Kaasujalka

Auton lämmitinasiat kuntoon hyvissä ajoin ennen talvea

Julkaissut:

|

10.11.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Auton lämmitinasiat kuntoon hyvissä ajoin ennen talvea

Auton sisälämmittimet kannattaa huoltaa tai hankkia talvea vasten viimeistään nyt, sanoo eri puolilla Itä-Suomea toimivan autosähkötalo Misra Groupin osakas Kari Sopanen.

Vaikka Misra Groupin korjaamot Varkaudessa, Mikkelissä, Jyväskylässä ja Joensuussa ovatkin täyden palvelun huoltokorjaamoja, Joensuussa pääpaikkaansa pitävän yrityksen ydinosaamista ovat ajoneuvojen sähkölaitteet. Misra Group on käynnistyksen ja latauksen asiantuntija sekä auton ilmastoinnin ja lämmitysratkaisujen erikoisliike.

Myynti-, testaus- ja korjaamopalveluiden ohella Vuonna 1976 Joensuussa perustettu Misra Group kunnostaa myös vaihtolaitteet; startit ja laturit 12/24v autoihin ja työkoneisiin. Joensuu on edelleen yrityksen pääpaikka.

–Talven pakkasilla työstä 80-90 % liittyy autojen lisälämmittimiin. Kausihuollot on siihen mennessä jo tehty, sanoo Mikkelin toimipistettä vetävä Sopanen.

Mukavuutta ja helppoutta

Polttoainekäyttöiset lisälämmittimet tuovat autoon paitsi mukavuutta myös turvallisuutta.

– Moneen uuteen autoon polttoainekäyttöinen asennetaan vakiovarusteeksi jo tehtaalla. Muutenhan tämän päivän autot olisivat pyörällä liikkuvia jääkaappeja, kun uusien autojen taloudelliset moottorit eivät enää tuota ohjaamoon ns. hukkalämpöä.

Moni miettii, hankkiako omaan autoon polttoainekäyttöinen lisälämmitin vai lohkolämmitin. Auton esilämmitys on tietenkin mukavuuskysymys, mutta lisää myös merkittävästi auton ja moottorin käyttöikää. Esimerkiksi VTT:n tekemän tutkimuksen mukaan kylmäkäynnistys rasittaa konetta yhtä paljon kuin 100 – 600 kesäkilometriä.

Polttoainelämmitin lämmittää auton jäähdytysnestettä ja sen myötä sisätilat. Se ei tarvitse sähkötolppaa, vaan se käyttää lämmön tuottamiseen ajoneuvon omaa polttoainetta auton omaa akkua.

– Joitakin poikkeuksia lukuunottamatta vain sisätilan kiertoa voi lämmittää, moottoria ei voi lämmittää.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin tuo paitsi mukavuutta, myös helppoutta elämään.

–Monessa taloyhtiössä sähkön tulo voi olla pätkittäistä, eikä peruslohkolämmittimellä muutenkaan enää tahdo oikein pärjätä. Monen taloyhtiön sähkötolpassa sisätilan puhallinta ei pysty nykyään edes pitämään.

Webastojen lisäksi Misra Groupin liikkeet myyvät ja huoltavat myös Ebespächer- ja Binarin -merkkisiä polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä.

–Venäläisvalmisteinen Binarin nostaa kovasti päätään. Se on edullisuutensa takia ehdottomasti järkevin hankinta vanhempiin ja myös uusiin autoihin. Binarinit ovat aika suosittuja tee-se-itse -miehesten keskuudessa, kun niitä on helppo asentaa itsekin vaikka pihatraktoriin. Polttoainekäyttöinen Binarin-lämmitin asennussarjoineen  kustantaa edullisimmillaan alle 700 euroa. Binarin-lämmittimessä on vuorokausiajastus ja puhelinohjaus, mutta kaukosäädinmalleja siitä ei ole. Webastot ja Eberspächerit taas ovat enemmän merkkikohtaisesti räätälöityjä asennussarjoja, Sopanen sanoo.

Tarkista myös akun kunto

Koronaepidemian taas pahetessa Sopasta hieman arveluttaa, että moni siirtää autonsa lisälämmittimen huoltoa ja marraskuussa voi tulla ruuhkaa, jos talvi pääsee yllättämään.  Lämmittimien lisäksi talvea vasten on tärkeä varmistaa myös akun kunto.

 – Akkulaturi on aika pieni investointi hyötyyn nähden. Jos tien päällä ruvettaisiin ratsaamaan autojen akkujen kuntoa, niin varmaan 85 % niistä olisi vajaita. Akun käyttöikä voi merkittävästi lyhentyä, jos sillä ajetaan paljon tyhjänä. Loppukymmenykset ovat hyvin ratkaisevia akun varaustilassa. Jos akku on täynnä, kun jännitettä on 12,7 volttia, niin 12,2 voltin jännitteellä akun kapasiteetista on silloin jäljellä enää 40 %, vaikka moni luulee sen yhä olevan täynnä.

Tämän päivän autossa akku joutuu koville auton runsaiden elektroniikkatoimintojen takia.

–Moni ihmettelee, miksi sen 1980-luvun auton akku kesti kymmenenkin vuotta, mutta saman auton 2010-luvun mallissa se ei kestä edes kolmea vuotta.

Sopanen muistuttaa, että 20 asteen pakkasella tavalliseen lyijyakkuun ei lataudu kuin 5-10 % sen kapasiteetista.

– Kohtuullisen akun perusautoon saa asennuksineen jo alle satasella. Kalliimmillaan puhutaan 400-500 euron investoinnista.

Suodattimetkin iskuun

Lyhyessä pätkäajossa hiukkassuodattimetkin menevät helposti tukkoon.

–Varsinkin moni nätisti ajava vanhempi ihminen ei raaski niin sanotusti antaa autolleen kenkää silloin tällöin ja silloin taas hiukkassuodattimet eivät pääse palamaan puhtaiksi ja moottori voi karstoittua tukkoon.

Auton perushuollossakaan ei kannata säästää.

– Moni itse autoaan huoltava unohtaa raitisilmasuodattimen vaihtamisen. Talvikeleillä kun mennään autoon lumisilla kengillä, juuri huonosti raitisilmasuodatin huurruttaa lasit.  Myös oikeiden öljyjen valinta vaikuttaa nykyisten pikkuautojen moottorien kestävyyteen, kun pienistä kuutiotilavuuksista otetaan turboahtimen avulla isoja tehoja irti. Valmistajan antama öljynvaihtoväli voi olla 20 000-30 000 kilometriä, mutta välttämättä öljyn laatu ei enää sen jälkeen ole kovin hyvä.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Teetä ruostesuojaus ajoissa – autotehdas ei sitä tee
Näin säädät ajoasennon oikein
Auton ikkunat huurussa?  Esilämmittäminen auttaa!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *