Kaasujalka

Koeajo Mazda CX-30 – Mazda 3:n korotettu velipoika

Julkaissut:

|

30.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mazda CX-30 – Mazda 3:n korotettu velipoika

Kun palautin perusperheauto Mazda 3 Skyactiv-X:n, sain heti perään maisteltaksi miltä sama uusi ”ihmemoottori” maistuu Mazdan uutuusmallissa, saman kokoluokan korotetussa CX-30 -katumaasturissa.

Koeajo Mazda CX-30. Sain siis heti Mazda 3:n jälkeen ajettavaksi periaatteessa saman auton, mutta vain toisella nimellä ja pikkuisen korotettuna.

Katumaasturi-crossover on kuitenkin päivän sana ja nuoren tuttavaparin rouva heti kommentoikin CX-30:ä toteamalla sen ”sikapaljon mageemmaksi” kuin sen tavallisen pystyperäisen Mazda 3:n

Kyllähän korkeammalla istuessa kieltämättä olo tuntui heti trendikkäämmältä ja ehkä nuorekkaammaltakin. Jos iskisi lähes kuudenkympin villitys, niin epäilemättä CX-30 -katumaasturi istuisi siihen paremmin kuin sporttihenkiselle seniori-ikäiselle toimihenkilölle sopivampi viistoperäinen perus-Mazda.

Mitoissa on pikkuisen eroa. CX-30 on pituudeltaan 6,5 senttiä ja akseliväliltään 4,5 senttimetriä viistoperäistä Mazda 3:a lyhyempi, yhden millin kapeampikin. Mutta mikä tärkeintä,  CX-30 on peräti 10 senttimetriä korkeampi.

Silmiinpistävin ero Mazdoihin vähemmän syvästi tutustuneen silmään on CX-30:n helmoja ja lokasuojia kiertävät muovilevikkeet.

Sopivasti henkilöautomainen

Ajossa tämä tuntuukin enemmän vain yhdeltä erilaiselta koriversiolta Mazda 3:sta sen sijaan että se tuntuisi täysin eri mallilta.

Tämä ei tietysti ole huono juttu. En suoraan sanottuna itse ole mikään crossover-fani, vaan perusporrasperä-mies. Sedanin jälkeen taas tykkään eniten viistoperästä, sen jälkeen farmarista ja ehkä viimeisenä yleensä näitä korimalleja äänekkäämmästä crossoverista eli katumaasturista.

Crossovereista en ole erityisemmin innostunut siksi, että pääsääntöisesti ne ottavat sivutuulta muita korimalleja herkemmin ja usein ne ovat muita korimalleja meluisampiakin.

Kaikilta crossoverin pikkumiinuksilta ei CX-30:kään välty. Vakionopeudensäädin toimii ajoittain kulmikkaasti ja matalan kattolinjan sekä ikkunoiden takia ohjaamosta näkee ulos ja sivuille heikosti. Tämän takia tuli parikin läheltä piti -tilannetta kaistaa Kehä I:llä vaihtaessa.

Onneksi tässä on modernit tutkat, kamerat ja sivuvaroittimet,  Siksi CX-30 tarjosi voittopuolisesti miellyttävän kokemuksen. Siinä on samat hyvät puolet kuin Mazda 3-hatchbackissa: ohjaus on täsmällinen ja alusta toimii hienosti. Kääntöpuolena taas on pieni pintakovuus.

Parasta CX-30:kin on kohtuullinen melutaso. Jos Mazda 3:n melutaso onkin tavanomainen, niin korvakuulolta taas CX-30 tuntui kilpaileviin katumaasturimalleihin verrattuna selkeästi hiljaisemmalta.

Kevythybridi vakiona

Mazdan M Hybrid -kevythybridijärjestelmä on aina läsnä Mazda CX-30 -mallistossa. Jarrutusenergiaa talteenottava 6 kW:n käynnistingeneraattori, eli käytännössä tavallista tehokkaampi laturi, yhdistyy 24-voltin sähköjärjestelmään. Järjestelmä auttaa pienentämään polttoaineen kulutusta.

CX-30:n hinnat lähtevät paria tonnia korkeammalta kuin varusteiltaan ja moottoreiltaan vastaavien Mazda 3 -mallien hinnat. Lisähinta on makuasia, mutta itse kyllä taitaisin tyytyä Mazda 3 -perusautoon, ja senkin ostaisin mieluiten porrasperäversiona.

CX-30 Skyactic-X  -katumaasturiversiostakin saa myös edullisemmalla hinnalla ja 122-hevosvoimaisena Skyactiv-G -versiona. Hintaero noudattelee samaa logiikkaa kuin Mazda 3:ssakin. Tehokkaammasta ja taloudellisemmasta 180-hevosvoimaisesta X-moottorisesta versiosta saa maksaa noin 3000 euroa enemmän. Tätä X-moottorista Mazda CX-30:a saa myös nelivetoisena.

Sinänsä kyllä Mazdan 3- ja CX-30 -sarjan autot ovat tänä päivänä niin hienoja pelejä, että vähän ihmettelen, miksi niitä ei näy ensirekisteröintien piikkipaikoilla.

Mazda CX-30 M Hybrid Skyactiv-X Luxury AT SR
Moottori: R4, 1998 cm3
Teho: 180 hv
Vääntö: 224 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.2 s
Huippunopeus: 204 km/h
Yhdistetty kulutus: 7.0 l /100 km (ilmoitettu)
C02-päästöt: 146 g/km
Mitat: pituus 4395 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2655 mm
Tavaratila 430 – 1406 l
Maavara 175 mm
Hinta: alk. 27 989 €

Plussat
Katumaasturiksi taloudellinen
Sopivasti henkilöautomainen
Täsmällinen ohjaus

Miinukset
Hieman pintakova jousitus
Näkyvyys  ulos

JÄLKIMAKU
Mazda 3:n tavoin olisin valmis maksamaan myös CX-30:n 180-hevosvoimaisesta  X-moottorisesta 3000 enemmän kuin  saman auton 122-hevosvoimaisesta Skyactiv-G-versiosta.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volkswagen Touareg – Ylellinen vetojuhta
Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *