Kaasujalka

Saksasta pelastaja Suomen Teboileille?

Julkaissut:

|

2.3.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Saksasta pelastaja Suomen Teboileille?

Saksan liikenneministeri liputtaa polttomoottoriautojen jatkon puolesta. Jospa Saksan suurin huoltoasemaketju pelastaisikin nyt Putinin takia ahdinkoon joutuneet suomalaiset Teboil-yrittäjät?

Ukrainaa ja sen ihmisiä nyt moukaroiva Vladimir Putin tuntui vielä syksyllä enemmän ekomieheltä kuin polttomoottoriautoja jatkoon liputtava Saksan liikenneministeri Volker Wissing.

Arvatkaapas, kuka se sanoikaan näin vielä lokakuussa 2021:
”Planeetta tarvitsee asiantuntevia, vastuullisia toimia kaikilta markkinaosallisilta, sekä tuottajilta että kuluttajilta, joiden fokus on pitkällä tähtäimellä kaikkien maiden kestävän kehityksen intressit.”

No sehän oli nyt panssarein ja ohjuksin ukrainalaisia tappavan Venäjän itsevaltias presidentti Putin.  Varsinainen kestävän kehityksen apostoli.

Ja kukahan puolestaan sanoi ihan äskettäin näin:
”Emme voi laskea pelkästään sähkön ja vedyn varaan tulevaisuuden liikkumisessa. Ei ole järkevää sitoutua autojen voimanlähteissä johonkin tiettyyn teknologiaan.” 

Sehän oli ihmisoikeuksia kunnioittavan Saksan liikenneministeri Wissing.

Lokakuussa 2021 Vladimir Putin nimittäin ilmoitti energiafoorumissa Moskovassa, että Venäjä alkaa ponnistella kohti hiilineutraaliutta ja tähtäin on vuodessa 2060.

Vain neljä ja puoli kuukautta myöhemmin sama ekomies aloitti Ukrainassa häikäilemättömän suursodan ja ihmisten tappamisen.

Saksa taas ei hyväksy viattomien ihmisten tappamista, mutta ei myöskään polttomoottoriautojen myynnin kieltämistä vuoden 2035 jälkeenkään.

Syyttömät yrittäjät

Wissing totesi, että Saksa aikoo sallia uusien autojen polttomoottorit myös vuoden 2035 jälkeen. Tämä voi kuitenkin tapahtua vain yhdellä ehdolla. Menovetenä saa nimittäin käyttää ainoastaan synteettisiä polttoaineita.

No, itse olen yrittänyt tätä samaa tolkuttaa niin kauan kuin olen näitä juttujani Kaasujalkaan kirjoittanut. Vaan ei ole minua tultu kutsumaan liikenneministeriksi edes pieneen Suomeen.

Myös Italian vihreästä siirtymästä vastaava ministeri Roberto Cingolani on samoilla linjoilla Wissingin kanssa. Hänkin korosti äskettäin, että auton tulevaisuus ei voi olla täysin sähköinen.

Koskahan meidän liikenneministerimme Timo Harakka tunnustaa saman tosiasian`?

Minulla on Teboil-huoltoasemaketjun kanta-asiakaskortti. Teboilin eli ”Teppanan” kahvilassa olemme istuneet Kaasujalan päätoimittajankin kanssa monet palaverit.

Vaikka Teboilin omistaa venäläinen Lukoil -öljy-yhtiö, niin Teboil-yrittäjät ovat suomalaisia ja he luovat tavallisille suomalaisille työtä.

Kannatan kaikkia toimenpiteitä, joilla kuritetaan Venäjän taloutta ja valtaapitäviä. Samanaikaisesti kuitenkin tunnen mielipahaa Teboil-yrittäjien ja heidän työntekijöittensä puolesta. Heidän asemillaan ei ole tankattu Putinin tankkeja. He ovat suurvaltapolitiikan täysin syyttömiä uhreja.

Tai eihän kyse ole edes mistään suurvaltapolitiikasta, vaan yhden miehen aloittamasta sodasta.

Tervetuloa Aral tai BP!

Kun nyt kerran Saksassa on tullut muutenkin järki käteen ja yhteisessä EU-veneessä ollaan, niin voisiko vaikkapa Saksan johtava huoltoasemaketju Aral laajentaa myös Suomeen ja ottaa suomalaiset Teboil-kauppiaat siipiensä suojiin?

Aralilla on noin 2 400 huoltoasemaa, ja se on markkinajohtaja Saksassa.

Aralinkin tosin omistaa brittiläinen öljyjätti BP (British Petroleum), jolla on maailmalla omiakin huoltoasemia.

Vaan kelpaisihan Teboil-yrittäjille varmaan BP: kin uudeksi isännäksi. Ovathan rikkaat britit kuitenkin eri asia kuin Putinin oligarkkikaverit. Vaikka Britannia ei enää kuulukaan enää Euroopan Unioniin, niin onhan se kuitenkin ihmisoikeuksia kunnioittava sivistysvaltio.

Luulisi venäläisten oligarkkienkin myyvän Teboilin nyt halvalla, kun heidän omistuksessaan tulevaisuus joka tapauksessa näyttää kurjalta.

Helmikuun lopussa Shellkin liittyi BP:hen ja lopetti kaikki yhteisyritykset Venäjän valtion omistaman öljy-yhtiön Gazpromin kanssa vastauksena Ukrainan hyökkäykseen,

Hankala yhtälöhän tämä tietysti on, kun Saksakin on yksi niistä maista, jotka ostavat suurimman osan Venäjän raakaöljystä.

Jos pakotteisiin sisältyy venäläisen öljyn ostokielto, Euroopan energiamarkkinoista voi tulla vakava pula. Vastaavasti Kreml voi päättää sulkea Eurooppaan kohdistuvat öljyputket.

Pääasia olisi, että suomalaiset Teboil-yrittäjät pääsisivät ahdingosta, tulipa isäntä mistä tahansa sivistysvaltiosta. Ja nimenomaan sivistysvaltiosta! Silloin lukuisat nyt Teboilia boikotoivat suomalaiset järjestöt voisivat palata yhteistyöhön sen kanssa.

Eiköhän tässä ole opittu, että yhteisyritysten aika venäläisten kanssa on ohi, Kyllähän se öljyraha jotain kautta jatkossakin vuotaisi Venäjän oligarkkien taskuihin, mutta ainakin se pitäisi yrittää tehdä mahdollisimman hankalaksi.  Valitettavasti moraali on sellainen tasku, että aina siihen jostain pieni reikä syntyy. Pääasia kuitenkin, ettei se reikä ammottaisi avoimesti sepposen selällään.

Teksti Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Mersu paskaksi routakuopassa – vakuutus ei korvaa
Ääripäät korostuvat autoilusta väitellessä
Miksi ette sitten osta dieseleitä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *