Kaasujalka

Koeajo Skoda Scala – Järkevyyden mittapuu?

Julkaissut:

|

10.3.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Skoda Scala – Järkevyyden mittapuu?

Skoda Scala on yksi järkevimmistä autoista, mutta tässä tapauksessa se ei tarkoita tylsyyttä.

Jostain kumman syystä Skoda Rapid jäi vähän mitään sanomattomaksi ja tuntemattomaksi autoilevalle kansalle. Nyt Skoda yrittää uutta tulemista samoille markkinoille Scalalla ja osuu kyllä heti napakymppiin. Scala asettuu Fabian ja Octavian väliin eli kooltaan kuin Volkswagen Golf. Scalan-mallistossa on tarjolla vain tämä viisiovinen viistoperämalli.

Edullisimmillaan Scala lähtee just alle 20000 eurolla. Suomeen tuotavissa autoissa keulalla on aina bensamoottori ja myös kaasukäyttöinen malli on tämän vuoden aikana saapumassa maahan. Bensamoottoreita löytyy kolme; 95-115- ja koeajettu 150-hevosvoimaa.

Toimiva ja tyylikäs

Koeajossa oleva auto on malliston kallein versio, jota oli lisäksi höystetty lisämausteilla ja kokonaisuutena erittäin tyylikäs. Materiaalivalinnat ovat miellyttävät ja näkymä ohjaamossa hyvin moderni. Kaiken kokoiset kuljettajat saavat hyvän ajoasennon ja auton kulmat helppo arvioida. Lisävarusteiset osanahkaiset vaaleat istuimet kruunaavat tyylikkään kokonaisuuden.

Tilaa Scala tarjoaa kokoluokassaan todella hulppeasti, jopa enemmän kuin jotkut luokkaa isommat.

150-heppainen moottori kuljettaa Scalaa varsin pirteästi, sillä tuttu nollasta sataseen kestää vain reilut 8 sekuntia. Puhtia löytyy mukavasti myös kovemmissa vauhdeissa ja näin ollen ohitukset sujuvat turvallisesti. Alusta on viritetty mukavan jämäkäksi ja tuntuma tiehen on varsin napakka. Mitään epämääräisyyttä ei ole havaittavissa. Scalan kanssa arki sujuu mukavasti, eikä mikään ominaisuus ärsytä. Scalan kohdalla ei ollut havaittavissa DSG-vaihteiston arpomista, jota on niin monessa autossa kohdattu. Moottorin ja vaihteiston yhteistyö on saumatonta.

Pihistelyä

Meidän koeajohistorian ensimmäinen auto, jolla päästiin alle tehtaan ilmoittaman keskikulutuksen. Tosin maantieajoa oli todella paljon, mutta siitäkin suurin osa hyvin reipasta moottoritieajoa, joka osaltaan nosti keskikulutusta. Taloudellinen auto

Skoda Scala 1.5 TSI Style DSG
Hinta: 28566€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 32 644€
Iskutilavuus: 1498cm3
Teho: 150hv / 5000-6000 kierr/min
Vääntö: 250Nm / 1500-2500 kierr/min
Paino: 1432kg
Tavaratila: 467l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4362, 1793, 1471, 2649
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.2s
Huippunopeus: 219km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.2l
Päästöt: 140g/km
Koeajon kulutus: 6.1l

Plussat
Ajettavuus
Toiminnallisuus
Ajoasento
Kulutus

Miinukset

Jälkimaku
Skoda Scala on mutkaton ja mukava perheauto. Autossa on kaikki ominaisuudet kohdallaan, eikä mikän ominaisuus ärsytä.

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Audi Q3 – Q3 kasvoi aikuiseksi
Koeajo Mercedes-Benz A35 AMG – Se edullisin AMG
Koeajo Toyota Corolla – Porrasperä-Corolla uudistui kunniakkaasti

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *