Kaasujalka

Koeajo Hyundai Tucson – Sportahtava katumaasturi

Julkaissut:

|

12.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Hyundai Tucson – Sportahtava katumaasturi

Kolmannen sukupolven Hyundai Tucson sai kasvojenkohotuksen mallivuodelle 2019. Keväällä puolestaan esiteltiin sporttinen N Line -malli.

Sportahtava Tucson N Line eroaa muista Tucson -malleista niin ulkoa kuin sisältäkin. Ulkoasua on muokattu puskureiden ja etusäleikön osalta. Alle on pyöräytetty 19-tuumaiset alumiinivanteet 245/45 renkain. Koeajoautoakin koristanut Shadow Grey erikoisväri on saatavilla vain N Line -varustetason yhteyteen. Ohjaamoon omanlaistaan vauhtia on haettu muun muassa nahka-/mokkanahkaverhoilluilla N Line Sport -etuistuimilla, punaisilla tikkauksilla sekä metallipolkimilla. Muiden Tucson -mallien tapaan tilaa N Linen ohjaamossa on reilusti niin edessä kuin takanakin, pidemmänkään miehen pää ei osu kattoon eivätkä polvet etupenkin selkänojaan.

Tekniikka on jaettu muiden Tucson -mallien kanssa – pois lukien N Linessa vakiona edessä olevat 17-tuumaiset jarrulevyt. Suomeen mallia tuodaan vain 1,6-litraisella turboahdetulla bensiinimoottorilla, kaksoiskytkinvaihteistolla ja nelivedolla varustettuna, esimerkiksi Saksassa tarjolla on myös 185-hevosvoimainen kevythybridiversio. Koeajoauton bensiinimoottori toimii erittäin hienosti heti tyhjäkäynniltä alkaen, ja 177 hevosvoiman maksimiteho yhdessä laajalla kierrosalueella tarjolla olevan maksimiväännön kanssa riittää useimmille. 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto tekee työnsä huomaamattoman täsmällisesti. Neliveto on hitaissa nopeuksissa mahdollista kytkeä kiinteäksi 50:50 voimanjakosuhteella.

Myös alusta toimii asiallisesti, niellen tien epätasaisuudet ja tarjoten hyvän ajotuntuman. Tien selkeisiin kallistuksiin auto kuitenkin reagoi, lähtien kallistuksen suuntaan. Kevyellä kuormalla jousitus on myös aavistuksen pompottava. Hiekkatielläkin N Linella pärjää, vaikka siellä auto ei olekaan parhaimmillaan, kiitos leveiden 45-sarjalaisten renkaiden.

Varustelu N Linessa on kattavaa jo lähtökohtaisesti. Autosta löytyy jo mainittujen personointien lisäksi muun muassa navigointijärjestelmä 8-tuumaisella näytöllä, avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, sähkötoiminen takaluukku, lämmitettävä ohjauspyörä sekä peruutuskamera.

Hyundai Tucson N Line sopii ihmiselle, joka etsii sporttisen oloista katumaasturi, ilman räjähtävää suorituskykyä. Hinnaltaan N Line sijoittuu Comfort ja Premium -mallien puoliväliin.

HYUNDAI TUCSON N LINE 1.6 T-GDI AWD DCT
HINTA: 43 990 €
KOEAJETUN AUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 46 230 €
ISKUTILAVUUS: 1591 cm3
TEHO: 177 hv / 5500 kierr/min
VÄÄNTÖ: 265 Nm / 1500-4500 kierr/min
PAINO: 1637 kg
VETOKYKY MAX: 1600 kg
TAVARATILA: 513 l
PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4480, 1850, 1655, 2670 mm
KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 9,1 s
HUIPPUNOPEUS: 201 km/h
KULUTUS (VALM.ILM): 8,5 l
PÄÄSTÖT: 194 g/km
KOEAJON KULUTUS: 8,8 l

PLUSSAT
Tilat
Varustelu

MIINUKSET
Kulutus
Adaptiivisen vakionopeudensäätimen ”pumppaaminen”

JÄLKIMAKU
Hyundai Tucson N Line on tilava ja erittäin hyvin varusteltu, sporttisuutta henkivä katumaasturi. Metsään en itse sillä kuitenkaan lähtisi.

Teksti ja kuvat: Jari Sjöman

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Mercedes-Benz C180 – Luokkansa uusi mittapuu
Koeajo Nissan Qashqai – Crossover-hitti maustettin kevythybridillä
Koeajo Mercedes-Benz C180 – Luokkansa uusi mittapuu

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *