Kaasujalka

Koeajo Opel Astra – Perusperheellisen perusfarmari

Julkaissut:

|

23.7.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Opel Astra – Perusperheellisen perusfarmari

Opel Astra -farmari 3-pyttyisellä 1.3-litraisella bensaturbolla on mukava perusauto normaaleissa maantienopeuksissa, mutta kaupunkinopeuksissa muhkea alavääntö kostautuu kolmipyttyisen voimakkaana värinänä ja pörinänä.

Viime syksynä ihastuin kertaheitolla Opel Astra GSI -farmariin 200-hevosvoimaisella turbomyllyllä. Ulkoisen vaatimattomuuden takia kuvasin sitä ”Keno-voittajan farmariturboksi”.

Jos oli GSI-turbossa tavallaan susi lampaan villoissa, niin tämä 145-hevosvoimainen  on juuri sitä miltä se ulospäin näyttääkin: tilava, helppokäyttöinen ja runsaasti varusteltu perusfarmari perusperheellisen tarpeisiin.

Pientä uudistusta

Koeajoon sain hieman päivitetyn version farmari-mallin perus-Astrasta. Tarkkasilmäinen pistää merkille maskin ja puskurien tuoreen ilmeen, ajovalotkin ovat entistä tehokkaammat ja samalla ne kuitenkin kuluttavat vähemmän sähköä.  Koteloidun pohjan myötä ilmanvastuskin on pienentynyt.

Testiauton varustetaso oli Launch Edition. Mukana tulee täyspatteri hienoja varusteita, eivätkä ne tule ihan halvoiksi.

Matalat renkaat ovat epämukavat ja äänekkäät. Istuimet sen sijaan ovat loistavat ja niistä löytyy hierontatoimintokin.

Kuskin penkille istuessa silmään pistää ensimmäisenä kokonaan uusi mittaristo, jossa nopeusmittari ja ajotietokone näkyvät kuvaruudulla, mutta mittarit laidassa ovat perinteisempiä.

Keskikonsolin kosketusnäytön grafiikka on aiempaa selkeämpi. Toiminnot oli helppo oppia ihan omin avuin ja ilman ohjekirjaa ja se on paljon se, kun koeajaja on itseni kaltainen teknisesti lahjaton mies.   Uutta on erityisesti se, että Astran hätäjarrutus varoo myös jalankulkijoita.

Malliston tehokkain

Koeajoautossa 1,3-litraisen 3-sylinterisen bensakoneen työparina oli automaattivaihteisto.

Tämä 145-hevosvoimainen bensaturbo on päästörajoitusten takia nyt Astra-malliston tehokkain. Syksyllä koeajamaani 200-hevosvoimaista bensaturboa ei mallistossa enää ole.

Kun vaihteisto etsii aina pienintä kulutusta tyhjäkäynnin tuntumasta ja turbomoottorin alavääntöalueelta, Astra kulkeekin pintakaasulla taajamanopeuksilla taloudellisesti, jopa alle neljällä litralla.

Koska vedätys on kevyttä, niin alhaisilla kierroksilla moottori kuitenkin pörisee ja värisee jopa vähän häiritsevästi. Olen jo vähitellen alkanut uskoa, että 3-pyttyinenkin pieni bensaturbo voi olla ihan mukava, mutta nyt meno tuntui taas vähän kuminauhamaiselta. Oli pakko painaa tallaa, että meno maistui sulavammalta, mutta se taas nosti kulutusta. Keskikulutukseksi sain 6,5 litraa, eli Astra nieli bensaa odotettua enemmän.

Maantienopeuksissa Astra on kuitenkin mukavan tasaisesti menevä kumppani. Ei mikään intohimojen auto, mutta kun palautin sitä autoliikkeeseen, kysyin itseltäni myös ”miksikäs siinä missä monet muutkin”.

OPEL ASTRA SPORTS TOURER LAUNCH EDITION 145 TURBO A
Moottori: R3, 1341 cm3
Vaihteisto: CVT-automaatti
Teho: 145 hv
Vääntö: 236 Nm
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.8 s
huippunopeus 210 km/h
yhdistetty kulutus 5.8 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 136 g/km
Koeajoauton hinta varusteineen: 37 068 €

Plussat
Tilava
Runsas varustelu
Kohtuullisen mukava maantiellä

Miinukset
Moottorin käyntiääni
Ei  niin taloudellinen kuin odotin

JÄLKIMAKU

Jos omistaisin kesämökin ja olisin puuhakas nikkaroija, voisin tässä 56 vuoden iässä hyvinkin ostaa perus-Astran farmarina. Sopivan neutraali ulkonäkö ikääntyvälle vantaalaisäijälle.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Kia Soul EV – Sähkö-Soul on rohkea valinta
Koeajo Seat Tarraco – Tyylikäs ja kookas Seat
Koeajo Range Rover Evoque – Vanhaa vain ovien saranat

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *