Kaasujalka

Koeajo Hyundai Tucson & Dethleffs Scandinavia 595RK

Julkaissut:

|

2.7.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Hyundai Tucson & Dethleffs Scandinavia 595RK

Nelivetoinen dieselhybrid veturiksi ja reilun kokoinen asuntovaunu perään, siinä oli päätoimittajan ohjeet lyhykäisyydessään tähän testiin.

Tucson tehokkaammalla kaksilitraisella 185 hevosvoimaisella dieselillä varustettuna on ns. kevythybri, eli se lataa itse itseään ajon aikana. Dieselmoottorin voimin lähdetään aina liikkeelle, mutta auto sammuttaa itsensä usein jo risteyksiin jarrutettaessa. 50:50 suhteessa lukittava neliveto toimii alle 40 km/h nopeuksissa, mutta kovemmissa nopeuksissa mennään aina etuvedolla. Pehmeällä tai liukkaalla pinnalla jo pelkkä ”irti nyppäseminen” voi olla huomattava etu. Automaattilaatikosta löytyy kahdeksan pykälää ja vääntöä on tarjolla pontevat 400 newtonmetriä.

Pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltu Generation Scandinavia 595 RK on lain mukaan käytännössä maksimikokoinen asuntovaunu Tucsonin perään. Yhdistelmän omamassa tyhjänä vaa’alla oli 3540 kiloa, eli kuljettajalta vaaditaan ajoluvassa vähintään B96 –merkintä yhdistelmämassan ollessa 3500-4250 kg. Auto ja vaunu täyteen lastattuna kokonaispaino olisi jo 4280 kiloa, joten silloin vaadittaisiin ns. pikku-E, mutta Hyundain vetokyky (1900 kg) ei salli täyteen lastatun Dethleffsin vetämistä. Näihin sekaviin sääntöihin on syytä paneutua veturia ja vaunua valitessa, sillä muuten helposti syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon ihan vahingossa.

Yhdistelmä on tasapainoinen ajettava ja vaunu on vain aavistuksen painavampi kuin veturi. Kokonaispituutta koko komeudella on lähes 13 metriä ja Dethleffs on täysleveä, eli leveyttä on 2.5 metriä. Vaunun avarat tilat on hyödynnetty fiksusti, sillä nukkumapaikkoja löytyy peräti kuusi kappaletta. Edessä on iso pöytä kulmasohvan keskellä ja tarvittaessa siihen voidaan tehdä leveä parivuode. Takana on hiukan kapeampi parivuode ja lähinnä lapsille sopiva kerrossänky. WC:n yhteydessä on myös suihku, mutta tilat suihkutteluun ovat aika rajalliset.

Valaistus on nykytyyliin upea, ledivaloja sekä epäsuoraa valoa on tarjolla tunnelman mukaan vähintäänkin riittävästi. Lämmitys on mallia Alde, eli lattiassa on vesikiertoinen keskuslämmitys. Fiksu oivallus on myös kaasun ulosotto lähellä ulko-ovea ulkoseinässä, siinä kelpaa grillailla kaasugrillissä huikopalaa leiriytyessä.

Tucson on pirteä auto tällä tekniikalla, myös vaunu perässä. Automaattivaihteisto pyrkii pitämään kierrokset parhaan väännön alueella noin kahdessa tuhannessa kierroksessa, joten välillä tuli itse vaihdettua pykälää isommalle jo kulutuksenkin takia. Melutaso pysyy mukavan matalana vaikka kierroksia välillä olisikin hiukan liikaa. Pelkälle autolle ajotietokone näytti seitsemän litran keskikulutusta ja vaunu perässä kulutus nousi noin 12 litraan sekalaisessa ajossa. Kevythybridi ei siis päässyt loistamaan mitenkään erityisesti taloudellisuudessa, mutta kyllä se järjestelmän tuottama 12 kilowatin lisäteho kiihdytyksissä teki hyvää.

Vaikka B-kortilla ajettavien matkailuautojen ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset poistuvat 1.6.2020, jarrullisia perävaunuja saa jatkossakin vetää vain kahdeksankympin nopeutta. Kitkapäällä varustetun vetoaisan ansiosta vaunu tulee sen verran vakaasti perässä, että kovempaakin voisi mielestäni ajella aivan turvallisesti hyvällä tiellä. Mutta laki on laki, rekkojen ja kuorma-autojen kanssa on syytä ajella samaa tahtia tulevaisuudessakin, mutta tien tukkeena tällä yhdistelmällä ei tarvitse tehojen ja ajo-ominaisuuksien puolesta kuitenkaan olla. Asuntovaunupeileistä näkee kyllä takana tulevan liikenteenkin, kunhan ne säätää oikein ja muistaa myös katsella niitä. Ja jos jonoa kertyy runsaasti perään, ainahan sitä voi pysähtyä vaikka levähdysalueelle kahvin keittoon tai nokosille.

Jälkimaku
Mukavan tasapainoinen yhdistelmä. Tucsonissa on riittävästi voimaa ja vääntöä, eikä meno heti hyydy huonommissakaan olosuhteissa nelivedon ansiosta. Dethleffsin talvivarusteltu vaunu on laadukas ja tilava matkakoti, jossa viihtyy isompikin perhe. Ajokorttiluokkien ja vetomassojen kanssa on syytä olla tarkkana nykyään, sillä tässäkään tapauksessa ei vaunu saa painaa ajokunnossa yli 1900 kg ja kuljettajan ajokorttiluokka täytyy olla vähintään B96.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 185 hv 48V hybrid 4WD 8AT Premium & Dethleffs Generation Scandinavia 595 RK
Koeajoauton hinta varusteineen 53.375 €
Päästöt 181 g/km
WLTP-kulutus 6,9 l/100 km
Teho 185 hv
Vääntö 400 nm
Auton pituus 448 cm
Maavara 172 mm
Tavaratila 459-1449 l
Omamassa 1748 kg
Kokonaismassa 2280 kg
Vetokyky 1900 kg
Koeajokulutus 7.0 litraa, vaunun kanssa noin 12 l/100 km

Koeajovaunun hinta 42.915 €
Vaunun pituus 818 cm
Vaunun omamassa 1786 kg
Kokonaismassa 2000 kg
Lämmitysjärjestelmä Alde
Henkilömäärä 6
Vuodepaikat 6

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *