Kaasujalka

Miksi biokaasua ei hypetetä?

Julkaissut:

|

27.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Miksi biokaasua ei hypetetä?

Kaasuautoilijat ry:n näkemyksen mukaan Suomen ilmastopaneelin laskuri hypettää puolueellisesti sähköautoa.  Ei tämä näkemys ihan tuulesta temmattukaan ole.

Suomen ilmastopaneeli julkaisi laskurin eri autotyyppien päästöjen ja kustannusten vertailuun, jossa ei kuitenkaan Kaasuautoilijat ry:n mukaan oteta huomioon pelkästään biokaasulla kulkevia autoja.

Laskurin mukaan sähköauto olisi paras vaihtoehto. Näin voi ollakin, mutta tyhmempikin ymmärtää, että ilmastopaneeli käyttää teennäistä asetusta. Mittauksen tulos perustuu siihen, että kaasuautossa käytetään polttoaineena puoliksi maakaasua ja puoliksi biokaasua.

Jokainen tietää, että venäläinen maakaasu saastuttaa ihan toisella tavalla kuin kotimainen biokaasu. Ja ihan tavalliseen kaasuautoon voi tankata pelkkää biokaasua. Koska samaan autoon käy myös maakaasu, moni tankkaa pelkkää maakaasua sen hieman edullisemman hinnan takia.

Eli jos nyt ostaisin uuden kaasuauton, niin voin tankata siihen sekaisin maakaasua ja biokaasua tai pelkästään biokaasua tai maakaasua. Tilastokeskuksen ja Energiateollisuuden mukaan 73 % autoihin tankatusta kaasusta oli biokaasua vuonna 2018.

Liikennemaakaasu vähentää hiilidioksidipäästöjä 25 % bensiiniin verrattuna. Biokaasu taas on täysin uusiutuva polttoaine, jonka liikennekäytöllä voidaan vähentää jopa 85 % polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonepäästöjä.

Uusiutuvaa ja kotimaista

Maakaasu on luonnonkaasu, jota saadaan maakaasu- ja öljyesiintymistä. Biokaasu taas on uusiutuvaa kotimaista energiaa, joka tehdään biojätteistä, mm. kaupan syömäkelvottomista biojätteistä, kasvitarhojen puutarhajätteistä tai vaikkapa oluen panemisessa syntyvästä mäskistä.

Kun ilmastopaneelin laskurin asetukset muutettaisiin pelkästään biokaasulle, arvot päihittäisivät sähköauton useimmissa tapauksissa, uskoo Iltalehdelle haastattelun antanut Kaasuautoilijat ry:n tiedotus- ja yhteiskuntavastaava Jukka Roinila.

Toivoisin, että näissä mittauksissa oltaisiin reiluja. Kyllähän jopa seinästä ladattava plug-in -hybridiauto saadaan näyttämään huippuekologiselta, kun mittaukset tehdään 40 kilometrin matkalla, jolloin auto kulkee pelkästään sähköllä. Silloin saadaan mainokseen jyhkeän 7-sarjan Bemarin  Co2-päästöiksi 46 g/km.

Vaan entäs kun lähdetään ajamaan testiä, jossa tällä isolla luksus-Bemarilla pitää taittaa vaikkapa 200 kilometrin matka 2,5 tunnissa? Silloin eivät Co2-päästöt jää 46 grammaan kilometrillä, kun 40 kilometrin jälkeen sähköakku on on tyhjä ja matka jatkuu bensan voimalla.

Hiljattain on saatu lukea, että autojätti Volkswagen lopettaa kaasuautojensa kehitystyön. Olemassa olevien kaasuautomallien valmistus jatkuu, mutta kehitystyössä keskitytään sähkö- ja hybridiautoihin. Volkswagen-yhtymä on ollut käytännössä ainoa Euroopassa toimiva autovalmistaja, jolta on voinut saada uuden kaasuauton esimerkiksi Suomeen.

Biokaasua tuottaa lisäksi yhä useampi suomalaisyritys, joten juuri tällä hetkellä maa- ja biokaasun jakeluverkosto jatkaa meillä kasvuaan. EU:n lainsäädäntö ei kuitenkaan huomioi ollenkaan biokaasua, vaan kaikki päästöt luokitellaan maakaasun mukaan.

EU:kin rankaisee

VW:n mukaan kaasuautojen kehittämisen lopettamisen syy ei ole tekninen eikä ehkä markkinoidenkaan syytä suoraan, vaan syy on poliittinen: käytännössä se, että EU rankaisee sakotuksella kaasuautojen valmistajia.

EU ohjaa autotehtaita pelkkien sähköautojen valmistamiseen, vaikka biokaasulla kulkeva henkilöauto olisi vähintään yhtä päästötön, ihmettelee Kaasuautoilijat ry.

Samaa ihmettelen minäkin. Edelleen pidän hyvin epätodennäköisenä, että edes vielä vuonna 2035 riittävän kokoista ja perheautoksi sopivaa farmaria tai crossoveria pystyttäisiin myymään 20 000-25 000 eurolla. Esimerkiksi Seat Arona TGI -crossoverin kaasuversio maksoi kesällä hieman yli 22 000 euroa ja vain 1000 euroa enemmän kuin vastaava perusbensamalli.  Biokaasun elinkaaripäästöt ovat jopa 85 prosenttia pienemmät kuin bensiinillä. Lähipäästöjä ei aiheudu juuri lainkaan.
Biokaasu on myös 40 prosenttia halvempaa kuin bensiini tai diesel. Ja taas kerran: kotimainen biokaasu tuo Suomeen lisää bisnestä!

Vaan eipä tästäkään kirjoitelmasta taida mitään hyötyä olla. Meillähän on liikenneministeri, joka on tehnyt selväksi, että tavoitteena ei ole tulevaisuudessa vain siirtyä päästöttömiin autoihin, vaan vähentää yksityisautoilua ja niiden tarvetta, myös maaseudulla ja riippumatta niiden aiheuttamista päästöistä.

Vaikka liikenneministeri toisin väittää, niin kyllä Suomi on jatkossakin pitkien etäisyyksien maa muillekin kuin rekkakuskeille.

Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *