Kaasujalka

Koeajo DS 3 Crossback – veistoksellisen lihaksikas

Julkaissut:

|

5.7.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo DS 3 Crossback – veistoksellisen lihaksikas

DS3 on hienostunut ja silmiinpistävän persoonallinen ja kompakti katumaasturi, ovenkahvoja myöten. Sen muotoja voi kuvailla samalla paitsi veistoksellisiksi, myös lihaksikkaiksi.

Väkisinkin DS-malleja tulee ajatelleeksi Citroëneina. Itse kun kuulun siihen ikäpolveen, johon sukkulamainen ”isokissa” eli Citroënin DS teki jo 1960-luvun lopulla lähtemättömän vaikutuksen.

Joku mielenterveyden ammattilainen voisi kutsua suhtautumistani siihen jopa vähän fanaattiseksi. Lukiovuosina, kun lähestyin ajokortti-ikää, Citroen DS oli jopa unelmien auto. Siksi opettelin piirtämään sen muotoja jopa koulukirjojen marginaaleihin.

DS on kuitenkin edelleen Citroëniakin valmistavan PSA-konsernin ihan oma merkkinsä. DS sijoittuu Citroënin yläpuolelle ylellisenä automerkkinä. Väkisinkin tulee mieleen, että se on PSA-konsernille vähän sama kuin Lexus-merkki Toyotan valmistajalle.

Maagiset ovenkahvat

Hienostuneeseen muotokieleen tuo sopivasti katumaasturin ilmettä Crossbackin korkea maavara. Muotoilultaan DS 3 Crossback totisesti erottuu massasta. Muotokieli on samaan aikaan hienostunut ja voimakas, veistoksellinen ja lihaksikas.

Valmistaja tavoittelee DS-merkillä premiumfiilistä. Ja melkoisen ylelliseltä ja erikoiselta DS3 Crossback -katumaasturi tuntuikin jo heti maahantuojan hallissa autoa kohti kävellessä.  Ovenkahvat työntyvät esiin tarvittaessa ja piiloutuvat muulloin huomaamattomiksi auton kylkiin, korostaen samalla DS 3 Crossbackin hienostunutta siluettia. DS 3 Crossback tunnistaa avaimet ja avaa ovet automaattisesti, joten avaimia voi säilyttää taskussa tai laukussa.

Sama hienostuneisuus ja persoonallisuus jatkuu auton sisälläkin. Materiaalit tuntuvat laadukkailta ja yksityiskohdat viimeistellyiltä.

Kosketusnäytön alla kojelauta on näyttävä. Ohjainpainikkeet ja kaksi ensimmäistä tuuletusaukkoa ovat timantin muotoiset. Tosin vastavuoroisesti painikkeiden käyttö vaatii hieman totuttelua. Jo Citroenille tyypilliseen tapaa tyyli on pikkuisen ajanut käytettävyyden edelle.

Mukavan äänetön

Jo kehä III:lle Petikosta kurvaillessa kiinnitin huomiota on hyvään äänieristykseen. Kun vielä 2010-luvun alussa 3-pyttyiset pikkuturbot tuntuivat kiihdytyksissä  ”kumimaisesti” venyviltä ja äänekkäiltä ”pörinäpannuilta”, niin DS3 Crossbackissa 3-pyttyisyys ei enää häiritse.
Kun ajoi paikallisen kaupan pihaan, kiinnitin huomiota voimakkaasti etuviistonäkymiä estäviin etupilareihin, onneksi ovipeilit ovat kuitenkin kookkaat ja niistä näkee hyvin taakse.

Koeajoauton moottori oli 1,2-litrainen ja kolmisylinterinen bensaturbo, josta irtoaa tehoa 131 hevosvoimaa. Vaihteisto oli 8-portainen automaatti, jonka tilalle voi valita myös kuusipykäläisen manuaalilaatikon.

Sen verran ylellisyyttä tämä B-segmentinkin crossover kuitenkin henkii, että jos itse pitäisi valita, niin ottaisin tämän vain automaattina: se kun toimii mukavan pehmeästi jo heti liikkeelle lähtiessä.

Tehot perusajoon ovat riittävät. Pienehköstä kuutiotilavuudesta huolimatta moottorin käyntinopeus ja samalla myös käyntiäänet pysyvät perusajossa alhaisina ja vaihteisto ottaa hienosti hyödyn irti 230 newtonmetrin väännöstä.

Aina valot päällä

Kun painaa kaasupedaalia vähän syvemmälle, niin toki sisälle kantautuu se tuttu kolmipyttyisen pörinä. Siitä huolimatta DS 3 Crossback liikahtaa liikennevaloista liikkeelle riittävän ripeästi. Rengasäänet ja tuulensuhinat sen sijaan eivät pääse häiritsemään moottoritienopeuksissakaan. DS 3 on omassa kokoluokassaan hiljainen menijä ja mainoslauseille premiumista tulee katetta.

DS 3 Crossback on varustettu uuden sukupolven älykkäillä DS Marix Led Vision -ajovaloilla. Kaukovalot syttyvät ja sammuvat automaattisesti, kun kohtaava tai edessä ajava ajoneuvo lähestyy. Tämän teknologian ansiosta voit maantiellä ajaessasi pitää täydet valot koko ajan päällä häikäisemättä vastaantulijoita.

Crossbackin toimintoja hallitaan 10,3-tuumaisen kosketusnäytön avulla. Kaikki ajon kannalta tärkeä informaatio on nähtävissä  7-tuumaiselta digitaaliselta mittaristolta. Kaikki tiedot, kuten nopeuden, polttoainetason, ajoavustimet ja navigoinnin voi personoida omien tarpeiden mukaisesti.

DS 3 Crossback on rohkea ja tyylikäs pieni crossover, joka taatusti erottuu harmaasta massasta. Ja kyllä, se tarjoaa ripauksen premiumiakin,.

 

DS 3 Crossback PureTech 130 EAT8
Hinta: alk. 37 260 €, koeajoauton hinta varusteineen 43 641 €
Moottori: R3, 1199 cm³, turbo
Teho: 130 hv
Vääntö: 230 Nm
Vetotapa: etuveto
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.2 s
Huippunopeus: 196 km/h
Kulutus: 6.2 l/100 km (yhdistetty)
Cos-päästöt: 141 g/km
Mitat: pituus: 4118 mm, leveys: 1791 mm, korkeus: 1534 mm, akseliväli: 2588 mm

Plussat
Tyylikäs ja persoonallinen
Mukava ja äänetön

Miinukset
Hallintalaitteet vaativat totuttelua

JÄLKIMAKU
Jos pitäisi valita työsuhdeauto tästä kokoluokasta, niin tämä voisi olla kova sana. Seniorille ehkä vähän rohkea ja omalla rahalla autonsa ostavalle vielä vähän kysymysmerkki.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *