Kaasujalka

”Appappap! Sehän nostaa vastiketta!”

Julkaissut:

|

1.7.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

”Appappap! Sehän nostaa vastiketta!”

Yksi Putous-ohjelman suosikeistani on sketsi taloyhtiön kokouksesta. jossa herra Virtanen vastustaa kaikkea, koska ”sehän taas nostaa yhtiövastiketta”. Virtanen luultavasti vastustaa myös latauspaikkojen rakentamista taloyhtiön kustannuksella, koska sekin taas nostaa vastiketta. Jos meidän taloyhtiössä asia lopulta päätettäväksi, peesaan ehkä Virtasta.

 

Käsitykseni mukaan latauspaikkojen kustannukset lankeavat kaikkien osakkaiden maksettaviksi, jos taloyhtiö päättää sellaiset yhtiökokouksen enemmistön päätöksellä rakentaa.

Meidän taloyhtiössä aiheesta keskusteltiin ja aktiivisimmin lataustolppia toivoi taloyhtiön ainoa täyssähköauton omistaja. Hän on uskoakseni eläkeikäinen mies ja latailee nyt autoaan milloin kauppakeskusten latauspisteissä tai omakotitalossa asuvan poikansa luona. Yhtiökokoukseen osallistui vain kourallinen ihmisiä, yksi heistä oli asuntosijoittaja. Meidän taloyhtiössä muutenkin asunnoista kuulemma peräti puolet on sijoitusasuntoja.

Taloyhtiön kokouksiin käsitykseni mukaan muutenkin osallistutaan aika laiskasti. Koska asuin lähes parikymmentä vuotta omakotitalossa, olen aika tuore taloyhtiön osakas enkä ole jaksanut muutenkaan oikein hirveästi selvitellä, miten nämä proseduurit menevät. Kaiketi niin, että jos ei osallistu kokoukseen, pitää tyytyä enemmistön päätökseen.

Ihmiset tuppaavat luonnostaan välttelemään änkyräksi heittäytymistä. Voi olla, että jos jossain yhtiökokouksessa päätetään sähköautojen latauspisteiden rakentamisesta ja nostaa sen takia yhtiövastiketta, välttämättä poikkiteloin eivät kehtaa heittäytyä nekään, jotka eivät aio sähköautoa tai ladattavaa hybridiä edes ostaa. Siitähän voi saada kehitystä vastustavan änkyrän maineen.

Meidänkin talossa on ikäihmisiä, jotka ajavat 10-12 vuotta vanhoilla perusautoilla ja välttämättä eivät ole autojaan edes päivittämässä.

 

Se maksaa, joka pyytää

 

En vastusta sähköautoja ja voisin tällaisesta latauspisteestä itsekin hyötyä. Olen miettinyt jopa bensa-Mersuni vaihtamista johonkin käytettyyn pistokehybridiin, vaikka Kia Optimaan tai Opel Amperaan.

Jos valtiovalta nyt tosiaan haluaa sähköistää Suomen autokannan, niin kannatan sitä, että se myös tapahtuu pitkälti valtiovallan rahoilla.

Kiinteistöliitto esittää, että valtio varaa vuoden toisessa lisäbudjetissa lisää rahaa sähköautojen latauspisteiden rakentamisavustuksiin. Viime vuodelle varatut avustusrahat loppuivat kesken, joten viime vuonna haettuja avustuksia joudutaan maksamaan kuluvan vuoden määrärahoista. Uhkana on, että tälle vuodelle varatut 5,5 miljoonaa euroa loppuvat jo keväällä. Kiinteistöliitto esittääkin kuluvan vuoden toiseen lisäbudjettiin avustusmäärärahan kaksinkertaistamista 11 miljoonaan euroon.

Taloyhtiöt tiedostavat hyvin latauspisteiden toteutustarpeen, ja Kiinteistöliiton Korjausrakentamisbarometrin mukaan noin kolmannes taloyhtiöistä on alkaneella viisivuotisjaksolla aikeissa toteuttaa latauspisteitä.

”Tukijärjestelmän ennakoitavuuden kannalta olisi tärkeää, että hallitus tekisi jo huhtikuun kehysriihessä periaatepäätöksen, jonka mukaan avustusmäärärahat mitoitetaan siten, että ne riittävät vuosina 2021–2023 kaikkiin avustusehdot täyttäviin hakemuksiin”, Kiinteistöliitto vetoaa.

En itse millään haluaisi ruveta Virtaseksi, joka nostaa käden pystyyn ja toppuuttelee: ”Appappap! Kuinka monta kertaa minun pitää sanoa, että yhtiövastiketta ei saa nostaa!”.

Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *