Kaasujalka

Koeajo Toyota Corolla – Porrasperä-Corolla uudistui kunniakkaasti

Julkaissut:

|

11.3.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota Corolla – Porrasperä-Corolla uudistui kunniakkaasti

Täräytän heti alkuun lauseen, jota en aiemmin olisi uskonut sanovani. Jos pitäisi ostaa 33 000 eurolla uusi auto, ostaisin porrasperäisen Toyota Corollan.

Olen omistanut elämässäni kolme Toyotaa. Ne kaikki olen ostanut lähes uusina: kaksi Corollaa ja Avensiksen. Olen ostanut ne aina ns. järkiperusteilla: saatuani kyllikseni iäkkäämmistä ja hiukan paremman väen autoista. Niiden ylläpito kun on toisinaan rasittanut kukkaroa raskaasti.

Aina Toyotan ostaessa on ollut sellainen fiilis, että harmaata massaahan nämä ovat, mutta varmasti harmittomia.

Ja harmittomiahan ne kaikki ovat olleet. Avensiksella ajoin 9 vuotta ja riitti, kun suunnilleen autoa säännöllisesti huollatti.

Samalla Toyota ovat olleet myös tylsiä. Ja aina olen vaihtanut ne jälleen vähän iäkkäämpiin ja ajettavuudeltaan tasokkaampiin autoihin.

Ei ehkä hieno, mutta hyvä

Koskaan en olisi uskonut ihastuvani Toyotaan niin paljon, että ilmoittaisin olevani valmis sellaisen ostamaan, jos uusi auto pitäisi ostaa. Uusi porraperäinen Toyota Corolla 1.8 Hybrid Active käänsi pääni. Se on yksinkertaisesti sanottuna hyvännäköinen ja kaikinpuolin hyvä auto. Ei ehkä ”hieno”, mutta hyvä.

Miksi sitten olisin valmis ostamaan reilulla 30 000 eurolla juuri uuden Corollan, enkä esimerkiksi jotain saksalaista saman hintaluokan autoa? No siksi, että en ole koskaan kuullut yhdenkään Toyotan omistajan valittavan sen luotettavuutta tai huoltojen kalleutta. Valtaosa kaikista muistakin autoista palvelee omistajaansa moitteettomasti, mutta vähän jokaisesta niistä olen lukenut tai kuulut ainakin yksittäisiä soraääniä.

No, jätetään ne luotettavuusasiat sikseen. Nythän ajetaan uutta autoa.

Toyota hylkäsi Auris-mallinimen kokonaan ja muutti aiemmat C-segmentin hatchbackit ja farmaritkin takaisin Corolloiksi. Corolla säilyi kuitenkin koko ajan Auriksen porrasperäisen sisarmallin nimenä.

Eli onko tämä nyt sitten vain jatkumoa edelliselle, vuosina 2013-2018 tuotannossa olleelle Corollalle? En ole perehtynyt uuden ja edeltäneen Corollan kaikkiin teknisiin eroihin. Oma välitön fiilikseni oli, että uudella porrasperä-Corollalla ei ole mitään tekemistä edellisen mallin kanssa. Edellinen Corolla vaikutti sitäkin edeltäneiden mallian tavoin tutulta ja vaivattomalta, mutta myös jollain tavalla ohuelta ajettavalta.

Uutta Corollaa ei ohuus vaivaa. Päinvastoin: se vakuutti ”muhkeudellaan” heti kuskin paikalle istuessa.

Taloudellinen ja tilava

Hybridinä porrasperäinen Corolla on vaivaton ajettava, mutta matalan painopisteen ansiosta se ei myöskään kallistele turhan takia mutkissa ja alusta tottelee nöyrästi epätasaisillakin teillä. Ohjaus on edelleen hiukan tunnoton, mutta toimii silti suoraviivaisesti ja mukavasti keskittäen.

Ainoa pieni miinus tulee rengasmelusta. Nykyiset vanteet kyllä ovat hienonnäköisiä, mutta usein tulee ikävä kapeampia ja äänettömmäpiä vanhan ajan ”peltivanteita”.

Uutta Corollaa ei sedan-versiona saa turbolla, vaan 1.8-litrainen bensa-hybridi hengittää vapaasti. Tehoja on virallisesti vaatimattomat 122 hevosvoimaa, mutta sen suorituskyky tuntuu ihan riittävältä. Taloudellisuudesta puhumattakaan. Koeajoviikolla kulutus oli 4.9 litraa satasella, vaikka lähes 400 kilometriä siitä oli moottoritieajoa 120 kilometrin tuntivauhdilla Vantaalta Tampereelle ja takaisin.

Kuljettaja tiirailee tietä korkeiden ikkunoiden takaa, eikä tunnelma oli kuin ”purkissa”.  Kuljettajan pysty istuma-asento ei ole hirveän urheilullinen, mutta tällaiselle seniorille ja samalla Corollan luonteeseen se sopii hyvin. Hallintalaitteiden nappeja on huiskittu pikkuisen sekavasti, mutta Touch with Go 2 -tietoviihdejärjestelmä on selkeästi kehittyneempi kuin edeltäneessä mallissa.

Takana kaksi aikuista istuu kohtuullisen mukavasti. Hyvät sisätilat selittyvät sillä, että sedan-Corollassa on sama akseliväli kuin farmarissakin. Siksi se on tilavampi kuin viistoperäinen ja viisiovinen hatchback. Tavaratila on matalahko, mutta nielee takaselkänojat pystyssäkin tavaraa 472 litran verran. Esimerkiksi pykälää isommassa Mazda 6:ssa sedanin tavaratila on vain 8 litraa enemmän, kun taas Audi A3:n porrasperäversion tavaratila on vain 425 litraa.

25 000-35 000 euron hintaluokassa uusien porrasperien tarjonta on niukkaa.  Sedan ei ole Suomessa ollut varsinainen hitti enää pitkään aikaan, mutta sillä on oma vankka kannattajakuntansa. Itse kuulun heihin. Isoa tavarankuljetustarvetta ei enää ole ja tykkään siitä, kun peräpäästä melut pysyvät erillisen konttitilan takia auton ulkopuolella.

Uuden Corolla hatchback-version ulkonäkö, se näyttää vähän samanlaisesta kuin Nissan Pulsar, jota sitäkään ei voi varsinaisesti kauniiksi  kehua. Sen sijaan yhä harvalukuisammaksi käyvien C-segmentin sedaneitten luokkaan Corolla on tehnyt tyylikkään paluun.

 

Toyota Corolla Sedan 1.8 Hybrid Style
Moottori: R4, 1798 cm3 (vapaasti hengittävä)
Polttoaine: bensiini/hybridi
Tehot: 122 hv
Vaihteisto: portaaton CVT-automaatti
Kiihtyvyys 0-100 km/t: 11 s
Huippunopeus: 180 km/t
Yhdistetty Co2-päästö: 100-113 g/km
Mitat: pituus 4640 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2700 mm
Koeajoauton kokonaishinta toimituskuluineen: 33 660,28 €
Sedan-malliston hinnat alk. 26 944,07 €

Plussat
Tyylikäs ulkonäkö
Tasapainoinen kokonaisuus

Miinukset
Rengasmelu (varauksin)

Jälkimaku
En ole rallia harrastava sporttiautomies, vaan luotettavaa ja vaivatonta menoa arvostava kuuttakymmentä lähentelevä ukko. Uusi Corolla Sedan on järkevä, tyylikäs ja melko mukavakin auto, jollaisen voisin hyvin ostaa.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Audi Q3 – Q3 kasvoi aikuiseksi
Koeajo Mercedes-Benz A35 AMG – Se edullisin AMG
Koeajo Skoda Scala – Järkevyyden mittapuu?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *