Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz EQA 250 – Taloudellinen tyylitaituri

Julkaissut:

|

26.1.2022

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz EQA 250 – Taloudellinen tyylitaituri

Mercedes-Benz EQA 250 saapui viime vuoden keväällä Suomeen ja nyt on vuorossa vähän pidempi koeajo.

Keväällä saimme heti tuoreeltaan pikamaistiaiset tästä sähköisestä Mercedes-Benz EQA :sta ja pikainen tutustuminen antoi erittäin positiivisen kuvan.

Mercedes-Benz EQA hinnat alkavat 49 970 eurosta ja näin ollen on oikeutettu sähköauton 2000 euron hankintatukeen. Pääsimme ottamaan tyypit EQA 250:sta, jonka moottori tuottaa 190 hevosvoimaa ja vääntöä 375 Nm:iä.

Näiden lukemien ansiosta kiihtyvyys nollasta sataseen kestää 8.5 sekuntia ja huippunopeus on 160 km/h:ssa.

Suorituskyky on varsin normaalin perheauton tasoa, joka riittää siis oikein hyvin. Myöhemmässä vaiheessa on tulossa myös ruudikkaampia nelivetoisia malleja.

Näissä etuvetoisissa sähköautoissa on huonona puolena ohjauksen vetely kovemmissa kiihdytyksissä, etenkin Suomen uraisilla teillä.

Kuluttaa maltillisesti

WLTP-normin mukainen sähkön kulutus on 17,9 kWh/100 km ja toimintamatkaa luvataan jopa 424 kilometriä. Lyhyt koeajolenkki osoitti, että kulutus pysyy varsin maltillisena, sillä ajotietokoneen näytössä oli meidän lenkin jälkeen lukema 19.1.

Valmistajan lupaamaan toimintasäteeseen tuskin tälläkään autolla päästään, mutta varmasti reilun 350 kilometrin mittaiseen kevyesti.

Auto on varustettu 11 kW:n sisäisellä laturilla koti- ja keskinopeaan lataukseen (AC eli vaihtovirta). Pikalatauksen maksimiteho on 100 kW (DC eli tasavirta).

Pikalatauksella auton akusto saadaan varattua 30 minuutissa tyhjästä 80% varaustasoon.

Auton vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa LED High Performance ajovalot kaukovaloavustimella, sähköinen Easy-Pack-takaluukku, peruutuskamera sekä navigaattori, joka laskee optimaalisen reitin ja vähentää energian kulutusta navigoinnin tietoja hyödyntäen.

EQA on tehty samalle perusrakenteelle kuin polttomoottorilla varustettu GLA ja sen vuoksi joitain kompromisseja on jouduttu tekemään. Tavaratila on sata litraa pienempi kuin GLA:ssa, mutta riittää tämäkin oikein hyvin.

Ohjaamo on hyvin tuttu muista Mercedeksen malleista ja niihin on helppo tottua, eikä hallintalaitteita tarvitse etsiä turhaan.

Mercedes-Benz EQA omaa monia todella käteviä ja hyödyllisiä ominaisuuksia mm. se, että auto osaa säätää akun lämpötilan sopivaksi tehokasta latausta varten, jos reitti latauspaikka on klikattu navista. Lisäksi näytöstä näkee myös sen, mihin energiaa on käytetty.

Ilmasuuttimet muuttavat väriä sen mukaan vääntääkö lämpöä vai viileää ilmaa.

EQA:ssa on lämpöpumppu, jonka avulla lämmitysenergian hukkaamista on pyritty ehkäisemään lämpöpumpulla. Lisäksi akun poistolämpö kerätään talteen. Talven lämmityksiä varten autossa on vielä PTC-vastuslämmitin.

Mercedes-Benz EQA 250
Hinta: 49970€
Teho: 190hv
Vääntö: 375Nm
Paino: 2040kg
Tavaratila: 340l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4463, 1834, 1620,2729
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.5s
Huippunopeus: 160km/h
Kulutus (valm.ilm): 17.9kWh
Koeajon kulutus: 19,1 kWh

Plussat
Ajettavuus
Mukavuus
Teknologia
Laatuvaikutelma

Miinukset
Ohjauksen vetely kiihdytyksissä (varauksin)

Jälkimaku
Mercedes-Benz EQA 250 on hieno auto ja haastaa vakavasti muut alle 50000 euron sähköautot. Ihan täydellinen tämäkään ei ole, mutta luokkansa yksi parhaimmista.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *