Kaasujalka

Koeajo Hyundai Ioniq 5 – Paluu tulevaisuuteen

Julkaissut:

|

29.1.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Hyundai Ioniq 5 – Paluu tulevaisuuteen

Hyundai Ioniq 5 näyttää juuri sellaiselta autolta, joita nähtiin sci-fi -leffoissa vuosia sitten.

Hyundain sähköautoja on ajettu Kaasujalassa aika moneen kertaan Ioniqin ja Konan eri versioiden kohdalla. Molemmat ovat olleet oikein mainioita autoja, mutta eivät herättäneet suuria tunteita, eikä niiden autojen ole ehkäpä tarkoituskaan. Hyundai Ioniq 5 hätkähdyttää jo ulkoisella olemuksellaan ja jakaa ihmisten mielipiteet selkeästi. Kuvissa auto ei pääse oikeuksiin, mutta luonnossa auto näyttää paljon paremmalta. Ioniq 5:een on onnistuttu luomaan hyvin futuristinen fiilis väreillä ja valoilla, mutta muodoissa ei sinänsä ole mitään erikoista. Hienosti toteutettu.

Ioniq5:n mallistossa on sekä takavetoinen että nelivetoinen versio ja kaikissa Suomeen tuotavissa malleissa akkujen kapasiteetti yhtä suuri. Maailmalla on myynnissä myös pienemmällä kapasiteetilla varustettuja versioita.  Ioniq5 omaa hyvin pitkälti samoja teknisiä ominaisuuksia kuin Kia EV6 ja sekin tulee meille koeajoon.

Me saimme koeajoon Ioniq5 -malliston kalleimman version. Nelivedosta saa maksaa 5000 euroa enemmän ja se sijoitus kannattaa ehdottomasti tehdä.

Nelivetoisessa versiossa on kaksi sähkömoottoria ja tehot jakaantuvat; edessä 70 kW, takana 155 kW. Suurin vääntö puolestaan edessä 255 Nm, takana 350 Nm.

Tehokasta latausta

IONIQ 5:n 800 voltin akkujärjestelmä tukee jopa 220 kW tasavirtalatausta. Akun lataaminen 10 prosentista 80 prosenttiin vie vain 18 minuuttia.  Merkillepantavaa on se, että jo 5 minuutin latauksella toimintamatka pitenee parhaimmillaan jopa 100 kilometriä.  11 kW:n sisäinen laturi mahdollistaa vaihtovirtalataukseen monipuolisen hyödyntämisen.

Latausaikoja:
220-350 kW:n pikalatausasemalla latausaika n. 18 minuuttia (10–80 %). 5 minuutin latauksella toimintamatka pitenee 111 kilometriä.
50 kW:n pikalatausasemassa latausaika n. 60 minuuttia (10–80 %). 5 minuutin latauksella toimintamatka pitenee 28 kilometriä.

Vehicle-to-Load-tekniikalla (V2L) voit käyttää mitä tahansa laitetta tai ladata enintään 3,6 kW:n sähkölaitteita 220 V:n pistokkeesta. Ja ulkoiseen latausporttiin kytkettävällä, auton vakiovarusteisiin kuuluvalla adapterilla voit vaivattomasti käyttää tai ladata jopa 3,6 kW:n sähkölaitteita auton ulkopuolella. Sen kanssa kannattaa olla tarkkana, jos on esimerkiksi mökillä ettei sähkölaitteet jää vahingossa päälle. Voi tulla hankaluuksia päästä pois, jos mökillä ei ole auton latausmahdollisuutta.

Hyvät tilat

Hyundai Ioniq5:n yksi parhaita puolia on hyvin väljät tilat. Takamatkustajien penkkiriviä pystyy sähköllä säätämään pitkittäissuunnassa ja näin ollen tilaa saa lisää joko tavaratilaan tai jalkatilaan. Takamatkustajilla on jopa oikein ruhtinaalliset tilat. Suksiluukkua ei tässäkään sähköautossa ole, joka on vähän harmillinen puute. Vetokykyä löytyy kivasti 1600 kiloa, mutta vetohommissahan sähkönkin kulutus kasvaa hurjasti.

Kuljettajan ajoasennossa on hyvät säätövarat, mutta minun makuun ajoasento jää liian ylös.  Tavaratilan vetoisuuskin on mukavan suuri 527 litraa ja lisäksi keulassa on tila, johon saa esimerkiksi latausjohdot.

Suorituskyky on mukavan ripeää tasoa, eikä tällä todellakaan jää jalkoihin liikenteessä.  Saa olla todella nopea urheiluauto, joka lähtee yhtä hätäisesti liikennevaloista (tai sähköauto).

Ajaminen on miellyttävän vaivatonta ja moottoritiellä rengasmelukin pysyy hyvin alhaisella tasolla. Ainut  miinus tulee aavistuksen tunnottomasta ohjauksesta ja jousitus on viritetty vähän turhan pehmeäksi. Se ei haittaa arkisessa ajossa, mutta vähän vauhdin kasvaessa turhan paljon heilahtelee. Kaupunkipyörittelyä auttaa mukavan pieni kääntösäde.

Kävimme kokeilemassa kallion ylittämistä, jossa auto joutuu ristiriipuntaan ja siitä Ioniq5 selvisi lähes moitteetta. Tästä samaisesta paikasta oli turha kuvitella edes pääsevänsä yli vielä noin 10 vuotta sitten Honda CRV:llä tai muilla vastaavilla katumaastureilla. Ioniq5:llä voi lähteä huonolle tiellekin ajelemaan kunhan muistaa huomioida maastureihin verrattuna matalamman maavaran.

Hyundai IONIQ 5 73 kWh 305 hv AWD Premium
Hinta alk: 59990€
Koeajoauton hinta varusteineen: 63783€
Teho: 305hv
Vääntö: 605Nm
Paino: 2095kg
Vetokyky max: 1600kg
Tavaratila: 527l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4635, 1890, 1605, 3000
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.2s
Huippunopeus: 185km/h

Plussat
Muotoilu
Alhainen melutaso
Väljät tilat
Nopea lataus

Miinukset
Alustan pehmeys

Jälkimaku
Ioniq5 hätkähdyttää muotoilullaan ja se onkin sähköautojen yksi merkittävimmistä ominaisuuksista, koska muuten tekniset ratkaisut ovat yhä lähempänä toisiaan.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään
Koeajo BYD Tang – ”Isotteleva” sähkömaasturi Kiinasta
Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *