Kaasujalka

Koeajo Peugeot 508 – ehkä kaunein farkku

Julkaissut:

|

10.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Peugeot 508 – ehkä kaunein farkku

Vaikka uusi Peugeot 508 SW on kaikin tavoin hieno ja hiljainen ajettava, niin ensimmäiseksi siinä kiinnittää huomiota ulkonäköön. Se on ehkä kaunein farmariauto aikoihin.

”Mä kun en noista farmareista oikein tykkää. Ne on mun mielestä tyylittömiä ja kolhoja autoja”, eräs lähemmäs nelikymppinen tuttavanainen tokaisi, kun hänen perheensä oli ostanut pikkuisen käytetyn premium-farkun.

Crossovereihin verrattuna moni farkku kieltämättä jää tyylikkyydessä jälkeen. Itse taas en enää näin kuuttakymmentä lähentelevänä jaksa niin innostua trendeistä. Jälkikasvu ei enää pelaa jääkiekkoa, joten enää ei synny sellaista ääneen lausumatonta kilpailuhenkeä lätkähallin parkkipaikallakaan. Siellähän vähän väkisinkin mittaillaan joukkuekavereiden vanhempia auton mitalla. Farmarilla ajaminen kai on katumaasturiin verrattuna hitusen juntimpaa.

Koska tavarankuljettamistarvetta ei enää ole, ykkösvaihtoehto olisi sedan: siinä takapään rengasäänetkin jäävät miellyttävämmin korin ulkopuolella. Jos pitäisi kuskata lätkäkasseja tai rouvan antiikkiostoksia, valitsisin silloinkin ehdottomasti farmarin.

Uutta Peugeot 508:aa on arvosteltu ehkä kauneimmaksi autoksi aikoihin. Ehkä sen farmariversio ei ole ihan yhtä tyylikäs kuin porrasperä, mutta omasta mielestäni se on farkkusarjassa kaikkein tyylikkäin uutuus.

Farmari-coupe

Viimeisin pidempiaikainen kokemus farmarilla ajamisesta löytyy omasta Avensiksesta keväältä 2016, jolloin vaihdoin sen ensin viistoperäiseen Insigniaan ja vielä saman vuoden aikana porrasperäiseen C-Mersuun. Vaikka vuosimallin 2005 farmari-Avensis 1.6-litraisella bensamoottorilla oli tietysti ihan eri maailmasta kuin tämän päivän uudet farkut, niin olisin odottanut farmarin huonompien puolien seuraavan mukana uudessa Peugeot 508 SW:ssäkin.

Ison leijonan farmariversio osoittautui kuitenkin ihanaksi autoksi. Sillä ajetaan 120 kilometrin nopeusrajoitusten moottoriteilläkin hiljaa, ilman tuulensuhonoita ja renkaiden möyrintää.

Oikeastaan uudesta Peugeot 508 SW:stä ei oikein tule edes mieleen perinteisessä mielessä farmari. Lähin vertailukohta kai löytyy tyylikkäistä Merceksen Shooting Brake -malleista. Paitsi että 508 on vieläkin tyylikkäämpi. Sekin  näyttää farmarin ja coupen yhdistelmältä eli Shooting Brakelta.

Tavaratilasta ei kuitenkaan tarvitse tyylikkyyden takia tinkiä: 530 litraa on riittävästi ja takaistuimet kumoon kaatamalla tavaratila kasvaa 1780 litraan. Tällaiset lukemat tekevät 508 SW:stä ihan oikean farmarin.

Kun moni farmari on kojelaudan designista huolimatta suunniteltu takaapäin ihan eri autoksi kuin porrasperä, niin 508:n kohdalla tuntuu, että suunnittelijat ovat suunnitelleet näitä kahta mallia käsi kädessä. Farmarinkin peräpäähän näyttävyyttä luovat koko auton leveydeltä nauhamaiset 3D-ledvalot. näyttävyyttä antavat koko auton leveydeltä nauhamaisesti muotoillut ja leijonan hampaita muistuttavat 3D-ledvalot.

508 SW:n kaikissa varustetasoissa, alkaen edullisimmasta Activesta, löytyvät mm. aktiivinen hätäjarrutustoiminto, led-päiväajovalot, kääntymisvalot, kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi, 8-tuumainen kosketusnäyttö ja 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo.

Nautittavaa kyytiä

Toimintoja säädellään kojelaudan keskellä olevasta kosketusnäytöstä, mutta sitä ennen pitää valita ”pianonäppäimiltä”, mitä toimintoja oikein halutaan käyttää. Pientä totuttelua se vaati, mutta lopulta käyttäminen oli selkeää ja helppoa.

Uuteen 508-malliin on aiemmasta 1,6-litraisesta bensaturbokoneesta kehitetty kokonaan  uusi versio. Tehoa on 181 hevosvoimaa ja vääntöä 250 newtonmetriä. Tämän ansioista 8-lovinen momentinmuunnin-automaattivaihteisto tarjoaa sporttista menoa kulutuksen pysyessä kuinkin pienenä.

Ajettavuudeltaan 508 on upea, sillä kruisailee mieluusti kaikenlaisilla teillä, niin moottoriteillä kuin pienemmillä sivuteilläkin.

Vuosimallin 2014 E-Mersulla ajava kaveri vierasti Mersun pientä ja maltillisesti neliskulmaiseksi muotoiltua rattia. Minusta sillä kohtuullisen ison auton ohjaaminen oli sen sijaan näppärää, kun täysin digitaaliset, mutta selkeät mittarit pysyivät hyvin näkökentässä.

Peugeot 508 SW Pure Tech 180 EATB-automaatti
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 48 453 €, farmarimalliston hinnat alk. 32 207 €
Moottori: R4, 1598 cm3
Teho: 180 hv
Vääntö: 250 Nm
Huippunopeus: 225 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.0 s
Yhdistetty kulutus: 5.4 l/100 km
Co2-päästöt: 156 g/km
Mitat: pit 4778 mm, lev 1859 mm, kork 1420 mm, aksväl 2793 mm
tavaratila 530l

Plussat
Tyylikäs ulkonäkö
Hiljainen ja nautittava ajettava

Miinukset
Pianonäppäimistön käyttö vaatii hieman totuttelua
Toimintojen ohjaus hiukan sekavaa.

Jälkimaku

Näyttävä ja juuri tällaiselle kuuttakymmentä lähentelevälle nautiskelijalle sopiva iso farmari. Suoraan sanottuna: tähän mennessä miellyttävin tuttavuus aikoihin.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Kia Sorento – Tarjoaa vastusta vieläkin kalliimmille
Koeajo Citroen C3 – Pikku-Sitikka erottuu massasta
Koeajovideo Volvo V90 T6 – Tiheää latausta tiedossa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *