Kaasujalka

Koeajo käytetty Kia Stinger – Mahti-Kia Stinger kääntää päät

Julkaissut:

|

1.7.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Kia Stinger – Mahti-Kia Stinger kääntää päät

Sporttinen ”öky-Kia” Stinger ei rahaporukkaa houkuttele Bemarien, Audien ja Mersujen lailla, mutta kyllä silläkin rivitaloyhteisössä naapurit kateellisiksi tekee.

Koeajossa käytetty Kia Stinger. 40 000 eurolla vaihtoautohallista saa sellaisen pelin, että samalla rahalla ei kannata edes nuuhkaista saman sarjan eurooppalaisia kilpailijoita. Ei ainakaan yhtä vähän ajettuina ja yhtä tuoreina.

Kun joitakin vuosia sitten sain koeajettavakseni uuden Stingerin, luuli eräs autoja vähemmän tunteva tuttava sitä Porsche Panameraksi. Kun sitten aloin tolkuttaa, että ei, tämä on Kia Stinger, kaverin ilme lörpsähti ja suusta pääsi vähän ylimielisesti: ”Ai se Köyhien Ihmisten Auto?”.

Lyhenteen hän oli oppinut minulta ja minä taas olin oppinut sen tutulta ja hauskalta autokauppiaalta.

Siinä oli turha selitellä, että allani ei totisesti ollut ”Köyhien Ihmisten Auto”, vaan V6-moottorilla lisävarustuksineen uutena yli 70 000 euron menopeli. Siihen kaveri totesi, että jos pitäisi laittaa niin paljon rahaa autoon, niin kyllä jo sen auton merkin pitäisi ilman selityksiä sanoa naapurustolle ”mistä kana kusee”.

Kuitenkin jokseenkin kaikki autolehdet ylistivät vuonna 2017, kuinka Stinger antaa eurooppalaisille kilpailijoilleen kelpo vastuksen. Kilpailijoista esimerkkeinä mainittiin Audi S5 Sportback ja BMW 440i Gran Coupe. Tosin silloin verrokiksi taidettiin tarjoa mahti-Kian kaikkein ökyintä versiota: 3.3-litraista V6 bensaturboa, jonka konepellin alta ”mökää” löytyy 350 hevosvoimaa.

Siinä mielessä koeajoautoa ei voi verrata näihin autoihin, että näyttävän auton konepellin alla oli nyt 2-litrainen bensaturbo, josta tehoa irtoa ”vain” 256 hevosvoimaa.

Luksuksen aistii heti

-Rinta-Jouppi Oy:llä Tikkurilan kupeessa Helsingin Aamuruskontiellä oli Stinger 2.0 vuosimallia 2018. Mittarilukema oli vain 33 000 km, eikä tolkuttoman pitkä varustelista juuri jättänyt toivomisen varaa. Pitkä konepelti, lyhyt etuylitys, loivasti laskeva kattolinja ja pitkä peräylitys tekevät siitä ”muikean” näyttävän auton.

Vaikka koeajettu auto olikin Stingerin karvalakkimalli, niin sekin on maukas ajettava ja pistää saksalaiset kilpailijat tiukoille. Samanikäisestä GT:stä 3.3-litraisella V6-bensamoottorilla ja samoilla kilometreillä saisi pulittaa kymppitonnin enemmän, enkä oikein ole varma, tekeekö sellaisella tehomyllyllä Suomen oloissa mitään.

Ohjauspyörän takana aistii heti, että nyt ollaan luksusautossa.  Kojelaudan linjat ovat pelkistetyt ja korostavat auton leveyttä. Pyöreät ilmastointisuuttimet ja tyylikkään sopivasti käytetty alumiini luovat aina vain luksusautomaisemman fiiliksen.

Ajoasennossakaan ei ole sanomista ja Stingeriin kotiutuu vaivattomasti. Ohjaus tuntuu luontevalta ja kuljettaja pysyy hyvin ajan tasalla etuakselin tapahtumista. Iskunvaimentimet ovat tietääkseni säätyvät. Alustakin tuntuu jämäkältä. Kaikkiaan alusta, ohjaus ja 8-lovinen automaattivaihteisto tekevät reippaastakin ajosta nautinnollista: Stinger nielee mutkaisen tien kurvit mallikkaasti.  Kaksilitrainen ja nelisylinterinen moottori tarjoilee 256 hevosvoiman tehot ja vähintään riittävän 353 newtonmetrin väännön.

Tunnokas ajettava

Ajettavuudesta pitää etsimällä etsiä heikkouksia, mutta ei niitä oikein löydy: Stinger yksinkertaisesti on hyvin tasapainoinen ja tunnokas ajettava. Ajotiloista voi valita mieleisensä, mutta kun nämä Kaasujalan koeajolenkit ovat lyhyehköjä, niin ajelin huolettomasti koko ajan Sport-asetuksella.

Koeajoautoa vastaavan Stingerin lähtöhinta uutena on noin 56 000 euroa. Uskoisin, että koeajetun auton varusteilla uuden vastaavan Stingerin hinta menisi reilusti yli 60 000 euron.

Eihän ripaus alle 40 000 euroa pikkuraha, mutta 33 000 kilometrin mittarilukemaa voi pitää sisäänajona. Kian 7 vuoden takuusta on vielä reilut neljä vuotta jäljellä.

Stingeristä ei ole tullut premiumhittiä. Viime vuonna niitä ensirekisteröitiin vain 17 autoa.

Käytetty Stinger tarjoaa kuitenkin uuden saksalaisen keskikokoluokan auton hinnalla samassa paketissa tilavat sisätilat, sporttisen ulkonäön ja ajettavuutta. Kun vielä takuutakin on jäljellä reilut neljä vuotta, niin riskiostos käytetty Stinger ei varmasti ole.

Stingeristä saksalaisella premiumautolla ajava rahamieskin näkee, että sekään ei ole ”Köyhän Ihmisen Auto”. Luin tässä äskettäin Sveitsissä tehdystä testistä, jossa testaajilla maistatettu 8 euron viini valehdeltiin monta kertaa kalliimmaksi ja rinnalla tarjottiin oikeasti moninkertaisesti maksavaa viiniä. Täydestä meni. Maistelijat aistivat heti, että nyt juotiin kalliita viinejä ja kumpikin arvioitiin maultaan erinomaiseksi.

Olisi kyllä hauska tehdä sama testi Stingerillä. Riisuttaisiin Kian logo pois ja huijattaisiin testaajat uskomaan, että kyseessä on tunnetun saksalaisen laatumerkin protomalli.

30 000 € kriittinen raja

Espoolaisessa Autosillassa on noin 40 000 eurolla myynnissä kaksi saksalaismerkkiä, jotka periaatteessa voisivat kilpailla samoista ostajista Stingerin kanssa. Toinen on 300-hevosvoimainen ja nelivetoinen Porsche Panamera  4 4WD 3.6 Coupe vuosimallia 2012, toinen on BMW X6 xDrive30dA Twin Power Turbo “M Sport” vuosimallia 2014. Porschella on ajettu 168 ooo km ja BMW:n mittarilukema on 158 000 kilometriä.

Panameran 3.6-litraisesta bensaturbosta irtoaa tehoa 299 hevosvoimaa ja diesel-Bemarin tehot ovat 246 hevosvoimaa. Voisiko vain kolme vuotta vanha ja vain 33 000 kilometriä ajettu, 256-hevosvoimainen Stinger kilpailla samoista ostajista niiden kanssa?

Olemme myyneet uudempia Kia Optima -sedaneita hybrideinä, ne ovat tehneet ihan liukkaasti kauppansa 20 000-30 000 euron hintaluokassa. Yli 30 000 euroa korealaisesta autosta sen sijaan tuntuu aika paljolta, vaikka Kia Stinger tiedetäänkin oikein laadukkaaksi ja hienoksi autoksi. Kiat muutenkin laadullisesti ovat jo lähellä japanilaista Toyotaa. Hinta kuitenkin varmasti on kohdallaan.

Vaikka erikseen on automies Multisilta ja autokauppias Multisilta, niin roolit joskus menevät väkisinkin sekaisin. Kuten moni asiakkaansakin, myös Multisilta henkilökohtaisesti suosii saksalaisia premiumautoja.

–Jos itse pitäisi laittaa 40 000 euroa autoon ja pitäisi valita, otanko Kian, Bemarin vai Mersun, niin kauan ei tarvitsisi miettiä. Kaikki eivät kuitenkaan ajattele samalla tavalla. Vähän ajettu Stinger voisi löytää ostajansa hyvinkin nopeasti, onhan 7 vuoden takuu Kialle aikamoinen valtti. Superhieno ja luotettava auto, jota ei voi aliarvioida ja onhan se ihan hemmetin hyvän näköinen, Multisilta sanoo.

 

KIA Stinger 2,0 T-GDI RWD Business Premium A/T vm. 2018
Mittarilukema: 33 000 km
Moottori: R4, 1998 cm3
Polttoaine: bensa
Teho: 256 hv
Vääntö: 353 Nm
Vetotapa: takavetoinen
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Yhdistetty kulutus: 7.9 l/100 km
Co2-päästöt: 181 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.0 s
Huippunopeus 240 km/h
Mitat: pituus 4830 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1400 mm, akseliväli 2905 mm
Myyjä: J. Rinta-Jouppi Oy, Helsinki
Hinta: 39 680 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

(3) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *