Kaasujalka

Koeajo käytetty Kia Cee´d – Tosimiehelle, joka  ei ole automies

Julkaissut:

|

19.8.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Kia Cee´d – Tosimiehelle, joka  ei ole automies

Äijäautoja on kahdenlaisia. Autoja intohimoisille automiehille ja sitten autoja tosimiehille, jotka eivät ole automiehiä. Käytetty Kia Ceed-farmari kuuluu jälkimmäisiin.

Jos joku vielä tänä päivänä ajaa täyttämään paperista pitkäveto-kuponkia fyysisesti Veikkauspisteeseen, niin hän on keski-ikäinen ja vähän vatsakas Kia Ceed -farmarilla ajava perusmies ehkä vähän lököttävissä housuissa, softshell-takissa ja lippalakissa. Hän on mies, jolle auto on ensisijaisesti kulkuväline.

Satuin kerran Vantaalla Myyrmannin kauppakeskuksen parkkihallissa kuuntelemaan sivukorvalla kahden iäkkäämmän romanipariskunnan ajatuksenvaihtoa. Toisen pariskunnan mies oli ostanut käytetyn Kia Cee’d -farmarin ja ihasteli kaverilleen sen varustelua, mm. nahkarattia.

Rouvat seurasivat keskustelua suupielet hymyssä ja toinen kommentoi: ”Niinhän se on, että ennen kaaleilla oli hevoset, nyt autot”.

Vanha Kia Ceed on perinyt asemansa perusmiehen autona Toyota Corollalta ja Nissan Almeralta. Itse olen koeajanut näitä kaikkia urani varrella. Jo 2000-luvun lopulla Kia Ceedit olivat hyviä käyttöautoja: paitsi luotettavia, peruskäytössä myös ihan riittävän kelvollisia myös ajaa. Jo silloin ne tuntuivat jopa aavistuksen verran saksalaisemmilta kuin jotkut japanilaiset kilpailijansa.

Facelift-malli

Kun päätoimittaja kurvasi pihaan Auto-Planeetasta koeajoon ottamallaan Kia Cee’dillä, tokaisin happamasti, että ”tässähän se vasta äijäauto onkin…”.

Tarkemmin kun ajattelin, niin käänsin asian toisinpäin. Kaikki äijät eivät olet automiehiä, mutta lähes kaikki äijät ajavat autoilla. Äijälle, joka ei ole automies, ajo-ominaisuuksien ja muotojen virtaviivaisuuden edelle ajaa käytännöllisyys ja helppous. Auton on oltava luotettava, mutta ei se saa olla myöskään huomiota herättävän omituisen näköinen. Ceedillä kyllä ei tarvitse pelätä erottumista massasta.

Kian valtti on aina ollut 7 vuoden takuu. Koeajettu Ceed oli vuosimallia 2010, ja mittarilukema hulppeat 183 000 kilometriä. Vuonna 2007 markkinoille tullut Ceed sai pienen faceliftin vuonna 2009. Uusi linjakas maski nimettiin Tiger Noseksi. Ajovaloissakin oli uusia linjoja. Uudistuksen jälkeen vähän mitäänsanomattoman näköinen näyttikin selvästi persoonallisemmalta.

Ensimmäisessä omistajassa on kuitenkin pakostakin ollut ainakin ripaus myös automiestä, sillä hän on satsannut isoon, 2-litraiseen bensamoottoriin. Varustetasokaan ei ollut karvalakkiatasoa. Isoimmat erot EX-varustelussa verrattuna perusvarusteltuun LX:ään ovat mm. vakiona oleva ilmastointi, ESP luistonestolla, hätäjarrutustehostin, sisustuksen somisteet, parempi sisävalaistusjärjestelmä sekä muutamat muut pienemmät yksityiskohdat.

Näitä 2-litraisella bensamoottorilla varustettuja ja EX-varustetason Ceed-farmareita oli huhtikuun lopulla tarjolla todella vähän, Tori.fi:ssä bensamoottoriset Ceed-farmarit olivat järjestään 1.6-litraisia.

Jämäkät penkit

Etuistuin oli jämäkkä ja ajoasennon sai nopeasti kohdalleen. Sivuttaistukeakin oli riittävästi, mutta reisitukea jäin kaipaamaan vähän enemmän.

Koeajoauton 2-litraisesta bensamoottorista irtosi tehoa 143 hevosvoimaa. Sehän tuntuu näinä päivinä melko hurjalta, että isosta kuutiotilavuudesta on revitty vielä 10 vuotta sitten noinkin vaatimattomat tehot. Tänä päivänä kun 1.2 litraisista turboistakin revitään tehoa 131 hevosvoimaa ja 1-litraisista 125 hevosvoimaa. 2-litrainen vapaasti hengittävä bensamoottori kuljetti vanhaakin Ceediä pakottomasti.

Lähes 200 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta auto tuntui olevan edelleen hyvässä iskussa. Vankasta laadusta kertoo paljon, että mitään kitinöintejä ja resonointeja ei kuulunut, vaikka Kialla jyristeltiin kahdeksaakymppiä Kehä III -tietä paljaalla keväisellä asfaltilla. Tosin sen verran sitä rengasmelua oli, että osaan kuvitella ajamisen nastoilla talviaikaan olevan jo melkoista ropinaa.

Pientä sanomista on pakko antaa ohjauksen lievästä tahmeudesta. Sähköisesti tehostettu ohjaus tuntui vähän joka tilanteessa jotensakin keinotekoiselta. Vaikka vaste tuntui voimakkaalta, niin ohjaus ei palauttanut lähelle keskiasentoa.

Vaan eipä tätä Ceediä ole uskoakseni tarkoitettukaan varsinaisesti nautiskelijoille. Sen voima on luotettavuudessa ja työn laadukkuudessa. Kyllä tällä lottokioskille ja mökille ajelee, jos ei sentään tarvitse losotella pitkiä matkoja yhtä soittoa valtateitä. Käytetyssä Kiassa on vielä sekin hyvä puoli, että uskoakseni niissä ei ole tuontiauton riskiä. Koeajoautoakin mainostettiin vielä erikseen ”Suomiautona”.  Uskoakseni tällä 183 kilometriä ajetullakin Kialla huristellaan vaivattomasti vielä ainakin 250 000 kilometrin mittarilukemaan suht huolettomasti.

Kia Ceed 2.0 EX SW vm. 2010
Mittarilukema: 183 000 km
Moottori: R4, 1975 cm3
Tehot: 143 hv
Vääntö: 186 Nm
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 4 s
Huippunopeus 205 km/h
Yhdistetty kulutus: 7.1 l/100 km
Co2-päästöt: 170 g/km
Mitat: pituus 4470 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1519 mm, akseliväli 2649 mm
Tavaratila 534 – 1664 l
Myyjä: Auto-Planeetta, Espoo
Hinta: 5 790 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Chrysler 300C – Takatukkamiehen ”mörssäri!”
Koeajo käytetty Volvo V70 – Perusperheen vankka farmari
Koeajo käytetty Audi A5 Cabriolet – Avo-Audilla rouvan kanssa cappuccinolle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *