Kaasujalka

Koeajo Citroen C4 – Yllättävän mukava bensaturbollakin

Julkaissut:

|

19.8.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Citroen C4 – Yllättävän mukava bensaturbollakin

 

Hyvännäköinen tyylikkäästi korotettu ja coupemaisesti muotoiltu C-segmentin auto, jota voisi crossoveriksikin kutsua. Citroënin maahantuonnissa ei muistini mukaan crossoverista puhuta. Näiden ”Sitikoiden” ulkonäköä voi kutsua muhkean ryhdikkääksi. Vaikutelma verrattuna esimerkiksi saman kokoluokan Ford Focukseen ja Volkswagen Golfiin on kuin hitusen isommasta autosta. Autossa on yhdistetty hienosti Coupé -tyyppinen kattolinja ja SUV -mallien korkeampi maavara lokasuojien voimakkaat muodot, joita säestävät hallitsee LED-päivävaloilla toteutetut tehosteet.

18 tuuman rengaskoko Aeroblade -vanteet on suunniteltu ohjaamaan jäähdytysilmaa jarruille ja vähentämään ilmanvastusta. Vanteen painon minimimoiseksi sen mustat osat ovat muovia.

Ehkä luokkansa mukavin

On ehkä rohkeaa kehua bensamoottorista C4:ää tämän kokoluokan mukavimmaksi henkilöautoksi. Mutta pakko kai se on nostaa kissa pöydälle ja myöntää, että näin todennäköisesti on. En toistaiseksi ole ajanut yhtä mukavalla kolmepyttyisellä pikkuturbolla.

Citroënin valtteja kautta aikojen on ollut hyvä ajettavuus ja innovatiivinen jousitusjärjestelmä. Vaikka Sitikoissa ei enää olekaan aikoinaan mullistavaa kaasunestejousitusta, niin Citroën Advanced Comfort‐jousitus tekee etenemisestä yhtä mukavaa ja tukevaa. Alusta ei päästä mitään ylimääräisiä ääniä, vaikka joskus päräyttelin hidastetöyssyihin aika reippaastikin.

Moottoritieajossa C4 on suuntavakaa ja melutaso pysyy alhaisena. Vain tallaa reippaammin painamalla kolmisylinterisen turbon pörinä kuuluu ohjaamoonkin.

Uusi C4 on kaikkiaan myös edullisempana bensaturbona tasapainoinen ja helppo ajettava. Ehkä sitä voi kehua tai arvostella vähän yllätyksettömäksikin. Itse kallistun yllätyksettömyyden hyviin puoliin.

Hyvää perusajettavuutta voi ”tuunata” 20 erilaisella ajoavustimella. Omalla kohdallani niistä tärkeimmäksi koen aktiivisen vakionopeudensäätimen Stop & Go -toiminnolla. Yli 10 vuotta vanhan oman Mersun jälkeen oli rentouttavaa, kun auto piti itsestään välimatkan edellävä ajavaan turvallisena.

Kohtuullinen bensanakin

C4:n vahvuuksia on se, että siinä ei tarvitse tehdä tilankäytön suhteen kompromisseja polttomoottoriversion ja täyssähköversion välillä. Tavaratila on muodoltaan selkeä ja molemmissa sen tilavuus hattuhyllyn alla on 380 litraa, takapenkin selkänoja taitettuna 1250 litraa.

Itse pääsin sekalaisessa ajossa kaupungissa ja kesänopeuksilla moottoritiellä 6.3 litran kulutukseen satasella. Aika monta vuotta siinä saa keskimäärin 15 000 kilometriä vuodessa ajava ysivitosta tankkiin lorotella, että sähköauto ihan pelkän kukkaron kannalta on maksanut itsensä.

 

Citroën C4 Shine PureTech 130 EAT8
Moottori: R3, 1199 cm3
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Teho: 131 hv
Vääntö: 230 Nm
Yhdistetty kulutus: 5.8 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 130 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.4 s
Huippunopeus 200 km/h
Mitat: pituus 4355 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 2670 mm
Tavaratila 380 – 1250 l
Kokonaishinta: 29 609, 34 e (malliston hinnat alk. 19 367 €)

Plussat
Muhkea ja vakuuttava ulkonäkö
Mukava ajaa
Yllättävän äänetön

Miinukset
3-sylinterisen käynti kiihdytyksissä

JÄLKIMAKU

Omassa kokoluokassaan yksi parhaimpia, ellei peräti mukavin. Voisin hyvinkin harkita, jos pitäisi uusi auto ostaa noin 30 000 eurolla.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Mercedes-Benz C180 – Luokkansa uusi mittapuu
Koeajo Citroen e-C4 – Huippumukava sähkö-Sitikka
Koeajo Renault Captur – Markkinoiden edullisin pistohybridi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *