Kaasujalka

Koeajo Citroen e-C4 – Huippumukava sähkö-Sitikka

Julkaissut:

|

4.10.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Citroen e-C4 – Huippumukava sähkö-Sitikka

Citroen e-C4 on todella mukava Golf-kokoluokan sähköauto, mutta moottoritieajo lyhentää toimintasädettä nopeasti.

Kun ajoin Citroen e-C4:n lataukseen Tammiston Lidlissä, vieressä oli latautumassa Tesla Model 3. Vilkaisin sen kojelautaa vaivihkaa ja vertasin sitä sähkö-Sitikkaan eli ë-C4:ään. Totesin vaimolle saman, minkä olen sähköautoja koeajaessani todennut ennenkin.
–On se vaan mukavampi ajaa autoa kuin taulutietokonetta, minä sanoin.

Olen nimittäin sen polven miehiä, että haluan autojen olevan edelleen autoja. Nuorempi sukupolvi voi ajatella toisin. Citroen e-C4 :n vahvuus on siinä, että se on edelleen MUKAVA AUTO, paino molemmilla sanoilla.

Entisinä aikoina riitti, kun ranskalaisen Citroënin painotti sanaa ”mukava”. Koska autot uhkaavat muuttua IT-pilvessä ohjailtaviksi liikkumisvälineiksi, pitää Citroën ë-C4:n kohdalla korostaa tuon ”mukavan” ohella sitä, että se on myös ”auto”.

Citroen e-C4 osuu samaan kokoluokkaan mm. Volkswagen ID3:n ja Nissan Leafin kanssa. Eli perinteisellä automitoituksella se on C-segmentin eli alemman ns. Golf-keskikokoluokan auto.

C-segmentti tai alempi keskiluokka tai keskiluokka on siis eurooppalaisen kokoluokituksen keskimmäinen luokka. Alempi keskiluokka tässä yhteydessä tarkoittaa siis auton kokoluokitusta. Ei sitä, että näillä autoilla ajaisi jokin vähäarvoisempi keskiluokka.

C-segmenttiin kuuluvan auton keskimääräiset mitat ovat: pituus 4110 mm, konepellin pituus 1260 mm, leveys 1650 mm ja oven syvyys 140 mm. C-segmenttiin kuuluvia autoja ovat esimerkiksi Citroën C4, Ford Focus ja Nissan Qashqai. Ja siihenhän tietysti bensiinimoottorisen Citroën C4:n sähköinen sisko tai veli osuu.

Paljon autoa

Sähköautojen tapaan ë-C4:n valtti on tietysti sähkömoottorin äänettömyys. Vaan saa siinä 40 000 euron hintaluokassa rahalle vastineeksi paljon muutakin. Toisin kuin muutama vain vähän halvempi, mutta selkeästi pienempi sähköauto, ë-C4 ei tunnu pelkästään kivalta ja eritoten kaupunkiajoon sopivalta sähköautolta. Sillä ajaa mukavasti pidemmänkin matkan.

Ihan ensimmäiseksi huomio kiinnittyy sen ulkonäköön. ë-C4 on muhkean kokoinen ja erittäin hyvänäköinen auto: ei mikään ”sähkötötterö”. Vaikka siinä on crossover-henkeä, minulle se tuo mieleen hieman korkeamman hatchback-mallisen, mutta voimakkaasti viistoperäisen coupen. Ihan kuten aikoinaan nuorena miehenä 1990-luvun alussa tykästyin enemmän Toyota Corollan 5-oviseen Liftback-malliin kuin niinikään Corollan 5-oviseen, mutta pystyperäiseen hatchback-malliin.

5-ovinen ja coupemaisen loivasti laskeva viistoperä oli joskus aikoinaan jopa oma suosikkini korimalliksi. Kun 2000-luvun alussa kaikki halusivat farmari-Mondeon, minä valitsin työsuhdeautoksi viistoperäisen hatchback-Mondeon.

Tämä siis pienenä johdantona, miksi ihastuin ë-C4:n muotoiluun: se näyttää kaikin puolin tyylikkäältä.

Tilantuntua riittää myös auton sisällä. ë-C4 tuntuu ihan oikeasti perheautolta. Pituudeltaan Citroën ë-C4 tarjoaa hyvät jalkatilat nelihenkiselle perheelle, vaikka lapset olisivat jo isojakin.

Sähkö-Sitikan pohjana on sama sähkövoimalinja kuin konsernin muissakin täyssähköautoissa, Peugeot e-208 ja e-2008:ssa. Syksyllä ajoin e-208:n ja kehuin sen silloin vallan mainioksi täyssähköautoksi. Sen tuntui tähän ë-C4:ään verrattuna kuitenkin pikkuautolta. Satas

ë-C4:ssäkin on  50 kWh:n ajoakusto ja sähkömoottori tuottaa 100 kW:n huipputehon sekä 260 Nm:n väännön. Sähköiseksi WLTP-toimintamatkaksi ë-C4:lle luvataan 350 kilometriä ja uskoisin sen myös toteutuvan tuulettomilla säillä ja kesäisillä teillä. Itse opin jo e-208:lla pelaamaan aika hyvin nappulalla, jota painamalla saa moottorin jarruttamaan tehokkaammin. Kun lähdin ë-C4:llä autoliikkeen pihasta Vantaan Petikosta, mittari osoitti rangeksi eli toimintamatkaksi 318 kilometriä. Kotiin Tikkurilan kupeseen Vantaan Hiekkaharjuun tuli n. 17 kilometriä ja valtaosa matkasta on 80 km/h -nopeudella ajettavaa Kehä III -tietä. Range näytti kotipihaan kaartaessa toimintamatkaksi edelleen 314 kilometriä.

Hidastamalla range pitenee

En tiedä, miten paikkansapitävä tuo range-lukema on, mutta voi se pitää paikkansakin. Aina kun vauhtia piti pudottaa esimerkiksi edessä ajavan rekan takia, painoin vaihteenvalitsimen vieressä olevaa B-nappulaa, joka voimistaa moottorijarrutusta. Saman tein aina myös silloin, kun kaarre esimerkiksi rampilla vietti jyrkästi alaspäin.

Moottoritienopeuksissa sähköä kuluu todella reippaasti. Kalenteriin osui työmatka Hämeenlinnaan, ja meidän pihasta määränpäähän oli kutakuinkin tasan 100 kilometriä. Lähtiessä mittari osoitti toimintasäteeksi vielä 266 kilometriä, mutta perille tullessa jäljellä oli ”rangea” enää vähän yli 80 kilometriä. Matkasta n. 85 kilometriä ajoin moottoritietä 120 kilometrin tuntinopeutta.

Ladattuani taas Tiiriön Lidlin pihassa sähköakkuun 240 kilometrin toimintamatkan päätin kokeilla, miten sähkö riittää ajamalla kotimatkalla vain 100 kilometrin tuntinopeutta koko n. 85 kilometrin moottoritieosuus. Perille päästyä samalla latauksella olisi taittanut vielä noin 105 kilometrin matkan.

Pudottamalla 120 km/h -nopeusrajoituksilla vauhtia sataseen sähköauton toimintasädettä saa näköjään totisesti pidennettyä ihan kunnolla.

Se on näiden sähköautojen ikävä puoli, että koeajoissa pitkälti keskitytään vain näihin latausaikoihin ja toimintamatkoihin. Helposti unohtuu, että sähköautossa on yhä paljon samoja ominaisuuksia, joilla mitataan myös perinteisiä polttomoottoriautoja.

Sähkö-Sitikka ë-C4 nimittäin on kaikin puolin Citroenin perinteille uskollisesti kokoluokassaan erittäin mukava auto, muutenkin kuin sähkömoottorin mukanaan tuoman äänettömyyden ansiosta. Koeajetun auton vakiovarusteinen Advanced Comfort -jousitus suodattaa tienpinnan töyssyt ja nimismiehenkiharat tämän hintaluokan autoksi mallikkaasti. Erittäin mukavat ovat myös ë-C4:n istuimet. 177 cm pitkälle miehelle istuinosakin oli ihan riittävän pitkä, mutta moni pitkäjalkaisempi on kaivannut siihen lisää pituutta.

Istuimet ovat sopivasti ranskalaisen pehmeät.  Ne on onnistuttu istuttamaan perusrakenteeltaan jämäkkään runkoon. Kun hinnat vaihtelevat 35 000 eurosta 40 000 euroon, niin kyllä tämä sähkö-Sitikka on sähköautomarkkinoilla aika kova haastaja.

Tekniset tiedot

CITROËN ë-C4 Shine 50 kWh 136hv EV
Moottori: täyssähköauto
Teho:100 kW / 136 hv
Vaihteisto: alennusvaihde, yksivaihteinen
Vääntö: 260 Nm
Co2-päästöt: 0 g /km
Toimintamatka: 350 km (ilmoitettu)
Latausajat: 0 ‐ 100% suko pistoke (8 A): 24 h, ‐ 0 ‐ 100 %Wallbox 3 x 16 A kolmivaihe: 5 h,  0 ‐ 80% pikalatausasema (100 kW): 30 min (toimintamatkaa saadaan 10 km/min)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.4 s (Sport-ajotila)
Huippunopeus 150 km/h (Sport-ajotila)
Mitat: Mitat: pituus 4355 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 2670 mm
Tavaratila 380 – 1250 l
Kokonaishinta: 41 349,85 € (ë-C4 -malliston hinnat alk. 35 000 €)

Plussat
Ison auton tuntua
Äänetön
Tilasta ei tarvitse tinkiä sähkön takia

Miinukset
Moottoritienopeuksissa toimintamatka lyhenee nopeasti

JÄLKIMAKU

Tämä voi mennä vähän mainostamisen puolelle, mutta jos minun pitäisi pistää noin 40 000 euroa täyssähköautoon, niin hyvin todennäköisesti valintani olisi tämä ë-C4. Se on muhkean näköinen, riittävän tilava ja vielä erittäin mukava ajaa. Tarjoaa kovan vastuksen saman hintaluokan polttomoottoriautolle.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *