Kaasujalka

Koeajo Citroen C3 – Pikku-Sitikka erottuu massasta

Julkaissut:

|

19.3.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Citroen C3 – Pikku-Sitikka erottuu massasta

Pienen kasvojenkohotuksen läpikäynyt, pulska Citroen C3 erottuu ulkonäöltään ainakin pikkuautojen massasta. Suurin osa hyväksi havaituista palikoista on yhä paikallaan ja hyvä niin.

Koeajossa Citroen C3. Ensinäkemältä silmä kiinnittää huomiota uusiksi menneeseen keulaan ja kattoon. Keu­lan uu­dis­tu­neet LED-ajo­va­lot ovat va­ki­o­va­rus­te ja ne antavat C3:lle li­sää luon­net­ta. Myös ajo­a­vus­tin­ten va­li­koi­ma on kas­va­nut etu­tut­kal­la.

Värivaihtoehtoja ja samalla personointimahdollisuuksia on paljon: 97 ulkoväriyhdistelmää, 3 katonväriä, 3 eri matkustamotunnelmaa ja kaksi uutta vannevaihtoehtoa.

Design ruokkii erilaisuutta

Tyyliltään vakuuttava, perinteisistä automalleista selkeästi erottuva uusi Citroën C3 jatkaa omalla designillaan rikkoen rajoja omassa kokoluokassaan.

Kul­jet­ta­jal­le tär­ke­ät äly­pu­he­li­men lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lut ovat päi­vit­ty­neet ja Cit­roën Con­nec­ted Nav -na­vi­goin­ti seu­raa nyt lii­ken­ne­ti­lan­net­ta re­aa­li­a­jas­sa.

C3 lähtee käyntiin ihan perinteisesti avainta kääntämällä eikä nappia painamalla. Käsijarrukin on ihan perinteinen.

Itse olen jo sen verran vanhan liiton mies, että sitä parempi, mitä enemmän nämä systeemi toimivat ihan käsivoimaa käyttämällä. Takapenkkiläiset eivät tiloilla juhli, mutta oikea takapenkki uudistuneessa C3:ssa kuitenkin on.

Tuttu ja turvallinen ajofiilis

Ajovaikutelma on tuttu ja turvallinen, ketterä taajamassa ja kohtuullisen vakaa myös maantiellä. Vaikka C3:sta löytyy versioita vähemmilläkin 82 hevosvoiman tehoilla, niin kyllä vaivaton liikkuminen mielestäni vaatii koeajoauton 110 hevosvoimaa.

Voimanlähteenä on 110-hevosvoimainen ja 3-sylinterinen, 1.2-litrainen bensaturbo. Se pörisee kiihdyksissä ainakin yhtä lailla kuin 3-sylinterinen Yariskin, eikä 3-pyttyisen pikkuturbon pörinä tyystin hellitä maantieajossakaan. Kun 3-pyttyinen ja vapaasti hengittävä Yaris meni seka-ajossa noin 5 litralla 100 kilometriä, niin C3 vei 6.4 litraa satasella.

C3 hoitaa parhaiten homman, joka sille on annettukin. Se on kompaktin kokoinen pikkuauto asioimiseen kaupungissa.

Pakko tässä on kuitenkin pikkuisen verrata Yarista ja C3:a, kun molemmat ovat kolmipyttyisiä pikkuautoja ja kilpailevat ehkä osin samoista ostajistakin. C3:n valtti on ehkä aavistuksen hiljaisempi kyyti ja isomman auton tuntu moottoritiellä.

Yllättävän mukava moottoritielläkin

Kun asfaltti muuttuu karkeaksi, sen huomaa kyllä C3:ssakin. Sileällä pinnalla C3 kuitenkin on moottoritienopeuksissakin kokoluokkaansa nähden yllättävänkin hiljainen auto. Tasaista satasen talvinopeutta sileällä asfaltilla ajaessa välillä jopa unohti, että alla oli pikkuauto.

En minä näe mitään syytä, miksi Citroen C3 ei voisi olla vaihtoehto yhtä lailla kuin muutkin pikkuautot, jos pitäisi pääasiassa kaupunkiajoon pikkuauto hankkia. En ihmettele, että vuo­den 2020 en­sim­mäi­sen vii­den kuu­kau­den ai­ka­na uu­sia Cit­roën C3 -au­to­ja myy­tiin yli 22 % enem­män kuin vuo­den 2019 vas­taa­va­na ajan­koh­ta­na. Varsinkin kun hinta tuntuu olevan kohdallaan.

Citroën C3 Shine PureTech 110 A Launch Edition
Teho: 110 hv
Vääntö: 205 Nm
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Yhdistetty polttoaineen kulutus: 6.0 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 137 g/km
Suorituskyky: huippunopeus 193 km/h
kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.8 s
Mitat: pituus 3996 mm, leveys 1749 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2539 mm
Tavaratila 300 l
Malliston hinnat alkaen 15 351 €
Koeajoauton kokonaishinta lisävarusteineen: 20 843,98 €

PLUSSAT
Pirteä ja persoonallinen
Sileillä pinnoilla yllättävän äänetön

MIINUKSET
Tilat
Kulutus

JÄLKIMAKU

Ihan mainio ja persoonallisen näköinen pikkuauto, sileillä pinnoilla myös yllättävän äänetön ja mukava moottoritienopeuksissakin. 3-pyttyisen pörinä häiritsee, kiihdytyksissä mutta C3:ssa on kokoluokkaansa nähden vaimennettu kohtuullisen hyvin. Ihan yhtä hyvin tämän voisi ostaa kuin minkä tahansa muunkin pikkuauton.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *