Kaasujalka

Koeajo Range Rover Evoque – Vanhaa vain ovien saranat

Julkaissut:

|

11.7.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Range Rover Evoque – Vanhaa vain ovien saranat

Land Roverin uudistunut Range Rover Evoque on täysin uusi auto, johon entisestä mallista on otettu vain ovien saranat. Tehokkaalla bensa-hybridimoottorilla se on erittäin hienostunut premium-maasturi, niin ulkonäöltään kuin ajettavuudeltaankin.

Koeajossa Range Rover Evoque. Ulkoisesti kiilamaisen Range Rover Evoquen tunnistaa edelleen jatkumoksi edeltäjämallille. Tutusta ulkonäöstä huolimatta ovien saranoitu lukuunottamatta kaikki on käytännössä kuitenkin uutta: pohjarakenteita ja moottoreita myöten.

Premium Transverse Architecture -pohjarakenteen  ja pidentynyt akselivälin ansiosta sisätilaa on enemmän kuin aiemmin. Vaikka suoranaisesta tilaihmeestä ei voikaan puhua, niin takapenkilläkin kolme normaalimittaista aikuistakin matkustaa kohtuullisen mukavasti. Tosin 190-senttisellä käy jo jalkatila ahtaaksi.

Tavaratilakin on kasvanut 591 litraan ja se on laajennettavissa 1383 liiraan. Edeltäjään verrattuna  tavaratila on 10 % ja koska se on myös entistä paljon leveämpi, mukaan mahtuvat helposti kokoon taitetut lastenvaunut tai golfmailasetti.  Läpilastausmahdollisuus keskellä esimerkiksi suksien kuljetusta varten on vakio-ominaisuus.

Äänetön kaikilla teillä

Erähenkiselle toimitusjohtajalle tai jopa vuorineuvoksellekin hurauttaminen hirvenmetsästykseen tai kalastamaan erämaajärven rannalle käy vaivattomasti huonommillakin teillä. Maavara kun on 21,2 senttimetriä ja kahluusyvyys peräti 60 senttimetriä.

Kaikissa Suomeen tuotavissa Evoque-malleissa on kaikissa 48 voltin itselataava kevythybriditekniikka, kävipä auto sitten dieselillä tai bensalla. Vuoden sisällä Evoque-malliston huipulle on tulossa myös ladattava plug-in -hybridi.  Samoin kaikissa malleissa on myös 9-lovinen automaattivaihteisto sekä jatkuva neliveto.

Koeajossa oli Range Rover Evoque SE 250 Hybrid AWD automaattilaatikon kera. Matka-ajossa mukavan sulava ja äänetön meno ovat itsestäänselvyyksiä, mutta uudistunut Evoque tarjosi samaa äänetöntä mukavuutta myös kiharaisemmilla sorateillä. 9-lovinen automaatti toimii hienosti.

250 hevosvoimainen moottori takaa pakottoman menon moottoritienopeuksissakin. Eikä Evoque kallistele liikaa tiukemmissakaan mutkissa.

Mukavuuspainotteisilla ajoasetuksilla Evoqueta voi ajaa kevyesti, mutta samalla tunnokkaasti myös ihan sormenpäillä.

Suuresta pyöränkoosta huolimatta rengasmelu pysyy matalana karkeillakin tienpinnoilla.

Paljon hienouksia

Teknisiä hienouksia hyvin varustellussa koeajoautossa oli paljon, esimerkiksi digitaalinen ClearSight – taustapeili 9.5″ hd-kuvalla ja ClearSight Ground View, josta avautuu 180º -virtuaalinäkymä keulan alle. Digitaalinen taustapeili saa kuvansa katon haineväantenniin piilotetusta kamerasta. Käytettävissä on myös perinteinen taustapeili.

Virtuaalinäkymän tarkoitus taas on kertoa kuljettajalle, missä eturenkaat menevät. Lisänäkymä auttaa etenemään täsmällisesti hankalissa olosuhteissa vaikkapa maastossa.

Automaattinen ajo-ohjelman valinta Terrain Response 2 on vakiona. Järjestelmä optimoi auton asetuksia ajo-olosuhteiden mukaisesti joko kuljettajan päätösten mukaan tai automaattisesti.

Optimaalisen vääntömomentin säätö, alamäkihidastin ja vetoavustin tarjoavat apua etenemiseen haastavissa oloissa.  ATPC-järjestelmä puolestaan auttaa etenemään tasaisesti hitailla nopeuksilla maastossa ja liukkailla.

Uudessa Evoquessa on jopa kolme näyttöä: Touch Pro Duo -kosketusnäytöt keskellä ja Interaktiivinen kuljettajan näyttö ja mittaristo: Apple CarPlay yhdistää ajajan omaan älypuhelimeensa, 4G WiFi -tukiasema internetiin ja InControl Remote puhelimen etänä Evoqueen. Yhdistettävyys lisää käyttömukavuutta, navigaattori tietää liikennetilanteen ja mm. lentoaikataulut.

Ei mikään talousihme

Ehkä ainoa selkeä miinus on 250-hevosvoimaisen Evoquen suuri kulutus. Alle 10 litran satasella en päässyt millään myöhäissyksyn seka-ajossa, vaikka autoa myydään hybridinä. Vaikka viherpainotteinen yhteiskunnallinen keskustelu haluaa lopettaa uusien dieselautojen myymisen vuoteen 2035 mennessä, niin itse kyllä edelleen ostaisin Evoquen edelleen dieselmoottorilla, joita on tarjolla useita eri vaihtoehtoja: 150-, 180- ja 240-hevosvoimaisina versioina.

Tosin Range Rover -kuskeille tuo iso kulutus tuskin on iso asia.

Mielikuvissa Range Rover on kallis auto ja sitähän se on todellisuudessakin, onhan 53 000 euron lähtöhinta paljon rahaa. Ja kattava varustele nostaa koeajoauton hinnan jo yli 93 000 euron.

Mutta jos vertailuun otetaan lähtöhinta, niin vähänkin kattavammalla varustelulla yhtä paljon saa maksaa monesta tavanomaisemmastakin isosta maasturista. Esimerkiksi Range Roveria selkeästi kansanomaisemman Volvo XC60 -katumaastureiden hinnat lähtevät noin 52 000 eurosta.

Hyvin voi sanoa, että  ominaisuuksiinsa ja tiloihinsa nähden uuden Range Rover Evoquen hinta-laatusuhde on autossa kohdallaan. Ja onhan Range Roverin tärkeä valtti saksalaisiin, aasialaisiin ja ruotsalaisiinkin kilpailijoihin nähden brittiläinen eleganssi.

RANGE ROVER EVOQUE P250 HYBRID SE AWD AUT
Moottori: R4, 1998 cm³, twin scroll turbo
Käyttövoima: bensiini/itselataava hybridi
Teho 249 hv
Vääntö: 365 Nm
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 7,5 s
Huippunopeus: 230 km/h
Yhdistetty kulutus: 9,6 l/100 km 95E10 (valmistajan ilmoittama)
CO2-päästöt 217 g/km
Mitat: pituus 4371 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1649 mm, akseliväli 2681 mm
Tavaratila 472 – 1383 l
Maavara: 21 cm
Kahluusyvyys 60 cm
Evoque Hybrid-malliston hinnat alk. 52 989 €
Koeajoauton kokonaishinta lisävarusteineen 93 434 €

 

Plussat
Tyylikäs, huokuu yhä brittiläistä eleganssia
Miellyttävän äänetön kaikissa oloissa
Oikea maastoauto

Miinukset
Suurikulutuksinen
Takajalkatilat

Jälkimaku
Jos rahasta ei tarvitsisi huolta kantaa ja harrastaisin eräretkeilyä, kalastusta tai hirvenmetsästystä, niin jo brittieleganssin takia ja tuulipukuporukasta erottuakseni voisin ostaa uuden Evoquen. Mutta kun näin ei ole, luultavasti päätyisin samalla rahalla tylsempään saksalaiseen isoon maasturiin.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *