Kaasujalka

Koeajo Mazda 3 Hybrid – Tehokas ja taloudellinen

Julkaissut:

|

18.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mazda 3 Hybrid – Tehokas ja taloudellinen

”Skyactiv-X on moottori, joka muuttaa kaiken”, Mazda lupaa esitteessään. X-moottori yhdistää bensan ja dieselin parhaat puolet: tehokkuuden ja taloudellisuuden. Mazda 3:a se liikuttaa miellyttävän sivistyneesti.

Koeajossa Mazda 3 Hybrid. Tavalliselle jo keski-iän paremmalla puolella olevalle miehelle uuden Skyactiv-X -moottorin hienoudet selviävät jotenkin lähinnä kirjoitettua tekstiä lukemalla. Lyhyesti ilmaistuna uudessa moottorissa yhdistyvät käytännössä bensiini- ja dieselmoottorin parhaat puolet taloudellisuus ja tehokkuus.

Skyactic-X on dieseleistä tuttua puristussytytystä hyödyntävä bensiinimoottori. Jos asia halutaan ilmaista tarkasti, Mazdan 2.0-litrainen, nelisylinterinen SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition) Skyactiv-X -moottoriteknologia mahdollistaa maailman ensimmäisen kaupallisen moottorin, jossa yhdistyvät bensiinimoottorin kipinäsytytys sekä dieselin puristussytytys.

Tankkiin bensaa!

Mazda on pysynyt uskollisena vapaasti hengittäville bensiinimoottoreille, mutta nyt moottorin kyljestä löytyy mekaaninen ahdinkin. Mazdan mukaan sitä ei ole tuotu X-moottoriin tuottamaan lisätehoa, vaan varmistamaan ainoastaan sylinterin täyttyminen tehokkaasti imuilmalla.

Voimaa tuottaa erikoinen, korkeapuristeinen uusi bensamoottori, joka on saanut nimekseen Skyactiv X. En ole insinööri, enkä osaa asiaa kansanomaisemmin selittää, mutta periaatteessa siis tämä Mazdan uusi moottori on puristussytytteinen eli puoliksi diesel.

Jos menitte ulalle, niin selvennyksen vuoksi kerrottakoon, että tankkiin lorotellaan kuitenkin bensaa, eikä dieseliä.

Mazdan sivuilla ”ihmemoottoria” selitetään näin: ”SPCCI-järjestelmässä yhdistyvät dieselin polttoainetaloudellisuus sekä bensiinimoottorin tehokkuus ja ajettavuus. Moottori vaihtaa saumattomasti tavanomaisen kipinäsytytyksen ja puristussytytystilan välillä. Puristussytytyksessä laiha polttoaine-ilma-seos puristetaan tavalla, joka sytyttää sen tehokkaammin. Se tarjoaa molempien vaihtoehtojen parhaat puolet”.

Käy hienostuneesti

Jo keväällä koeajoin Mazda 3:n viistoperäisen Skyactiv-G  -version ja kehuin sen hyvännäköiseksi ja kaikinpuolin laadukkaaksi autoksi. Nyt siis tuon G:n sijasta Skyactiveen yhdistetään väliviivan kera X-kirjain.

Kirjoitin Skyactiv-G:stä tähän tyyliin: ”Turbojen valtakaudellakin Mazda luottaa edelleen vapaasti hengittävään 2-litraiseen bensamoottoriin, jonka harvoja miinuksia on ponnettomuus yläkierroksilla”.

X-kirjaimen mukana Mazdan 2-litraiseen 122-hevosvoimaiseeen bensapannuun on tullut rutkasti lisää tehoa. Ponnettomuus yläkierroksilla ei vaivaa enää, kun tehoa on 180 hevosvoimaa. Mazda 3 Skyactiv-X on nyt tavallisessa ajossa miellyttävän äänetön ja hienostuneesti käyvä C-segmentin eli alemman keskikokoluokan auto. Skyactiv-X Mazda 3:n keulalla toimii kuin mikä tahansa muukin sivistynyt ja kuutiotilavuudeltaan suuri  bensiinimoottori.

Erot tulevat parhaiten pitkässä matka-ajossa. Jo vaatimattomammilla 122 hevosvoiman tehoilla varustettu Mazda 3 oli miellyttävä kumppani. Mutta tietysti 180 hevosvoimaa ja 224 Newtonmetrin vääntö tekevät siitä vaivattoman ajettavan kaikissa tilanteissa: vetoalue on laaja ja kaasunvaste huippua.

6-lovinen automaattilaatikko tekee ajosta niin miellyttävää, että välillä oikein unohti ajavansa C-segmentin perheautolla.

Menossa oli ripaus luksusauto Lexusta, ainakin sen edullisemman pään IS- mallia. Uudella X-moottorilla ajo moottoritiellä ja talvirenkaillakin on todella pakotonta. Ajomelun osalta Mazda kuitenkin on melko tyypillinen oman sarjansa edustaja.

Mutta tähän Mazdalta löytyy selitys: ”Mazda3 on suunniteltu eristämään sinut häiritsevästä auton ulkopuolisesta hälystä olennaisia tien ja moottorin ääniä häivyttämättä”.

Runsas varustelu

Jousitus on hiukan pintakova ja siksi se ei ihan kaikkia epätasaisuuksia niele huomaamatta. Täsmällinen ajotuntuma tekee etenemisestä joka tapauksessa oikein leppoisaa, eikä Mazda 3:a voi kuitenkaan häiritsevän meluisaksikaan moittia.

Omassa kokoluokassaan Mazda 3 Skyactiv-X:ssä on jo vakiona poikkeuksellisen runsas varustelu. Siitä löytyy mm. HUD-tuulilasinäyttö, mukautuva vakionopeussäädin, LED-ajovalot, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja kaistallapitoavustin. Monessa kilpailijassa nämä varusteet saa vain lisävarusteina tai kalliimman version mukana.

Ja koeajetussa Luxury-varustetason Mazdassa varusteita oli jo todella kattavasti: 18-tuuman alumiinivanteet, Bosen audiot, nahkaverhoilu, sähkösääteisen kuljettajan istuin ja 360-asteen kamerajärjestelmä.

Myöhäissyksyn vaihtelevassa kaupunki- ja moottoritieajossa  uusi Mazda 3 lunasti ainakin osittain lupauksensa taloudellisuudesta. Yhdistelmäajossa pääsin 6,5 litran kulutukseen satasella. Se on sekalaisessa maantie- ja pätkäajossa jatkuvine sammutuksineen ja käynnistyksineen mielestäni 2-litraiselle bensa-autolle riittävän hyvä lukema.

24 voltin kevythybridijärjestelmä laskee polttoaineen kulutusta ja alentaa päästöjä ottamalla talteen jarrutusenergiaa, mitä sähkömoottori käyttää edelleen moottorin avustamiseen.

Jos auton osto ei ole 3000 eurosta kiinni, niin kyllä 184-hevosvoimainen X-moottori tuo vähintään tuon rahan verran nautittavuutta tavalliseen 122-hevosvoimaiseen Skyactive-G -versioon verrattuna.

Plussat
Tyylikäs
Leppoissa ajettava
Tehokas ja taloudellinen

Miinukset
Jousituksen lievä pintakovuus

JÄLKIMAKU
Entistä mukavampi ajaa perusnopeuksissa maanteillä. Noin 3000 euron hintaerolle 122-hevosvoimaiseen bensaversioon on kiistatta katetta.

Mazda 3 Hatchback M Hybrid Skyactiv-X Luxury AT
Moottori: R4, 1998 cm3
Teho: 180 hevosvoimaa
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8,6 s
Huippunopeus: 216 km/h
Yhdistetty kulutus: 6,3 l /100 km (valmistajan ilmoittama)
Co2-päästöt: 142 g/km
Mitat: pituus 4460 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2725 mm
Tavaratila 351 l
Malliston hinnat: 122-hevosvoimaiset alk. 25 490 €, 180-hevosvoimaiset X-moottoriset alk. 28 489 €
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 38 382,18 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *