Kaasujalka

Koeajo Peugeot 3008 Hybrid4 – Hinnakas tyylitaituri

Julkaissut:

|

4.10.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Peugeot 3008 Hybrid4 – Hinnakas tyylitaituri

Peugeot 3008 on varsin taloudellinen ja tyylikäs katumaasturi. Varmasti yllättää monet nopeudellaan.

Peugeot 3008 tulee saataville kahdella erilaisella hybriditekniikalla ja me saimme koeajoon tämän ensimmäiseksi markkinoille saapuneen tehokkaamman Hybrid4:n. Toinen tekniikka, joka 3008:een tulee, meillä on koeajossa seuraavassa numerossa 508GT:ssä. Tässä koeajetussa 3008 Hybrid4:ssa on kaksi sähkömoottoria, toinen edessä ja toinen takana.

Koeajettu 3008 Hybrid4 on varsin ruudikas auto ja järjestelmän kokonaisteho on komeat 300 hevosvoimaa. Samainen voimalinja löytyy myös DS7 Crossbackin ja Opel Grandlandin keulalta. Tehdas lupaa tälle peräti 63 kilometrin toimintasäteen pelkällä sähköllä, mutta siihen on täysin mahdoton päästä. Viikon koeajon aikana arkiajossa pääsimme 35 kilometrin lukemiin ja tasaisessa maantieajossa 42 kilometriin.

Peugeotin i-Cockpit on tässäkin mallissa ja olen koeajanut tämän monen version yhteydessä. Ohjaamon kanssa tulee jotenkin sinuksi pienemmissä malleissa sekä 508:ssa, mutta tämän 3008:n kohdalla tämä ei mielestäni toimi. Ohjaus on liian nopea ja pieni ratti ei vaan sovi näin isoon autoon.

Ohjaamon materiaalivalinnat ovat erittäin miellyttäviä ja näyttävät todella hyviltä. Muotoilun osalta Peugeotilla homma on todella hanskassa ja siitä voisi monet autonvalmistajat ottaa oppia. Jopa premiummerkitkin.

Tunnoton

Peugeotin isoimpia katumaastureita on aina vaivannut ajamisen tunnottomuus ja sama vaivaa myös tätä hybridiä. 3008:ia on ihan kiva pyöritellä taajamassa ja sileällä mutkaisella asfalttitiellä, mutta vauhdin noustessa yli 80:n ohjauksen tunnottomuus ja jousituksen pehmeys alkaa vaivaamaan. Tilannetta pahentaa Suomen maanteiden epätasaisuus, sillä ohjaus kiemurtelee urissa ja kuopissa auto huojahtelee ja heiluu.

Sähköllä ajettaessa auto on käytännössä aina takavetoinen. Etusähkömoottori tulee mukaan vain kovemmissa kiihdytyksissä ja nopeuden noustessa yli 110km/h:n vauhdin. Normaalissa ajossa voimalinja toimii eleettömästi ja hienosti, mutta yskii pahasti maastossa. Kävimme kokeilemassa ristiriipuntaa kalliolla, josta emme meinanneet päästä yli lainkaan. No, tuskinpa kukaan tällä maastoon lähteekään. Olisi kiva ollut päästä kokeilemaan tämän nelivedon toimintaa talvisissa liukkaissa olosuhteissa.

Auton hinta nousee lähelle 50000 euroa, joka on kyllä paljon rahaa. Toisaalta juuri myyntiin tullut ladattava Toyota Rav4 maksaa vielä enemmän. Uskonkin, että 3008 edullisempi etuvetoinen ladattava hybridi saa suuremman suosion. Toisaalta, jos tiloista on valmis vähän tinkimään niin BMW X1 voisi olla hyvä vaihtoehto.

Peugeot 3008 Hybrid4
Hinta alk. 49 388€
Koeajoauton hinta: 52 835,74€
Yhteisteho: 300hv
Yhteisvääntö: 520Nm
Paino: 1915kg
Tavaratila: 395l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4 447, 1 841,1 620, 2 675
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.9s
Huippunopeus: 235km/h (sähköllä 135km/h)
Kulutus (valm.ilm): 1.3l
Päästöt: 30g/km
Koeajon kulutus: 4.6l

Plussat
Mukavuus
Sisätilat

Miinukset
Nelivedon toiminta (varauksin)
Tunnoton ohjaus
Hinta
Luvattuun toimintasäteeseen ei pääse

Jälkimaku
Peugeot 3008 Hybrid4 on laadukkaan ja jopa materiaalivalinnoiltaan ylellisen tuntuinen. Miinuksena Suomen huonokuntoisilla teillä ajamisen epämääräisyys ja aika kova hinta sekä pieni tavaratila.

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *