Kaasujalka

Koeajo BMW 745LeA – Vanhas-Bemu

Julkaissut:

|

23.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW 745LeA – Vanhas-Bemu

Ennen koronaa tämä BMW-malli paistatteli hetken Suomen mediassa oikein roppakaupalla, kun Eduskunnan puhemiehelle Matti Vanhaselle hankittiin juuri tämänlainen menopeli.

Uusi 7-sarjan BMW ei todellakaan nöyristele muotoilullaan vaan röyhkeästi kertoo olevansa se malliston kunkku. BMW:n suurikokoisen maasturin X7:n tavoin tämän edustussedanin maskissa olevia kookkaita “munuaisia” on kritisoitu hurjasti ja siitä on tehty meemejä varmasti enemmän kuin mistään muusta autosta.
Autoileva kansa on kyllä jännää porukkaa, koska yleisesti valitetaan toistuvasti autojen olevan liian samannäköisiä muistuttaen toinen toistaan, mutta liian erottuva maskikaan ei tunnu kelpaavan.
Korimalli on se pidempi L eli takamatkustajilla on jalkatilaa todella hulppeasti. Hybridissä tavaratila on vain 100 litraa pienempi.
Koeajetun auton keulalla on kuusisylinterinen turboahdettu bensamoottori. Moottoreiden yhteisteho lähentelee 400 hevosvoimaa.
5-sarjan Bemarin tavoin bensamoottori on sähkömoottorin kanssa samassa voimalinjassa, joka tekee nelivedon käytöksestä loogisen.
Kiihdytys nollasta sataseen kestää vain 5.2 sekuntia, joka on varsin hyvä suoritus näin painavalle autolle. Tällä ei ole tietenkään tarkoitus revitellä ja kiihdytellä vaan kuljettaa takanaistuvat arvokkaasti ja mukavasti. Siinä tämä Bemari on kuin kotonaan. Vielä joitain sukupolvia sitten seiskasarjalainen oli suunniteltu dirikalle,  joka tykkää usein ajaa itsekin. Maailma muuttuu ja autot siinä mukana. Valitettavasti todettava, että tämä 745 ei ole enää niin makea auto ajaa. Ajamisesta tykkäävä ottaa mielummin kokoluokkaa pienemmän.
E-sarjan Mercedes sai 90-luvun lopulla nimityksen Väyrys-Mersu ja siksi onkin hauska jäädä seuraamaan, että saako tämä Bemari pysyvästi lisänimen Vanhas-Bemari.
Uskoisin, että näissä seiskasarjalaisissakin hybridien osuus tulee olemaan suurempi kuin pelkkien polttomoottoriversioiden, koska pienen autoveron ansiosta hinta jää malliston pienimmäksi.  Tämä on 27000 euroa edullisempi kuin seuraavaksi hinnoiteltu 730Ld malli. 745Lea:ssa on autoveroa 4600 euroa ja dieselissä 36000 euroa.
BMW 745Le xDrive iPerformance Sedan
Hinta alk: 122677€
Koeajoauton hinta: 140 700,18€
Moottori: 2998cm3
Teho: 394hv
Vääntö: 600 Nm
Pit.lev.kork.aks.väli: 5102, 1902, 1467, 3070
Kiihtyvyys 0-100km/h: 250km/h
Huippunopeus: 5.2s
Kulutus (valm.ilm): 2.4l
Päästöt: 55g/km
Koeajon kulutus: 6.7l

Plussat
Ylellisyys
Tilat

Miinukset 
Paino
Pienentynyt tavaratila

Jälkimaku
Ladattava seiskasarjalainen on nautinnollinen matkustusväline, joka ikävä kyllä ei ole enää niin tunnokas ajajan auto.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *