Kaasujalka

Mercedes-Benz EQC – Johtotähden hento varoitus

Julkaissut:

|

25.10.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mercedes-Benz EQC – Johtotähden hento varoitus

Mercedes lähti sähköautokisaan tyylikkäällä ja huomiota herättävällä EQC:llä, joka on tehty GLC:n pohjalle, mutta antaa silti kovan haasteen kilpakumppaneilleen.

Mercedes-Benzin vanhakorisesta B-sarjasta oli olemassa sähköversio, mutta tämä koeajossa oleva EQC on saksalaismerkin ensimmäinen kunnon yritys puskea sähköautomarkkinoille. EQC tuottaa voimaa kahdella sähkömoottorilla yhteensä mahtavat 408 hevosvoimaa ja vääntöä kunnioitettavat 760 Newtonia. Voimaa on syytäkin olla, sillä tämä järkäle painaa peräti 2500 kiloa. Pahimmat kilpailijat ovat Jaguar i-Pace ja Audi e-Tron.
EQC painaa hurjat 2500 kiloa ja sen huomaa ajossa, sillä kaarteissa autolla on taipumusta huojua. Maantiellä tämä kulkee suoraa ja vakaasti kuin se kuuluisa juna.  Suorituskyky on sporttiautotasoa, mutta ajettavuus kaukana siitä. Siinä Jaguar i-Pace vie johtotähteä kuusnolla.
EQC ei varmasti ole valinta ihmiselle, joka myöyrii metsässä, mutta kävimme kuitenkin kokeilemassa tutun kallion ylittämistä. ESP:n ollessa kytkettynä auto ei edennyt mihinkään. Napista järjestelmä pois päältä ja sitten EQC nousi kallion päälle, mutta maavara on sen verran onneton, että pohja otti hivenen kiinni. Tätä ongelmaa ei ollut GLC:n kohdalla.

Hiljainen

EQC:n parhaita puolia on ajamisen vaivattomuus ja Mersuilla aiemmin ajanut tuntee olonsa heti kotoisaksi. Viimeistely on laadukasta ja matkustaminen on miellyttävää. Auton melutaso on erittäin alhaisella tasolla. Suorituskyky on varsin mukavaa tasoa, vaikka ei paljon huomiota saaneisiin Teslojen lukemiin pääsekään.

EQC:ssa on muutamia pieniä kömmähdyksiä, jotka aiheuttavat purnausta arjessa. Nämä kielivät, että auto on tehty GLC:n pohjalle, eikä suunniteltu suoraan sähköautoksi.  Latauspistoke sijaitsee takana, vaikka pitäisi olla edessä, koska usein miten autohan ajetaan nokka edellä latausasemaan. Lisäksi keulassa ei myöskään ole säilytystilaa latausjohdoille vaan niitä kuljetetaan tavaratilassa. Jaguar i-Pace vetää tälläkin saralla pidemmän korren. Jostain kumman syystä konepellin alle kertyi lehtiä yllättävän paljon.

Koeajon aikana sähköä kului merkittävästi enemmän mitä valmistaja ilmoitti.

MB EQC 400 4Matic
Hinta: 81 373€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 89 757 €
Teho:  408hv
Vääntö: 760Nm
Paino: 2500kg
Tavaratila:
Vetokyky max: 1800kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4761,1884,1623,2873
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.1s
Huippunopeus:  180km/h
Kulutus (valm.ilm): 19.7-20.8kWh
Koeajon kulutus: 30kW/h

Plussat
Ylellisyys
Suorituskyky

Miinukset 
Paino
Lataukseen liittyvät sijoittelut

Jälkimaku
Mercedes-Benz EQC on hyvä vastine kilpakumppaneilleen, mutta kokonaisuutena ei niin vahvoilla segmentissään kuin merkin polttomoottorikäyttöiset mallit. Pienistä puutteista huolimatta EQC löytää varmasti ostajansa ja tällä saa nauttia sähköautoilun hyvistä puolista tyylikkäässä paketissa.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajossa odotettu BMW 5-sarjan nelivetoinen ladattava hybridi
Koeajo Ford Fiesta – Sähköistys piristää muutenkin mainiota Fiestaa
Koeajo BMW 840i Gran Coupe – Luksusta matkantekoon

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *