Rikkaat, törsätkää!
Suomessa on jostain syystä hirveän ihailtavaa, kun pääministeri kuuraa itse vessanpyttynsä ja upporikas ajaa vanhalla autonrämiskällä. Enemmän kansa kuitenkin hyötyy, kun rikkaat ostavat kotipalveluja ja ökyautoja.
Olen useammankin kerran kuullut, kuinka ns. tavallinen ja kunniallinen veronmaksaja ihailee vaatimattomasti eläviä rikkaita.
Eräs iäkäs kauppaneuvos eli rikkaan arkkitehtirouvansa kanssa vanhassa omakotitalossa, jonka keittiössä hehkui ikivanha Jotul-lämmitin. Kun autona vielä oli viisitoista vuotta vanha Volvo, niin tavallista työtä tekevä naapuri ihasteli: ”Raha ei kyllä näy missään. Varaa olisi kyllä vaikka S-Mersuun ja koko omakotitalon varustamiseen kaikilla nykyajan herkuille, mutta tuolla pariskunnalla ei enää ole tarvetta esittää varakkuuttaan muille!”.
Toinen kunnollinen veronmaksaja oli haltioitunut, kun pääministeri kertoi siivoavansa kotinsa vessan itse.
Onhan se hienoa, kun valtaa pitävät ja rikkaat elävät samanlaista elämää kuin kansakin. Minusta se ei kuitenkaan ole niin hirveän hienoa. Olen tämän tainnut sanoa ennenkin, mutta puolueensa puheenjohtajaksi valitun pääministerin kesäisten lausuntojen jälkeen asia palasi taas mieleeni.
Isot päästöt, isot verotulot
En minäkään tykkää nousukkaista, jotka nasaalilla äänellä öykkäröivät autoillaan, vaikka oikeasti rahat riittäisivät vain puolta halvempaan pirssiin. Mutta jos oikeasti rikas käyttäytyy kaikkia kanssaihmisiä kohtaan kunnioittavasti, niin ei muuta kuin antaa rahan palaa.
Yhteiskunnan kannalta kaikkein paras on rikas, joka ajaa autollaan melko vähän ja ostaa silti S-sarjan diesel-Mersun ja ilman lataushybridiä.
Jos hän ostaa S 560 E L – lataushybridin, yhteiskunta saa häneltä autoveroa 4741, kun ajoneuvovero määräytyy Co2-päästöjen mukaan. Jos hän taas ostaa Mersun S-malliston halvimman turbodieselin, yhteiskunta saa häneltä siitä autoverona 34 869 euroa. S 350 D 4Maticin co2-päästöt ovat 182 g/km.
No nyt varmasti sitten taas joku autoista mitään ymmärtämätön hihhuli kiljuu, kuinka lataushybridi on ekoteko: kun auto päästää vähemmän, niin myös autovero on pienempi.
Virallisesti tämän Mersun luksus-lataushybridin Co2-päästöiksi ilmoitetaan 51 grammaa kilometriltä. Sähköinen ajomatka asettuu NEDC-mittauksella auton koosta riippuen 50–57 kilometrin välille. Tuskin kukaan kuvittelee, että vuorineuvoksen kuljettaja tai itse ajava äkkirikastunut sijoittaja sähköakun kuluttua loppuun etsii heti latauspistokkeen ja alkaa tankata ”Meseen” sähköä. Sen jälkeen mennään bensalla ja isoilla päästöillä.
Vaatimattomuus hiiteen!
Juttelin äskettäin kalliin lataushybrdin yksityisleasingilla ottaneen tuttavan kanssa. Hänellä ei ole latausmahdollisuutta töissä eikä kotona.
– Lähes yksinomaan bensalla tulee ajettua. Ostin lataushybridin siksi, kun siinä on niin pieni autovero.
Todellisuudessa tuon autoveroltaan todella pienen lataushybridi-Mersun päästöt ovat reaalitodellisuudessa enemmän kuin halvimman turbodieseliin. Kun sähkö loppuu, mennään bensalla. Vuosimallin 2017 Mercedes-Benz S 560 V8 G-Tronicin Co2-päästöt olivat 247 grammaa kilometrillä.
Järkevintä olisi kannustaa vähän vuodessa ajavia lottovoittajia törsäämään isoihin bensamaastureihin, jotka seisovat valtaosan ajasta pihassa tai autokatoksessa naapurien kadehdittavana. MERCEDES-BENZ S 560 4MATIC bensamoottorilla maksaa 184 709 ja yhteiskunta hyötyy siitä autoverona 63 109 euroa.
Lopetetaan se kadehtiminen ja vaatimattomuuden ylistäminen. Kannustetaan rikkaita törsäämään ökyautoihin ja ostamaan oikein kunnolla kotipalvelujakin!
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa