Kaasujalka

Rallimies vaihtoi sähköautoon

Julkaissut:

|

7.10.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Rallimies vaihtoi sähköautoon

Espoolainen Matti Heikkinen on ajanut puoli vuotta Renault Zoe -sähköautolla. Rallipiireissä siitä riittää hyväntahtoista huulenheittoa.

Heikkinen hankki Zoen vuoden pituisella yksityisleasing-sopimuksella.

– Sähköautot ovat kiinnostaneet minua aina ja kun tuli halpa tarjous, niin tartuin siihen. Kun ottaa leasingilla, niin ei tarvitse spekuloida jälleenmyyntiarvolla, hän hymyilee.

Zoen käytöstä Heikkinen maksaa 200 euroa kuukaudessa. Autoa hän lataa työpaikallaan kahdesti viikossa noin seitsemän kilometrin päässä nykyisestä kodista. Työpaikan sähköstä hän maksaa luontoisetumaksua 30 euroa kuukaudessa.

–Nykyisessä taloyhtiössämme ei voisikaan ladata. Rakennamme kuitenkin parhaillaan omakotitaloa ja sen valmistuessa myös kotona lataaminen onnistuisi. Koska ajoa kertyy kuitenkin vain kauppamatkat ja arkipäivinä noin 20 kilometrin verran työmatkoja, niin työpaikallakaan en lataa Zoeta kuin kahdesti viikossa.

Pieni tilaihme

Zoe tuli Heikkiselle tammikuussa. Puolessa vuodessa matkamittariin on kertynyt noin 5500 kilometriä. Koronan takia perheen toinen auto, Ford Fiesta ST vuosimallia 2014 on jäänyt vähäiselle käytölle.

–Sillä ajettiin viimeksi varmaan maaliskuussa. On se Fiestan myyminenkin käynyt mielessä, mutta se on kolariautosta kunnostettu, eli en ole myöskään maksanut siitä niin paljon, että arvonalennus hirvittäisi. Varmaankin pidän sen kakkosautona, koska onhan se hyvä perheessä olla toinenkin auto, kuusivuotiaan lapsen isä miettii.
Täydessä latauksessa Zoen kantomatka on 220 kilometriä talvella ja kesällä 320-350 kilometriä.
Zoe latautuu Heikkisen mukaan kotilatauksessa noin 6 tunnissa.
– Työpaikalla pidän sitä piuhassa noin kahdeksan tuntia. Ihan tyhjän akun lataaminen ei onnistuisi. Veikkaisin, että siihen menee 17 tuntia.

Heikkinen kehuu yllättäen Zoen tiloja.

– Kun ei ole koiria, eikä tilaa vaativia harrastuksia, niin meidän kolmihenkinen perhe matkustaa tällä ihan mukavasti. Takakonttikin on yllättävän iso, jos sitä vertaa esimerkiksi meidän Fiestaan. Edessä istutaan jopa väljästi.

Voimalinja miellyttää

Erikoiseksi Heikkisen valinnan tekee hänen harrastuksensa. Luulisi, että ralliauton kartturina istuva mies ei sähköautoon päin edes vilkaisisi.

–Eivät ekosyyt tätä valintaa ratkaisseetkaan. Enemmän minua kiinnostaa sähköauto teknisenä järkiratkaisuna. Rallipiireissä ei ilkuta viherpipertäjäksi, mutta tuosta jäljellä olevasta latausmäärästä eli rangesta riittää kyllä hyväntahtoista kuittailua, Heikkinen naurahtaa.

Ehkä tulevaisuudessa ralliakin ajetaan sähköautoilla.

– Kun painaa kaasua, niin auto ampaisee liikkeelle saman tien. Myös voimalinja miellyttää: automaattikaan ei hae ylös ja alas arpoen sitä oikeaa pykälää silmään. Liikennevaloissa ei tarvitse odotella start & stop -toimintaa sekuntikaupalla.
Heikkinen on kuitenkin automies henkeen ja vereen. Ja sellaiselle sähköauto on ennen kaikkea järjen valinta, ei niinkään ajomieltymysten.

– Vaikka onhan Zoe myös yllättävän vakaa ajettava. Ja kun pyörät ovat kulmissa, niin tällä voi ajaa kaarteisiinkin aika lujaa ja se helpottaa pysäköimistäkin. Mutta kun on kaunis kesäpäivä, niin olisihan se hieno rullata avoautosta katto alas ja kuunnella V6-bensamoottorin murinaa. Minulla on ollut aiemmin jatkettu S-Mersu V8-moottorilla. Kun polkaiset sellaisen auton kaasua, niin kyllähän sitä ääntä jää kaipaamaan.

Zoen valtteja on vastavuoroisesti lämpimyys ja käynnistys säässä kuin säässä.

– Bensa-autolla sitä käyntiin lähtemistä pitäisi jännittää enemmän. Toisaalta sähköauton ongelma on se, että pistämällä talvella puhallinta täysille ja penkinlämmittimet päälle myös toimintamatka lyhenee.

Riittävän lämminkin

Heikkinen on saanutkin kuulla vitsailua, kuinka sähköautoilijat akkua säästääkseen ajavat talvipakkasilla puolikohmelossa.

–Siihen vastaan, että minulle ajoa tulee sen verran vähän, että voin kyllä sähköautossakin laittaa lämppärin huutamaan täysillä, hän nauraa.

Pisimmän reissun Heikkinen perheineen ajoi Zoella tänä kesänä Kesälahdelle. 350 kilometrin taival vaati lataamista Lappeenrannassa.

– Rangea oli kauppakeskuksen pikalatauspisteelle tullessa enää noin 70 kilometriä.  Kävimme syömässä ja akku tuli täyteen puolentoista tunnin pikalatauksella ja lataaminen kauppakeskuksessa oli ilmaista. Tosin en moottoritiellä kyllä sähköä säästääkseni tohtinut ajaa sallittua 120 kilometrin tuntinopeutta, vaan huristelin satasta.

Ralleissa Heikkinen istuu tyystin toisenlaisessa autossa kuin äänetön ja pieni sähkö-Zoe.

– Jos porukkaa kiinnostaa käydä istumassa kyydityksessä ja kokeilemassa ralliautolla ajoa itsekin Joutsan Seudun Ratakeskuksessa, niin ei muuta kuin katsomaan lisätietoa osoitteesta racerebels.fi. Tiimillämme on  N-ryhmän Subaru, BMW:n 325 ja BMW:n 315 Compact-malli.

Heikkisen leasing-sopimus päättyy vuodenvaihteessa.

– Jos hyvä tarjous tulee, niin ihan hyvin voin miettiä sähköautoa jatkossakin. Harrasteauto on kesällä ja hyvillä säillä verraton, mutta kun pitää aamuruuhkassa ajaa töihin räntäsateessa ja loskassa, niin sähköauto on todella stressitön: ei muuta kuin painat nappia ja lähdet liikkeelle.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Mersu paskaksi routakuopassa – vakuutus ei korvaa
Ääripäät korostuvat autoilusta väitellessä
Miksi ette sitten osta dieseleitä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *