellä oli noussut jo 120 kilometriin tunnissa, joten taloudellisuuden puolesta lupaukset täyttyivät yllättävän positiivisesti. Onhan kyseessä sentään kohtuullisen kookas auto.

Mukava ja helppo

Maavaraa on kasvanut edeltäjään verrattuna sentillä, mutta samalla korkeudesta on pudonnut pois kaksi senttiä.

Vaikka HR-V:n ulkomitat eivät ole kasvaneet, on tilaa nyt edeltäjää enemmän.  Esimerkiksi takana jalkatila on kasvanut 35 mm, minkä lisäksi myös hartialeveyttä on runsaammin. Tilan tuntua matkustamoon tuovat lisäksi suuret ikkunat.

Pyörät ovat aina 18-tuumaiset ja se tuokin HR-V:n ehkä ainoan pienen miinuksen.  Ja se miinuskin on todella lyhyt. Kaupunkioloissa ja sileillä asfalteilla matalammissa nopeuksissa mennään hissutellen, mutta moottoritienopeuksissa ja karkealla asfaltilla ei enää mennä sukkasillaan.

Meluisaksi ei HR-V:tä voi kuitenkaan missään oloissa moittia.

Suuntavakavuus pysyy hyvänä suurissakin nopeuksissa. Vaikka alustassa onkin painotettu mukavuutta, se on silti myös riittävän jämäkkä. HR-V:tä on helppo ajaa, vaikka ”oikea” automies ehkä arvosteleekin sitä lievästi yllätyksettömäksi.

Kaikista HR-V-malleista löytyy Honda Sensing turvavarustepaketti, jossa etutörmäysvaroitin reagoi nyt myös moottori- ja polkupyöräilijöihin.

Vaikka sisätilojen designia voi arvostella vanhahtavaksi, HR-V:n ohjaamo on toimiva. Itse tykkäsin siitä, että kaikkia toimintoja ei hoideta hipaisulla., On helpompaa säätää ilmastointia perinteisiä pyöreitä nappuloita kääntelemällä. Keskellä oleva medianäyttö on pidetty yksinkertaisena ja erittäin toimivana.

HONDA HR-V Hybrid Advance Style
Moottori: R4, 1498 cm³
Polttoaine: bensa ja sähkö, itselataava hybridi
Tehot: polttomoottori 107 hv + sähkömoottori 113 hv
Vääntö: 253 Nm.
Vetotapa: etuveto
Yhdistetty kulutus: 5,4 l/100km (ilmoitettu)
CO₂-päästöt: 122 g/km.
Kulutus koeajossa: 5,8 l/100km.
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,6 s, huippunopeus 171 km/h
Mitat: pituus 4340 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1582 mm, akseliväli 2610 mm
Tavaratila 319–1305 l
Hinta: 42 621 € (lisävarusteineen), malliston hinnat 35 641 €

 

Plussat
Tyylikäs
Taloudellinen
Mukava, mutta jämäkkä ajaa

Miinukset
Iso rengaskoko karkealla pinnalla ja isoissa nopeuksissa nostaa melutasoa

 

JÄLKIMAKU

Jos uusi Honda HR-V ei lyö läpi edeltäjää vauhdikkaammin, on vika jossain muualla kuin autossa. Jo aikoinaan ihmettelin, miksi Honda Accordin tuonti lopetettiin, kun brändi kuitenkin oli maanmiehiä hohdokkaampi, vähän kuin ”Japanin Bemari”.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään
Koeajo BYD Tang – ”Isotteleva” sähkömaasturi Kiinasta
Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *