Kaasujalka

Multisilta teki comebackin autokauppaan ”Kyllästyin joutenoloon”

Julkaissut:

|

3.3.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Multisilta teki comebackin autokauppaan  ”Kyllästyin joutenoloon”

Jami Multisilta, 52 myi viime vuoden joulukuussa autokauppansa liiketoiminnan Kamuxille. Sen verran hän kaupasta nettosi, että voisi golftata päivät pitkät. Veri veti kuitenkin takaisin vaihtoautobisnekseen, mutta ei enää verenmaku suussa.

Multisilta työllisti Juvanmalmilla loppuvaiheissa parikymmentä henkilöä ja myi tuhansia autoja vuodessa. Autosilta Jagro Oy oli vuonna 2019 Pohjoismaiden suurin yksittäinen vaihtoautojen myyntipiste. Käteiskaupassa Jami Multisilta sai tilille miljoonia euroja rahaa ja Kamux Autosillan työntekijät ja noin 500 autoa.

Jo ennen liiketoiminnan myyntiä Autosilta oli muuttanut Juvanmalmilta Olariin, vanhoihin Toyota Espoon tiloihin Riihitontuntielle. Juvanmalmilla autoja myytiin ulkona ja sisällä.

Kun Autosilta vielä 2010-luvun alkupuolella teki Juvankartanontiellä autokauppaa pienessä hirsimökissä ja täyteen ahdetulla piha-alueella, niin muutama vuosi ennen muuttoa sillä oli Juvankartanontien toisella puolella autoja myös hulppeissa sisätiloissa.

Jami Multisiltaa Juvankartanontiellä nähtiin yhä vähemmän, kun aikaa meni paljon ostaessa Ruotsista autoja myytäviksi Suomeen.

Huikea kasvu 2015-2018

Autosillan liikevaihto vuonna 2018 oli 23 miljoonaa euroa, eli 5 % Kamuxin 2018 liikevaihdosta (528 MEUR). Kamuxin mittakaavassa kyse oli siis melko pienestä kaupasta. Erikoiseksi kaupan teki kuitenkin se, että Kamux oli siihen asti kasvanut puhtaasti omia myymälöitä perustamalla. Kyseessä oli siis Kamuxin ensimmäinen liiketoimintakauppa.

Huikealla vauhdilla oli kuitenkin kasvanut Autosiltakin. Liikevaihto oli ollut vain 13 miljonaa euroa vuonna 2015. Kolmessa vuodessa se nousi siis 10 miljoonaa euroa.

Kaupassa Kamuxille menneet autot tarkastettiin huolellisesti, renkaita myöten.
–Kamux pörssiyhtiönä haki tietysti kasvua. Nyt ne saivat kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Kasvun lisäksi kilpailijan pois markkinoilta, Multisilta sanoo.

Kamux osti pelkästään liiketoiminnan, ei Multisillan yritystä ja Autosillan brändiä. Ne jäivät edelleen Jami Multisillalle.

Kun kilpailuvirasto antoi diilille luvan tammikuussa 2020 ja paperihommat oli selvitetty, Multisilta itsekin osti alkutalven kuukaudet autoja Kamuxille. Mutta sitten iski korona ja isommat autoliikkeet keskittivät ostot omiin käsiin. Bisnes muutenkin seisahtui pariksi kuukaudeksi, kun koko maa meni muutenkin kiinni.

Pieni firma, pienet murheet

Jo ennen omistajanvaihdosta Autosilta oli muuttanut Juvanmalmilta Olariin.

Maaliskuussa juuri vähän ennen koronapandemiaa Multisilta vuokrasi itselleen pienen toimistotilan Olarinluomasta, vain kivenheiton päässä sieltä, missä entiset työntekijät jatkoivat kauppojen tekemistä Kamuxin automyyjinä.

Koska edelleen omisti Autosilta Jagro Oy:n ja sen brändin, alkoi Multisilta taas toukokuussa myydä autoja. Nyt hänellä ei ole enää työntekijöitä, autot ovat Olarinluoma 7:ssä siisteissä riveissä ulkona ja toimistotilakin on hyvin pieni. Multisilta ei päivystä pienessä toimistossaan, eikä edes käy siellä läheskään joka päivä. Autot ovat kyllä netissä myynnissä ja nettisivujen ulkoinen ilmekin on samanlainen kuin ”suuruuden päivinä”.

Ajat ovat kuitenkin netin myötä täysin toiset kuin Multisillan aloittaessa autokaupan 28 vuotta sitten. Kun asiakas ennen tuli potkimaan renkaita liikkeeseen ja automyyjä oli aina paikalla, niin nyt asiakas Autosillan tarjontaa netissä selattuaan soittaa Multisillalle ja Multisilta tulee paikalle, jos puhelimessa tapaaminen sovitaan.
-Kai tätä toimistoa voisi jonkunlaiseksi päivähoitopaikaksi kutsua, Multisilta veistelee.

Raha ei enää aja töihin

Rahan takia Multisillan ei enää tarvitsisi tehdä autokauppaa eikä muitakaan töitä ollenkaan.
– Kun Autosilta aikoinaan kasvoi isoksi ja väkeä tuli töihin lisää, niin tottakai se lisäsi stressiäkin. Firmaa voi kai verrata vähän lapseen: pieni lapsi ja pienet  murheet, iso lapsi ja suuremmat murheet. Nyt voin olla useitakin päiviä pois. Olin tässä muutaman päivän kotiseudulla Pohjanmaalla ja tein isäni kanssa metsätöitä. Kun myytiin tuhansia autoja vuodessa ja työntekijöitä oli parhaimmillaan parikymmentä, golf-vehkeet saivat lojua nurkassa käyttämättöminä monta vuotta.

Keväällä Multisilta pääsi pitkästä aikaa golfaamaan kymmenkunta kierrosta, mutta lopulta ei sekään ollut niin upeaa kuin voisi kuvitella.
–Ajattelin, että tämähän on ihan hoopoa hommaa, enkä jaksanut hakata enää enempää, hän naurahtaa.

– Puoli vuotta voi olla kiva golfata tai ajaa moottoripyörällä tai veneellä. Sitten siihen joutenoloon kyllästyy ja alkaa kaivata jotain älyllistä tekemistä, asiakaskontakteja ja vanhoja tuttujakin. Voitatpa sitten lotossa tai myyt liiketoimintasi, niin fiilis on aina sama. Moni rupeaa toimettomuuden koittaessa ryyppäämänkin, Multisilta sanoo.

Yksi vaihtoehto olisi ollut muuttaa Espanjan Aurinkorannikolle ja etsiä bisnestä siellä.

Bisnekset kauhajokinen maatalon poika aloitti armeijasta kotiuduttuaan myymällä lomamökkejä Lapissa. Autosilta Jagro Oy:n perustamiskokous oli syksyllä 1992. Ensimmäiset autonsa Lapista Helsinkiin muuttanut Multisilta myi kerrostalokotinsa parkkipaikalla tammikuussa 1993.
–Joku Golf tai Corolla se oli, en enää muista mallia. Yhden auton myynnillä kaikki kuitenkin alkoi, Multisilta kertoo.

Multisilta on aina ollut yrittäjä.
–Hain minä Veholle joskus automyyjäksi, mutta ei minua palkattu. Yksi tuttu Veholla naureskeli myöhemmin, että siinä menetti enemmän Veho kuin minä, hän velmuilee.

Mies tykkää nopeista autoista

Kasvuhaluja Multisillalla ei enää ole: se juna meni jo ohi.
– Ei tähän enää ole sellaista paloa kuin nuorempana. Tästä saa itselleen kohtuullisen palkan ja se riittää.

Multisilta on 28 vuoden aikana nähnyt myös autojen digitalisoitumisen ja sähköistymisen. Sekään ei enää ns. vanhan liiton autokauppiasta innosta.
– Autot ovat muuttuneet niin helkutin teknisiksi, varsinkin sähköautot. Asiakkaan vahva kuluttajasuoja on aika haasteellinen vaihtoautokauppiaalle. Mitäs teet, jos ostohetkellä täysin toimivan sähköauton akku ei enää yllättäen toimikaan, kun asiakas pääsee kotipihaan? Kun auton arvo voi olla yhtä suuri kuin sen akun, niin kuka sen maksaa? Polttomoottoriautot ovat teknisesti aika yksinkertaisia laitteita, joiden korjauskulutkin ovat usein vielä kohtuullisen pieniä. Mutta kun ruvetaan korjaamaan hybridi- ja sähköautoja, niin niiden korjauskustannukset voivat olla niin suuria, ettei autokauppias enää pysty niitä hoitamaan.

Lomamökkien vaihtumiselle autoihin 28 vuotta sitten Multisillalta löytyy mutkaton selitys.
-Miehet yleensä tykkää nopeista autoista ja kauniista naisista. Jos nämä kaksi asiaa ei kiinnosta, niin tuskin mies autokauppiaaksi lähtee, hän velmuilee.

Kuka?

Nimi: Jami Multisilta

Syntynyt: 1967 Helsingissä, mutta varttui aikuiseksi Kauhajoella

Kotipaikka: Espoo

Ura: 28 vuotta yrittäjänä vaihtoautobisneksessä

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Julkisen liikenteen tuki yksityisautoilulle!
Vanhakin auto voi olla ekoteko
Viekö sähköauto työpaikkoja?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *