Kaasujalka

KOEAJOSSA SÄHKÖINEN CORSA – ONKO JÄRKEE VAI EI?

Julkaissut:

|

20.4.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

KOEAJOSSA SÄHKÖINEN CORSA – ONKO JÄRKEE VAI EI?

Voisiko B-segmentin pikkuauto olla täyssähköauto? Sitä lähdimme selvittämään, kun koeajoomme tuli täysin sähköistetty Opel Corsa-e. Sleepy Sleeperisin sanoitusta lainaten – onko järkee vai ei?

Heti ensimetreistä alkaen huomio kiinnittyy auton hiljaisuuteen. Bensiinimoottorin pörinä puuttuu kokonaan, ja muutoinkin Corsa vaikuttaa hiljaiselta. Opel on panostanut viime vuosina autojensa kattavaan vakiovarusteluun, joten Innovation Plus -varusteltua Corsaa voi pitää jo varsin tasokkaana ”kauppakassina”. Corsa-e myös lämpenee nopeasti, kiitos vakiovarusteisen lämpöpumpputekniikan. Ajettavuudessakaan ei ole moitittavaa, päinvastoin. Alusta toimii hienosti, jousitus on sopivan napakka ilman kiusallista pintakovuutta. Ohjauksen vastekin tuntuu hyvältä. Kookkaista sivupeileistä näkee hyvin. Ja suorituskykyä sähkö-Corsassa riittää.

Ajaessa tulee totta kai seurattua akun varaustilaa. Valmistaja lupailee 50 kWh (brutto) nestejäähdytteisellä akulla varustetun Corsa-e:n toimintasäteeksi 337 kilometriä. Koeajon keskikulutukseksi kirjattiin 19,7 kWh/100 km, jolloin akun kapasiteetti riittäisi noin 250 km matkaan. Korkeahko kulutus selittyy ainakin osittain marraskuun alkuun ajoittuneen koeajon koleiden ja märkien olosuhteiden lisäksi pääosin taajama- ja maantieajosta koostuneista kilometreistä.

Sähköauton lataamisen kanssa on syytä olla tarkkana, ainakin, jos käyttää julkisia latauspisteitä. Corsa-e:tä on mahdollista ladata integroidulla 11 kW laturilla, mutta myös CCS-pikalatauksella. Kävimme ”tankilla” parissa eri pikalatauspisteessä, joista Espoon Suomenojalla sijaitseva Fortum Recharge aiheutti pieniä sydämentykytyksiä. Kyseisessä pisteessä pikalatauksen veloitus perustuu ainoastaan aikaan (0,50 euroa/minuutti). Vaikka pikalatauspiste tarjoaa jopa 150 kW (DC) lataustehon, ja Corsa-e ottaa vastaan 100 kW (DC), nousi latausteho, mahdollisesti kylmästä akusta johtuen, korkeimmillaankin 31,8 kilowattiin. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että 20 minuutissa akkuun virtasi 12,49 kWh, mikä maksoi 10,00 euroa. Yhden kilowattitunnin hinnaksi muodostui 0,80 euroa, mikä on noin 7-kertainen veloitus kotilataukseen verrattuna!

Vilkaistaan näin lopuksi vielä sitä useimmille kivuliainta asiaa auton ostossa eli hintaa. Opel Corsan hinnat alkavat 15 390 eurosta (City 75), edullisimman Innovation Plus -varusteisen Corsan maksaessa 18 390 euroa (Innovation Plus 75). Täyssähköinen Corsa-e maksaa edullisimmillaankin 33 712 euroa (Comfort 136). Koeajoauton Innovation Plus -varustelu nostaa hinnan 35 250 euroon. Hintoja tarkastellessa ei voi olla huomaamatta, että yhden Corsa-e:n hinnalla saa kaksi bensiini-Corsaa. Puhtaasti ajamalla hintaeron kuolettamiseen tarvittaisiin noin 330000 sähköistä kilometriä*. Pistää todellakin miettimään, onko sähköistetyn Corsan ostossa mitään järkeä?

 

OPEL CORSA-E INNOVATION PLUS
HINTA: 35 250 €
KOEAJETUN AUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 38 818 €
TEHO: 136 hv
VÄÄNTÖ: 260 Nm
PAINO: 1530 kg
TAVARATILA: 267 l
PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4060, 1745, 1433, 2538 mm
KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 8,1 s
HUIPPUNOPEUS: 150 km/h
KULUTUS (VALM.ILM): 17,0 kWh
PÄÄSTÖT: 0,0 g/km
KOEAJON KULUTUS: 19,7 kWh

PLUSSAT
Suorituskyky
Hiljaisuus
Ajettavuus

MIINUKSET
Toimintasäde (varauksin)
Pikalatauksen teho

JÄLKIMAKU
Corsa-e on näppärän oloinen sähköistetty pikkuauto, joka voisi lunastaa paikkansa perheen kakkosautona. Hinta vain karsii ostajat pois.

 

Teksti ja kuvat: Jari Sjöman

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajovideo: Volkswagen Golf GTI
Koeajo Kia Sorento – Tarjoaa vastusta vieläkin kalliimmille
Koeajo Citroen C3 – Pikku-Sitikka erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *