Kaasujalka

Karkaako sähköauto vammaisen ulottumattomiin?

Julkaissut:

|

18.8.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Karkaako sähköauto vammaisen ulottumattomiin?

 

Pyörätuolissa istuvalle tuttavalleni oma auto on välttämättömyys. Hänellä on syvä huoli siitä, miten käy invalidien autoveronpalautusten sähköautojen yleistyessä. Autovero kun määräytyy Co2-päästöjen mukaan ja siksi autovero sähköautossa on todella pieni. Silti sähköautot ovat kuitenkin yhä tuntuvasti polttomoottoriautoja kalliimpia.

Jälleen kerran pitää muistuttaa, että minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan. Olen ajanut tänäkin keväänä useammalla sähköautolla ja ne ovat erittäin mukavia. Varsinkin, koska niillä on lähes ilmaista ajaa ja autot ovat ihanan meluttomia. Sähköautot kiihtyvätkin ärhäkkäästi. Tavalliselle autonkäyttäjälle on tarjolla yhä enemmän jo kohtuuhintaisiakin vaihtoehtoja. Koska itse kävelen omilla jaloillani, voisin ihan hyvin ostaa 40 000 euron C-segmentin sähköauton, koska autoveroineen vastaavan auton polttomoottorimalli maksaa lähes yhtä paljon.

Otetaanpa esimerkkitapaukseksi vaikkapa polttomoottorinen Citroën C4 täyssähköversiona ja polttomoottoriversiona. Edullisimman sähköversion kokonaishinta on 35 398 €, ja siitä autoveroa on vain 898 €. Edullisimman invalidille välttämättömän automaattivaihteisen polttomoottoriversion CITROËN C4 PureTech 130 Feel EAT8:n kokonaishinta on 25 252 € ja autoveron osuus hinnasta on 2 852 €.

Vammaisille myönnetään tiettyjen kriteerien täyttyessä verohelpotuksia sekä auto- että ajoneuvoverosta.  Niin autovero kuin ajoneuvon perusverokin ovat Suomessa CO2-pohjaisia.  Autoveron osuus, ja samalla myös vammaisille palautettavan autoveron määrä, on sähköautossa pieni verrattuna perinteiseen polttomoottoriautoon. Perinteiseen bensa- tai dieselautoon vammainen voi saada autoveron palautusta enimmillään 4 980 euroa.

Eli paitsi, että bensamoottorinen C4 tulee kymppitonnin halvemmaksi, on myös invalideille myönnettävän autoveron palautuksen osuus tuntuvasti suurempi. Vaikka sähköautolle myönnetään 2000 euroa hankintatukea, niin silti polttomoottorinen C4 tulee autoveronpalautuksen kera tuttavalleni huomattavasti halvemmaksi. Vaikka sähköauton käyttäminen tulee vammaisellekin bensa-autoa edullisemmaksi, niin aika paljon sillä kymppitonnilla bensaa tankkiin ostaa. Ja vaikka kuinka tehtäisiin laskelmia pitkänajan säästöistä, niin harva meistä jaksaa ajatella säästöä pitkällä tähtäimellä, kun ajatus arjessa on tässä ja nyt.

Tiettävästi valtioneuvoston hyväksymässä fossiilittoman liikenteen tiekartassa invalideille ei ole tulossa muita tukimuotoja kuin nykyiset verohelpotukset ja kaikille muillekin yhdenvertaisesti myönnettävä sähköauton 2000 euron hankintatuki.

No, eräs toisen asemaan vähemmän kykenevä kaverini totesi asiasta keskustellessamme, että tuleehan markkinoille koko ajan halpoja sähköautoja.

”Onhan markkinoilla jo nyt Renault Zoen ja Seat Miin kaltaisia pieniä sähköautoja”, hän vähätteli.

Niinpä. Van kun vammaisen autoon pitää mahtua myös pyörätuoli ja muut apuvälineet, aika monella on perhettäkin.

Tuon kaverini kanssa on joskus juteltu muutenkin erilaisista erityisryhmien tarvitsemasta tuesta. Hän on pääsääntöisesti sitä mieltä, että jokainen on oman onnensa seppä ja että maailmaa ei pidä rakentaa muidenkaan invalideja sen enempää kuin muitakaan erityisryhmiä varten.

No, hän ajaa työkseen paljon pitkin Suomea. Todennäköisesti hän omilla jaloillaan kävelevänä ei pysty mieltämään maailman yllätyksellisyyttä. Sitä, että hänkin voi yhtäkkiä vammautua ja tarvita pyörätuolia sekä autoa apuvälineineen.

Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Auto sähköistyy, mistä verotuloja?
”Appappap! Sehän nostaa vastiketta!”
Lopetetaan yhdessä autoilijan kurittaminen!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *