Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz E300de – Oikeasti ympäristöystävällinen ja ripeä

Julkaissut:

|

11.2.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz E300de – Oikeasti ympäristöystävällinen ja ripeä

Mercedes-Benz osoittaa uudella dieselhybridillään, että dieselin ja sähkömoottorin yhdistelmä on tällä hetkellä taloudellisin ja ympäristöystävällisin. Eikä muuten ole hidas.

Mercedes-Benz E300de on uuden sukupolven dieselhybridi ja samaa tekniikkaa tullaan näkemään myös merkin muissa malleissa. Nämä dieselhybridit eivät kuitenkaan poista merkin ladattavia bensiinihybridejä, vaan ovat sopuisasti rinnalla.

Keulan alla hurisee tuttu 2-litrainen nelisylinterinen diesel, joka tuottaa 194 hevosvoimaa ja vääntöäkin löytyy mukavasti 400 Nm:iä.  Tämä moottori on meillä ollutkin jo muutamassa Mercedeksen mallissa koeajossa. Ne jutut on luettavissa nettisivuilla. Sähkömoottori tuottaa 122 hevosvoimaa. Järjestelmän yhteisteho on 306 hevosvoimaa ja vääntöä 700 Nm:iä. Johtuen järjestelmien erilaisuudesta tehoja ja vääntöä ei voi suoraan laskea yhteen, koska huipputehot ovat eri aikaan käytettävissä. E300de on aina takavetoinen eikä nelivetoa ole saatavanakaan.

Kulkee, mutta ei kuluta

Kuten teholukemista voi jo päätellä niin E300de on tehokas ja nopea auto, mutta mikä ilahduttavinta, auto kulkee myös hyvin pienellä polttoaineen määrällä. Tuttu nollasta sataseen sujahtaa peräti 5.9 sekunnissa eikä kiihtyvyys lopu tuohon vauhtiin vaan ohituksissa pitää olla todella tarkkana, sillä hetkessä nopeus on jo liki tuplasti yli sallitun.

Muiden E-sarjan mallien ohella ajettavuus on erittäin hyvä, ehkäpä jopa saksalaisten premiummerkkien paras. Edes painava akusto ei syö jousitusmukavuutta, eikä muutenkaan vaikuta negatiivisesti mihinkään. Ellei siksi lasketa aavistuksen pienempää tavaratilaa. Moottorin jatkeena on tuttu ZF:n valmistama 9-vaihteinen automaatti , joka vaihtaa nopeasti. Sähkömoottori auttaa myös siinä, että vaihteisto ei mieti missään vaiheessa. Todella hienosti toimiva voimalinja.

Pelkällä akun varauksella pääsimme noin 40 kilometrin matkan, mutta se ei ole tämän lataushybrdin ainut etu. Sähkömoottori auttaa dieselmoottoria mm. liikkeellelähdöissä tehden ajamisesta vaivattomampaa.

Hybridjärjestelmän vakiotila on Hybrid, jossa auto käyttää tilanteen mukaan dieseliä, sähköä tai molempia. Me ajoimme koko koeajon tällä asetuksella emmekä yrittäneetkään päästä mahdollisimman pienellä kulutuksella vaan ajoimme ihan normaalilla tyylillä. Järjestelmässä on lisäksi asetukset E-Mode ja E-Save, joiden avulla voi kikkailla itse ajaako sähköllä tai dieselillä.

Navigoinnin ollessa käytössä, järjestelmä huomioi reitin energiankäytössä ja käyttää kaupungissa sähköä mahdollisimman paljon.

Viikon koeajon aikana ajoimme 730 kilometriä ja keskikulutukseksi jäi vain 3.6 litraa, joka on hämmästyttävän alhainen lukema. Mikäli olisimme pystyneet joka yö lataamaan akut täyteen olisi kulutuslukema tippunut tuostakin, varmasti selkeästi alle kolmen litran. Vastaavanlaisessa ajossa tuohon lukemaan ei pääse lähellekään yhdelläkään ladattavalla bensahybridillä. Maantieajoa koeajomme sisälsi noin 500 kilometriä.

Mercedes-Benz E300de A
Hinta: 63 816€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen:  72737€
Iskutilavuus: 1950cm3
Teho:  194hv/ 3800 kierr/min
Vääntö: 400Nm / 1600-2800 kierr/min
Sähkömoottori
Teho 90hv
Vääntö: 440Nm
Yhteisteho: 306hv
Paino: 2149kg
Tavaratila: 480l
Vetokyky: 2100kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4933, 1852, 1475, 2939
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.9s
Huippunopeus: 250Km/h
Kulutus (valm.ilm): 1.6l
Päästöt:44g/km
Koeajon kulutus: 3.6l

Plussat
Suorituskyky
Alhainen kulutus
Ajettavuus
Mukavuus

Miinukset 

Jälkimaku

Mercedes-Benz E300 de on kerrassaan mainio osoitus siitä, että dieselin ja sähkömoottorin yhdistelmällä päästään uskomattoman taloudelliseen ja ympäristöystävälliseen lopputulokseen. Hieno auto.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *