Kaasujalka

Koeajo Ford Puma ST – Pörisevä tehopakkaus

Julkaissut:

|

9.8.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Puma ST – Pörisevä tehopakkaus

 

Ford Puma ST on tehokas peli. On tämä maailma vain metkaksi mennyt, kun 200-hevosvoimaiset tehopakkauksetkin pörisevät kolmella pytyllä.

Koeajossa Ford Puma. Pumahan on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Koeajoon saamani Puma oli malliston tehokkain: 1.5-litrainen ja 200-hevosvoimainen bensaturbo, joka pörisee kolmella sylinterillä.

Sähkö vain avustaa

Puman heikoin kohta yleensäkin on äänieristys. Kaupunkiajossa kolmipyttyisen pörinät kiihdytyksissä vielä menettelevät, mutta moottoritienopeuksissa karkeilla asfalttipinnoilla nykymuodin mukaiset näyttävät ja isot pyörät nostivat metakan jo vähän väsyttäväksikin. Jämptisti käyttäytyvällä Pumalla ajaminen on hauskinta mutkateillä.  Tosin ajettavuutensa puolesta se on kyllä täsmällinen ja vähemmän ohjausta vaativa kumppani moottoriteilläkin.

Kuppimallisten etupenkkien reisituen puutettakin jotkut ”hongankolistajat” ovat valitelleet. Itseni kaltainen 177-senttinen ”persjalkainen” istui Pumassa tukevasti ja mukavasti.

Automaattilaatikon saa bensaturbon pariksi vain Puman 125-hevosvoimaiseen versioon. Kuusilovinen manuaali toimi täsmällisesti, pykälät oli maalattu vaihdekepin metalliseen nuppiin punaisella. Manuaalikeppi toimi täsmällisesti, mutta koeajoviikon pakkasilla metallinen nuppi tuntui kylmillä alkumetreillä käteen inhottavalta.

Myös tässä tehokkaassa ST-mallissa käytetään Fordin kevythybriditekniikkaa, eli Puma kerää hidastuksista energiaa talteen. Sen saa hetkellisesti avuksi myös kiihdytyksiin ja silloin menoon tulee lisävääntöä. Puma ei siis kulje missään vaiheessa pelkällä sähköllä, vaan pieni sähkömoottori tukee bensiinimoottoria tarvittaessa.

Riittävän taloudellinen

200-hevosvoimaiseksi tehopakkaukseksi Puma on ihan riittävän taloudellinen. Valmistaja lupaa keskikulutukseksi 6.8litraa satasella, itse pääsin 7.5 litraan satasella. Kun takana oli jatkuvaa pätkäajoa Vantaan Tikkurilassa ja kehäteillä sekä 200 kilometrin käynti Hämeenlinnassa, pidän sitä ihan hyvänä lukemana.

Kulutusta pätkittäisessä taajama-ajossa pitää kurissa aiempaa kehittyneempi start/stop-automatiikka, joka tulee avuksi jo hitailla alle 20 km/h -nopeuksilla rullattaessa. Myös tässä Puman tehoversiossa kolmisylinterisen kulutusta pitää kurissa sylinterin lepuutustoiminto, jolloin yksi sylinteri on poissa pelistä, kun ajoon riittää vähäisempikin kapasiteetti. Lepuutus on tehokkainta, kun ajaa alhaisemmalla nopeudella tasaisesti.

Puma on noin viisi senttiä Fiestaa korkeampi, mutta sen akseliväli on peräti 10 senttiä pidempi. Silti pidempi akseliväli ei auta takapenkkiläisten niukkoihin jalkatiloihin. Tavaratilaa on kokoluokka huomioiden väljästi. Siirreltävän välipohjan myötä tavaratila on myös muunneltavissa näppärästi. HandsFree -takaluukku aukeaa käsiä likaamatta kauko-ohjattavista ja tämä nousee rapakeleillä arvoonsa.

Ford Puma ST 1.5 EcoBoost 200 hv
Moottori: R3, 1496 cm3, turbo
Teho: 200 hv
Vääntö: 320 Nm
Yhdistetty kulutus: 6.8 l/100 km
Co2-päästöt: 134 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.7 s
Huippunopeus 220 km/h
Mitat: pituus 4226 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2588 mm
Tavaratila 456 – 1216 l
Hinta: 44 230 € (lisävarusteineen), suositushinta alk. 39 383 euroa

 

Plussat
Tehokas
Jämäkkä ajettava
Kohtuulinen kulutus

Miinukset
Ulkonäkö jakaa mielipiteitä
Äänekäs

JÄLKIMAKU

Ymmärrän hyvin nuorempaa polvea, joka ihastuu Puma ST:hen. ”Lohvakkaan” ja mukavuuspainotteisiin autoihin mieltyneelle lähes kuusikymppiselle Puma ST on liian äänekäs. Vakaa ja hyvä ajettava se kuitenkin kiistatta on kaikissa oloissa.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajossa BYD -sähköpaku alle 30 000€
Koeajovideolla uusi BMW 5-sarjan Touring – Monen perheellisen märkä päiväuni
Koeajo Opel Corsa – Hybridi tuli Corsaankin

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *