Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz GLC400d Coupé – GLC Coupé uudistui

Julkaissut:

|

18.5.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz GLC400d Coupé – GLC Coupé uudistui

Suomessakin valmistettavan GLC Suvin veli Coupe uudistui ja me saimme sen koeajoon tehokkaimmalla dieselillä varustettuna.

GLC Coupen ulkoiset uudistukset ovat lähes huomaamattomat ja merkittävimmät uudistukset koskevat mm varusteita ja moottoripalettia. Koeajoauton moottori kuuluu tähän uudistuneeseen valikoimaan ja on osoitus Mercedeksen uskomattomasta osaamisesta yhdistää suuri teho ja alhaiset päästöt.

Timanttikoristeisen, yksipuolaisen etusäleikön vakioväri on hopea, mutta se on saatavissa myös mustana Night package –varustepaketin yhteydessä. Auton ilmettä korostavat etu- ja takaosan kromatut alleajosuojat ja takaosan ilmanohjain. Vakiovarusteena keulalla ovat soihtumaiset Led High Performance –ledivalot, ja myös takavalot on toteutettu kokonaan led-teknologialla. Matkustamon Magma grey –värimaailma on kokonaan uusi. Myös monitoimiohjauspyörän toteutus on uudistunut, ja se on saatavana kahtena eri versiona.

GLC Coupéssa on vakiona säätyvä urheilujousitus mukautuvalla vaimennuksella. Jousitus toimii todella hienosti. GLC Coupe on katumaasturikategorian paras auto ajaa. Auto on yllättävän henkilöautomainen ja kiva ajaa. Ohjaus on tunnokas ja mukavan nopea.

Valinnaisvarusteena on tarjolla etu- ja taka-akselin jatkuvatoiminen Dynamic Body Control –vaimennus, jossa jokaisen pyörän jousitusta säädetään itsenäisesti suhteessa moottorin, vaihteiston ja ohjauksen toimintaan ajotilanteesta ja -nopeudesta sekä tien kunnosta riippuen. Saatavana on myös Air Body Control -ilmajousitus.

GLC Coupén moottoripaletti on kokonaan uusi. Kaikki dieselmoottorit täyttävät Euro 6d –päästönormin, joka tulee voimaan 2020. Moottorin yhteyteen asennettu pakokaasujen jälleenkäsittelyjärjestelmä koostuu DOC-happikatalysaattorista, katalysaattoritoiminnolla varustetusta sDPF SCR-hiukkassuodattimesta sekä SCR-katalysaattorista AdBlue-ruiskutuksella. Moottorin kuormituksen aiheuttamia typpioksidipäästöjä pienennetään ylimääräisellä SCR-katalysaattorilla pakosarjan yhteydessä. Sama moottori on saavuttanut saksalaisissa testeissä 0 gramman NOx- päästöt ensimmäisenä uuden sukupolven dieselvoimanlähteenä maailmassa.  Koeajoauton kuusisylinterinen diesel ei jätä ketään kylmäksi. Moottorin muhkea vääntö alkaa jo alakierroksilta ja voimantunne ei lopu koskaan.

Koeajon kulutus jäi 7.8 litraan, joka on todella hyvä lukema näin tehokkaan ja lähes 2000 kiloa painavan auton kaupunkikulutukseksi. Me emme käyneet kehä kolmosta kauempana, joten pidempi maantieajo jäi kokonaan tekemättä, joka olisi merkittävästi laskenut kulutusta. Kulutuslukema on yksi pienimpiä mitä on meidän koeajon aikana kulunut tämän kokoisissa autoissa. Itse asiassa moni pienempikin on kuluttanut merkittävästi enemmän. Hyvä osoitus siitä, että nykyaikainen voimakas diesel on ekologisin vaihtoehto näin isoon autoon.

Mercedes-Benz GLC Coupe 400d 4Matic A Business
Hinta: 84283€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 107 829€
Iskutilavuus:2925cm3
Teho: 330hv / 3600-4200 kierr/min
Vääntö: 700Nm / 1200-3200 kierr/min
Paino: 1910km
Tavaratila: 500l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.6s
Huippunopeus:  233km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.0l
Päästöt: 159g/km
Koeajon kulutus: 7.8l

Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus

Miinukset
Hinta

Jälkimaku
Kuusisylinterisellä 330-hevosvoimaa kehittävällä voimanpesällä varustettuna GLC Coupe singahtaa ehdottomasti meidän suosikiksi katumaastureiden kategoriassa. Ainut miinus on korkea hinta ja siitäkin on pelkästään autoveroa liki 30000 euroa ja 24%:n arvonlisävero päälle.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Kia Soul EV – Sähkö-Soul on rohkea valinta
Koeajo Seat Tarraco – Tyylikäs ja kookas Seat
Koeajo Opel Astra – Perusperheellisen perusfarmari

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *